عقب نشینی شبه‌نظامیان کرد از مرزهای ترکیه-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه

عقب نشینی شبه‌نظامیان کرد از مرزهای ترکیه

منابع خبری از عقب نشینی یگان‌های مدافع خلق از مرزهای شمال سوریه با ترکیه خبر می‌دهند. به نظر می‌رسد اقدام یاد شده بر مبنای توافق آمریکا و ترکیه جهت ایجاد منطقه‌ای حائل در جنوب مرزهای ترکیه باشد.
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۷ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 August 28
کد خبر: ۲۰۵۳۸

به گزارش راهبرد معاصر؛ مقامات ترکیه در طول ماه‌های گذشته مکررا از طرح ارتش این کشور جهت حمله به مناطق شرق رود فرات در سوریه در رسانه‌ها سخن به میان آورده‌اند. تهدیدهای ترکیه نهایتا منجر به عدول آمریکا در مواضع‌اش در قبال شبه نظامیان کرد مستقر در شمال سوریه شد، امری که به توافق طرفین مبنی بر ایجاد منطقه‌ای حائل در مرزهای سوریه و ترکیه منجر شد. منطقه‌ای که گفته می شود مشترکا توسط نظامیان تُرک و آمریکایی اداره خواهد شد.

 

اکنون رسانه‌های منطقه از عقب نشینی نیروهای کرد از مناطق یاد شده خبر داده‌اند. بنا بر گزارش‌ها از سوریه، شبه‌نظامیان کرد سوریه که از حمایت ائتلاف به رهبری آمریکا برخوردار هستند، عقب‌نشینی از مناطقی در مرز ترکیه را ‌آغاز کرده‌اند.

 

به گفته دولت محلی، شبه‌نظامیان گروه «یگان‌های مدافع خلق»، نیروها و نیز سلاح‌های سنگین خود را از این شهر خارج کرده‌اند. گفته می شود "یگان های مدافع خلق" در پایان هفته اولین گام های عملی در این جهت را با خروج شماری از جنگجویان و سلاح از دو ناحیه برداشته اند.

 

در بیانیه‌ای که رئیس دفتر دفاعی دولت محلی ارائه کرده آمده است اقدام مشابهی نیز از روز دوشنبه در تل‌ابیض انجام شده‌است.

 

تل‌ابیض مرکز شهرستان تل‌ابیض از توابع استان رقه در سوریه است. راس‌العین نیز در استان حسکه، درست در نقطه مرزی با ترکیه قرار دارد.

 

دولت محلی تحت رهبری کردهای سوریه بدون ارائه جزئیاتی گفته مواضع یگان‌های مدافع خلق به کنترل «نیروهای محلی» سپرده شده‌است.

 

ترکیه تهدید کرده است که در صورت عدم خروج یگان های مدافع خلق از ناحیه مرزی و ایجاد یک "ناحیه امن"، دست به حمله خواهد زد.

 

آنکارا این گروه را "تروریستی" می داند و می گوید بازوی حزب ممنوعه کارگران کردستان (پ ک ک) است که برای سه دهه در جهت خودمختاری با دولت ترکیه جنگیده است.

 

به گفته سفارت آمریکا در آنکارا فرستادگان ارتش آمریکا و ترکیه در روز هفتم اوت بر سر "اجرای سریع" تدابیری برای "رفع نگرانی های امنیتی ترکیه" در طول مرز این کشور با سوریه به توافق رسیدند.

 

این هیات ها همچنین گفتند که "در اسرع وقت یک مرکز مشترک عملیاتی در ترکیه را برای هماهنگی و مدیریت ناحیه ای امن" تاسیس خواهند کرد.

 

به گفته سفارت آمریکا این "منطقه امن یک کریدور صلح خواهد بود و تلاش زیادی خواهد شد تا آوارگان سوری بتوانند به کشورشان بازگردند."

 

وزیر دفاع ترکیه روز شنبه گفت که این مرکز عملیات مشترک "با ظرفیت کامل" مشغول فعالیت است و "تخریب استحکامات تروریستی" شروع شده است.

 

اواسط مرداد رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، هشدار داده بود ارتش کشورش عملیات نظامی تازه‌ای علیه شبه‌نظامیان کـرد در شمال سوریه و شرق رود فرات انجام خواهد داد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده