سکوت عجیب مولوی عبدالحمید درقبال «طوفان‌الاقصی»-راهبرد معاصر
عارف: راهبرد دولت این است که اصلاح قیمت‌ها به سه دهک پایین جامعه آسیبی نرساند سکینه سادات پاد، دستیار رئیس‌جمهور از سمت خود کنار رفت؟ هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا مشخص شدند جمعی از مداحان اهل بیت با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند علم‌الهدی: اول باید دین مردم را مدیریت کنیم و بعد دنیای آنان را پیام توئیتری پزشکیان به السیسی خطیب نماز جمعه تهران: بسترسازان نابودی زیرساخت‌های سوریه پاسخگوی امت اسلامی باشند الحاق شناور‌های بسیار پیچیده و تسلیحات ویژه به نیروی دریایی ارتش فرمانده سپاه خراسان‌جنوبی: آخرین نفری که خط مقدم نبرد با تکفیری‌ها در سوریه را ترک کرد یک پاسدار بود /برای ارتش سوریه جهاد معنایی نداشت ادای احترام فرمانده کل سپاه پاسداران به مقام شهید سلیمانی لاریجانی: یکی از راهبرد‌های دشمن این است که القاء کند همه خسته هستند و نباید به مردم کاری داشت ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی تا بهمن‌ماه تغییر کرد+ جزئیات نماینده مجلس: حتی فقیرترین کشور‌های آفریقایی هم این حد از کاهش ارزش پول را ندارند وزرای کار و دادگستری وارد شیراز شدند عملیات مشترک مرزبانان ایران و عراق در مقابله با سلاح‌های غیرمجاز

سکوت عجیب مولوی عبدالحمید درقبال «طوفان‌الاقصی»

عبدالحمید اسماعیل‌زهی امام جماعت مسجد مکی از جمله چهره‌های سرشناسی است که در قبال عملیات گردان‌های القسام تاکنون سکوت کرده است؛ سکوت وی را می‌توان ناشی از چرخش ۱۸۰درجه‌ای و حمایت از نظریه دوکشوری دانست.
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۳ - ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - 2023 October 09
کد خبر: ۲۰۷۶۵۵

به گزارش راهبرد معاصر،  عملیات گردان‌های عزالدین قسام از خاک غزه به‌سمت اراضی اشغالی تحت عنوان «طوفان‌ الاقصی» در روزهای گذشته موجی از خوشحالی را میان کشورهای مسلمان به‌دنبال داشت؛ با وجود این، داخل کشور برخی شخصیت‌هایی که انتظار می‌رفت واکنش نشان بدهند همچنان سکوت کرده‌اند.

 

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی امام جماعت مسجد مکی زاهدان در روزهای گذشته دریافت جایزه سیاسی صلح نوبل را به نرگس محمدی تبریک گفت و هم به حادثه زلزله در شرق افغانستان واکنش نشان داد اما درباره مهم‌ترین خبر این روزها که عملیات طوفان الاقصی از سوی گردان‌های القسام بود صحبتی نکرده است.

 

فارغ از جهات انسانی مسئله فلسطین، انتظار می‌رفت مولوی عبدالحمید به‌جهت اهمیت مسئله فلسطین در جهان اسلام و همچنین جایگاه وی میان اهل‌سنت، موضعی حمایتی نشان می‌داد اما گویا سکوت وی به چرخش یک سال اخیر او درخصوص مسئله فلسطین برمی‌گردد.

 

اسماعیل‌زهی بعد از اغتشاشات سال گذشته، هرهفته در خطبه‌های نماز جمعه مسجد مکی اظهارات تحریک‌آمیز و مخلّ امنیت ملی ابراز می‌کند و برخی از مواضع او گردش 180درجه‌ای به‌نفع جبهه ضدایرانی داشت؛ ازجمله این اظهارات وی می‌توان به دفاع او از بهائیت و طرح دوکشوری شدن فلسطین اشاره کرد؛ عبدالحمید با عقب‌نشینی از موضع اصولی و منطقی امت اسلام که بازگرداندن حاکمیت تمام خاک فلسطین به فلسطینی‌هاست از ایجاد کشور مستقل فلسطینی کنار اسرائیل حمایت می‌کند!

 

مولوی عبدالحمید 7 بهمن‌ماه سال گذشته زیر کلیدواژه صلح از تشکیل دولت مستقل فلسطینی حرف زد و گفت: «مردم ایران در فلسطین هم خواهان صلح هستند و معتقدند حکومت اسرائیل و مردم فلسطین باید صلح کنند و فلسطینی‌ها به یک حکومت مستقل برسند. فلسطین باید سرزمین مستقل خود را داشته باشد.»

 

وی در نماز جمعه 18 فروردین امسال و یک هفته پیش از روز قدس، در اظهارنظری عجیب پیرامون مسئله فلسطین گفت: «امیدواریم روزی مردم فلسطین به حق و حقوق خود برسند. ما وقتی از توافق صحبت می‌کنیم، توافق عادلانه را مدنظر داریم و آیا در دنیا کسی هست که از توافق عادلانه ناراحت شود؟ بعضی‌ها انتقاد کرده‌اند که چرا می‌گویی صلح؟ ما گفته‌ایم صلح عادلانه که حقوق رعایت شود؛ نگفته‌ایم که صلح مطلق باشد، بعضی کاسه‌ها هستند که از آش داغ‌ترند. فلسطینی‌ها راضی هستند که به حقوقشان برسند و کشورشان به آن‌ها برگردد و مستقل شوند.

 

اسماعیل‌زهی درباره سفر سال گذشته جو بایدن به تل‌آویو هم از وی خواسته بود تا «اسرائیلی‌ها را متقاعد کند تا از سرزمین‌های اشغالی عقب‌نشینی کنند و سرزمین‌های فلسطین را به فلسطینی‌ها واگذار کنند تا کشور مستقل فلسطین تشکیل شود و دو کشورِ مستقل با هم کار کنند!»

این ادعای عجیب اسماعیل‌زهی با واکنش علمای جهان اسلام روبه‌رو شد؛ شیخ محمد الموعد، سخنگوی شورای علمای فلسطین در

لبنان، ضمن دعوت عبدالحمید اسماعیل‌زهی به مناظره زنده در مقابل رسانه‌های عربی و فارسی، اظهار داشت: «شخصی که بگوید باید با اسرائیل صلح شود، یا نادان است یا جاسوس همان اسرائیل غاصب که از او دفاع می‌کند.»

 

گلبدین حکمتیار رئیس حزب اسلامی افغانستان هم در خطبه‌های نماز جمعه هفته بعد خود در واکنش به اظهارات عبدالحمید با اشاره به مشکلات متعدد جهان اسلام به‌ویژه فلسطین، گفته بود: «این روزها در فلسطین، مردم و جوانان این کشور با حمایت غرب، به خاک و خون کشیده می‌شوند».

 

البته امام جماعت مسجد مکی در اظهارات عجیب دیگری به دفاع از آنچه خوبی‌های اسرائیل(!) می‌دانست پرداخت و در نماز جمعه 27 مرداد گفت: «ما از بدی‌ها و ظلم آمریکا و اروپا و اسرائیل متنفر باشیم، اما چرا خوبی‌های آنها را نگیریم؟! چیز تعجب‌برانگیز در اعتراضات اخیر اسرائیلی‌ها علیه حکومت این بود که در این اعتراضات هیچ‌کسی از مردم کشته نشد. نیروهای اسرائیلی فلسطینی‌ها را می‌کُشند اما ملت خودشان را نمی‌زنند، ملت با غیرملت فرق می‌کند.»

 

سکوت عجیب اسماعیل‌زهی در حمایت از عملیات طوفان‌الاقصی را می‌توان ناشی از مواضع علنی و صریح او در حمایت از نظریه دوکشوری دانست؛ طرحی که البته محکوم به شکست است و از زمان پیمان اسلو در سال 1993 بین یاسر عرفات رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی تنها موجب تحلیل رفتن قدرت فلسطینی‌ها در کرانه باختری و پیشروی اسرائیل شد و حاکمان فعلی اراضی اشغالی هم پایبندی به این پیمان ندارند و غصب تمام خاک فلسطین را مدنظر قرار داده‌اند./ فارس

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده