مقصر ترافیک تهران کیست؟-راهبرد معاصر
شناسایی رسوب ۲۵ همت در سپرده دستگاه‌ها با حساب واحد خزانه حقوق بازنشستگان چقدر می‌شود؟ دستور ویژه رئیس جمهور برای حل مشکل اشتغال استان‌های دارای نرخ بالای بیکاری آخرین قیمت طلا؛ سکه؛ دلار و ارز در بازار امروز 19 اردیبهشت 1403 شکایت مدیرعامل سابق استقلال از یک بازیکن قیمت روز ارزهای مبادله ای/ دلار ثابت ماند دیدار اعضای تیم ملی فوتسال با رهبر انقلاب+ تصاویر رشد ۲۸.۲ درصدی تسهیلات‌دهی بانک‌ها در سال ۱۴۰۲ تسهیلات جدید مالیاتی برای طلافروشان احکام مالیاتی قانون ساماندهی کولبری و ملوانی ابلاغ شد وضعیت بورس امروز ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ امیر واحدی: همه در نیروی هوایی پای کار عملیات وعده صادق بودند آیت الله رئیسی مجامع جهانی را به یاری غزه فراخواند شوک نقل و انتقالاتی به پرسپولیس توضیحات وزیر کار درباره افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی+ جزئیات اصلاح دهک‌بندی‌های یارانه لغو تفاهم‌نامه دانشگاه تهران با معاونت امور زنان رئیس‌جمهور بهادری: دولت در حوزه تسهیلات تکلیفی با کسی شوخی ندارد فهرست نامزدهای جبهه صبح ایران منتشر شد اوجی: وزارت نفت معطل خارجی‌ها نخواهد ماند دهقان: دارایی جمهوری اسلامی ایران در عراق بلوکه نشده است عدم‌ انجام تکالیف قانونی توسط بنیاد شهید و صندوق بازنشستگی خبر قاضی‌زاده برای واردات تجهیزات پزشکی و داروهای جانبازان توضیحات وزیر کشور درباره گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان آیت الله رئیسی: ایران بیشترین تحصیل کرده زن را در منطقه دارد شکایت رئیس دیوان از رای هییت تخصصی درباره کالای ورود ممنوع کمیته استیناف آب پاکی را روی دست پرسپولیس ریخت هاشمی نسب به کمیته اخلاق احضار شد فروش فوری خودرو ریسپکت ۲ ویژه خودرو فرسوده +جدول شورای رقابت و سکوت درباره رویه ضد رقابتی برندهای خارجی تغییر نام استقلال به کجا رسید؟ محرومیت سنگین در انتظار هافبک استقلال کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه چند عضو دارد؟ ۱۲ یا ۱۳؟ زارع پور: ظرفیت پهنای باند کشور حدود دو برابر شده است وضع قرمز برق با «کولرهای نو» آبی می‌شود جزئیات پرداخت وام ۴۰ تا ۳۰۰ میلیون تومانی ودیعه مسکن جریمه باشگاه معروف برای نژادپرستی علیه مهدی طارمی خودزنی به سبک ۲ بازیکن پرسپولیس و استقلال وضعیت بورس امروز 19 اردیبهشت 1403 دو چالش پروژه راه آهن شلمچه-بصره؛ مین روبی و ساخت پل قیمت خودرو‌های ایران خودرو و سایپا امروز ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول آینده تتر: پیش‌بینی‌ها و چالش‌های پیش رو اقدام باشگاه پرسپولیس برای حفظ ستاره ازبکستانی اعتراض نساجی به پرسپولیس: گل دوم جوانمردانه نبود!+ عکس آخرین قیمت طلا، سکه، دلار و ارز 18 اردیبهشت 1403 حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی چقدر شد؟ +جزئیات ابلاغیه اربیل: در روزهای سخت اولین تماس ما با جمهوری اسلامی ایران است جزئیات خنثی‌سازی عملیات جاسوسی آمریکا و اسرائیل در یمن غیبت خبرساز پاشینیان در مراسم تحلیف پوتین حماس: مقاومت تسلیم فشارها در مذاکرات نمی‌شود دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با امیرعبداللهیان رافائل گروسی وارد تهران شد مانور موشکی، پاسخ روسیه به تهدید اعزام نیرو به اوکراین حماس به صهیونیست‌ها هشدار داد منبع صهیونیستی: نتانیاهو مذاکرات را به شکست کشاند آخرین اخبار از اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال جاری+ جزئیات رونمایی از مدارک فساد پسر معاون اول سابق قوه قضائیه که اعترافات خود را پس گرفته بود! سناتور آمریکایی: از چین قرض می‌گیریم، به اوکراین می‌دهیم تصویب طرحی در آمریکا برای جرم‌انگاری انتقاد از اسرائیل انفجار در پایگاه اشغالگران آمریکایی در دیرالزور سوریه ادعای تل‌آویو درباره پاسخ به ترکیه برای قطع روابط تجاری نیویورک‌تایمز: نتانیاهو در حال بررسی اداره غزه توسط ائتلاف عربی-اسرائیلی است ادعای اسرائیل درباره توسعه «گنبد سایبری» توصیه‌هایی به داوطلبان کنکور برای تأیید سوابق تحصیلی ورود ۷۰ هزار معلم جدید به آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۲ صحرایی: اجرای نقشه تحول بنیادین آموزش و پروش یک تکلیف ملی است تنفس هوای قابل قبول در پایتخت اینفوگرافیک| سلاح های ممنوعه رژیم صهیونیستی در بمباران غزه آغاز سال تحصیلی از "مهر" به "شهریور" تغییر می‌کند؟! رئیس قوه قضاییه:مسئولان قضایی در جهت تحکیم آرامش و امنیت مردم تدابیر مقتضی را اتخاذ کنند مجازات سنگین در انتظار مجرمان آزمون سراسری کیفیت هوای تهران چطور است؟ جزئیات تعرفه‌های پزشکی اعلام شد رای پرونده کثیرالشاکی "کینگ‌مانی" صادر شد توافق ایران و پاکستان برای آزادی زندانیان ۲ کشور زمان برگزاری مراسم یاد بود و تشییع رضا داودنژاد برائت از جنایات رژیم غاصب صهیونیستی وظیفه و تکلیف شرعی است نرخ ویزیت پزشکان عمومی در سال ۱۴۰۳ واکنش حسین پاکدل به ادعای امین حیایی+ عکس اینفوگرافیک/ اعمال مشترک شب‌های قدر گاندو و پایتخت جدید در ۱۴۰۳ ساخته می‌شوند شب‌های قدر هیئت کجا برویم؟ + آدرس و جزئیات آیا حمام کردن و یا شنا در استخر، روزه را باطل می‌کند؟ آغاز پخش ویژه برنامه‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ از تلویزیون سومین سالگرد آیت‌الله مصباح یزدی با حضور رئیس‌جمهور اولویت فیش عمره و حج چگونه استعلام شود؟ لوح| شکست خوردگان در باتلاق نسل کشی اطلاع نگاشت| کودکان غزه زیر آوار جنگ کاریکاتور| آمریکا؛ شریک جرم قطعی پیکر آتیلا پسیانی بعد از چند روز به ایران رسید + عکس مرتضی پورصمدی درگذشت سروده‌هایی در رثای عباس‌بن علی(ع)/ از مشک پاره اشک فرات است می‌چکد؛ غیر از لب تو نیست مگر آرزوی آب برای درخواست گذرنامه زیارتی به این 2 هیأت مراجعه کنید اینفوگرافیک|کریدور شمال به جنوب، رقیب جدی برای کانال سوئز عباسعلی براتی‌پور درگذشت امشب مهمانی برویم، فطریه‌مان با چه کسی است؟ نظر 10 مرجع تقلید درباره میزان زکات فطره که فردا باید پرداخت کنیم اینفوگرافیک| الزامات و لوازم تحقیق رشد اقتصادی اینفوگرافیک|هدیه ۱۱ میلیارد دلاری ایرانی‌ها به اقتصاد ترکیه اینفوگرافیک| هراس پدرخوانده‌های داعش از سپاه پاسداران اینفوگرافیک|ایران؛ یکی از گسترده‌ترین شبکه‌های گاز دنیا اینفوگرافیک| اما و اگر‌های مالیات بر عایدی سرمایه اینفوگرافیک| شهید حاج قاسم سلیمانی از نگاه رهبر معظم انقلاب طرح | رهبرانقلاب: با ایران قوی مخالفند اینفوگرافیک| بزرگترین تولید کنندگان اورانیوم جهان اینفوگرافیک/ نقشه کامل مسیرهای پیاده‌روی اربعین + هزینه‌ها ماجرای لغو مجوز صوت و تصویر «روبیکا»+ علت جزئیات تکمیلی نتایج شمارش آرای ریاست جمهوری 1400+ آمار دقیق نتیجه نهایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری تهران 1400 نتایج انتخابات شورا‌ی شهر استان تهران ۱۴۰۰+ اسامی آرای آیت الله رئیسی در تهران چقدر بود؟ نتایج انتخابات شورای شهر اراک 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قزوین 1400 نتایج انتخابات شورای شهر کرمانشاه 1400 آمار دقیق انتخابات ریاست جمهوری 1400 به تفکیک استان‌ها+ جدول نتایج انتخابات شورای شهر ایلام 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قم 1400 نتایج انتخابات شورای شهر ساری 1400 نتایج انتخابات شورای شهر تبریز ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر سنندج ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر همدان 1400 نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری 1400/ آیت الله رییسی برنده انتخابات سیزدهم جدی‌ترین تهدید سایبری فعلی علیه ایران چیست؟ حکمرانی داده‌ها در دنیای دیجیتال مصادیق مجرمانه محیط زیستی جدید در فضای مجازی اعلام شد جریمه سنگین اپل از سوی سازمان ضد انحصار روسیه آپدیت جدید «تلگرام» به جنگ با «کلاب هاوس» رفت کلاب هاوس هک شد/ افشای اطلاعات شخصی ۱.۳ میلیون کاربر سارا بهرامی مهمان این هفته برنامه همرفیق+عکس تأیید هک اطلاعات ۱۵ هزار کاربر آمریکایی ۱۴.۵ میلیون آمریکایی به اینترنت ثابت دسترسی ندارند درخواست ترامپ از ایالت‌های آمریکا درباره غول‌های فناوری افزایش ظرفیت لایو اینستاگرام وقتی عربستان ثروتمند و نفت‌خیز هم از اینفلوئنسرها مالیات می‌گیرد همسریابی در فضای مجازی و کلاهبرداری از مردم اقوام ایرانی «اقلیت» نیستند تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیشه کریستال تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت آرد و گندم تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دامپروری و دام گوشتی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دانه های روغنی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیرینی و شکلات تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت فرش تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت نساجی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت چوب و مبلمان شکست استثناگرایی آمریکایی در عصر ترامپ به سمت دنیای پس از دلار پیش می رویم؟ خروج ترامپ از برجام؛ فشار حداکثری و نتایج حداقلی آیا عراق می تواند از نیروهای امریکایی خالی شود؟ مرگ ابوبکر البغدادی؛ کشته شدن سرکرده داعش چه پیامدی دارد؟ بازوهای نیابتی ایران در منطقه قدرتمندتر از همیشه درس‌های جنگ یمن برای اسرائیل وحدت میان جریان های سیاسی ایران در سایه سیاست فشار حداکثری آمریکا دولت پنهان در لبنان شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران/درهای مذاکره با ایران باز است طرح صهیونیست ها برای اشغال دره اردن رویای چین در هفتاد سالگی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک سبک مبارزه تشکیلات خودگردان و اتحادیه اروپا برای حفظ کرانه باختری طرحی برای ایجاد یک سازه امنیتی در خاورمیانه تاریخ سری فشار اسرائیل برای حمله به ایران بررسی صنعت انیمیشن در منهای نفت/ ژاپن چگونه صنعت انیمیشن جهان را قبضه کرد؟ + فیلم منهای نفت: درآمد 16 هزار بشکه نفت تنها در یک سوله پرورش ماهی بررسی صنعت پرورش ماهی در مستند منهای نفت + تیزر بررسی صنعت لبنیات در مستند منهای نفت/ اشتغال یک میلیون نفری شیر و لبنیات منهای نفت: درآمد یک میلیارد دلاری پسته ایران/ هیچ کشوری توان تولید پسته مرغوب ایران را ندارد همه ابعاد تحریم؛ فرصت‌ها و تهدیدها تحریم‌ها به مبادلات ما با شرکت‌های کوچک اروپایی آسیبی نمی‌زند/ نرخ کنونی دلار بالاتر از نرخ واقعی آن است

مقصر ترافیک تهران کیست؟

برخی‌ معتقدند پلیس خودش یکی از مقصران تشدید ترافیک است، سوالی که محور گفت‌وگوی ما با رئیس پلیس راهور پایتخت شد.
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۹ - ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - 2023 October 29
کد خبر: ۲۱۰۷۸۱

به گزارش راهبرد معاصر. ترافیک نیمه دوم سال، موضوع نو و تازه‌ای نیست؛ موضوعی است که هر سال با آن مواجه هستیم؛ تا آنجا که شنیدن خبر افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی ترافیک در مهرماه همراه با آغاز فعالیت مدارس، مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها مورد شگرف و غیر قابل پیش‌بینی نبوده و نیست.

 

مسأله مهم دیگر در نیمه دوم سال مبحث آلودگی هواست؛ موضوع مهمی که در پی وارونگی هوا و افزایش غلظت آلاینده‌ها رخ داده و در نهایت معضل آلودگی هوا را در پی داشه و دارد که در این مسأله نیز در طول سال‌های گذشته روش‌های متفاوتی برای گذران از این بحران بکارگیری شده است؛ از ایجاد محدودیت مقطعی در تردد وسایل نقلیه تا تعطیلی گاه و بیگاه مدارس و مراکز آموزشی در پی افزایش غلظت آلاینده‌ها.

 

نکته مهم دیگر در فصل پائیز و زمستان، آغاز بارش‌ نزولات آسمانی است؛ چراکه همراه با بارش برف و باران، معابر لغزنده شده و به موازات آن کاهش سرعت و کندی حرکت خودروها را در معابرو بزرگراه‌ها شاهد بوده که در این پروسه، حجم و بار ترافیک معابر افزایش یافته و با صف طولانی خودروها و به قولی قفل شدگی برخی معابر و بزرگراه‌ها مواجه می‌شویم.

 

موضوع ترافیک مهرماه، آلودگی هوا در نیمه دوم سال، تدابیر پلیس راهور برای مدیریت این موارد و همچنین تحلیل عملکرد ماموران پلیس راهور پایتخت از جمله مواردی بود که خبرگزاری فارس را بر آن داشت تا با «سرهنگ سیدابوالفضل موسوی‌پور» رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ به گفت‌وگو بنشینیم؛ قسمت اول این گفت‌وگو را بخوانید.

 

* یک سوم کل خودروی کشور در تهران است

** جناب سرهنگ ترافیک نیمه دوم سال موضوعی نگران‌کننده برای شهروندان تهرانی است؛ موضوعی که دیگر مختص برخی از معابر اصلی و مرکزی نیست و در تمام معابر و بزرگراه‌ها به نوعی با آن دست و پنجه نرم کرده و گریزی از آن نیست؛ تدابیر پلیس راهور در راستای تسهیل در تردد شهروندان تهرانی و مدیریت بار ترافیکی چیست؟

 

ترافیک مهرماه و در اصل نیمه دوم سال مسأله قابل پیش‌بینی است که علت‌های زیادی دارد.

 

یکی از این علت‌ها این است که هر ساله بر تعداد خودروها در کشور افزوده می‌شود و از این تعداد یک سوم کل خودروهای کشور به تهران اضافه می‌شود در حالی‌که هیچ خودرویی اسقاط نمی‌شود.

 

از سوی دیگر تعداد کسانی که هر ساله گواهینامه می‌گیرند افزایش می یابد؛ در این خصوص تعداد شهروندان تهرانی که گواهینامه می‌گیرند نسبت به شهرهای دیگر بیشتر است.

 

از سوی دیگر روزانه افرادی که در شهرهای حاشیه‌ای و اطراف تهران سکونت دارند برای تحصیل یا اشتغال به شهر تهران رفت و آمد دارند؛ آمار تردد در متروی کرج - تهران و همچنین تعداد خودروها در آزادراه کرج - تهران که هر روز صبح به سمت تهران سرازیر می‌شوند نشان‌دهنده حجم ورود افراد به پایتخت است؛ تازه علاوه بر این، باید بار ترافیکی دیگری را که از غرب و جنوب غرب و از جنوب مثل پاکدشت و ورامین و شرق مثل پردیس به تهران وارد می‌شوند را هم در نظر بگیریم که همه این موارد نشان‌دهنده ورود جمعیت شناوری است که علاوه بر خود تهرانی‌های ساکن در پایتخت، روزانه در بزرگراه‌ها، معابر، میادین و تقاطع‌ها تردد دارند. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

 

* پلیس ترافیک درست نمی‌کند/ هنر پلیس مدیریت بار ترافیکی است

** ابتدای صبح همزمان با شروع ترافیک در پایتخت، شهروندان از اعمال محدودیت‌های دستی مأموران پلیس راهور گله‌مند ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بوده و می‌گویند خود پلیس با بستن موقت مسیر باعث ایجاد ترافیک در معبری می‌شود که هیچ بار ترافیکی نداشته است.علت اعمال محدودیت‌های دستی در معابر را تشریح بفرمائید. ‌

 

ابتدای صبح که پلیس راهور ترافیک ایجاد نکرده‌ است! در واقع این بار ترافیک است که وارد تهران می‌شود؛ آن هم از تمام جهات؛ اما در این بین، هنر پلیس این است که بتواند بار ترافیکی موجود را مدیریت کند و در تقاطع‌ها، مبادی و بزرگراه‌ها بدون ایجاد گره و قفل‌شدگی، بار ترافیکی موجود را به طور منظم عبور دهد.

 

در واقع با فعال شدن مراکز آموزشی و مدارس و دانشگاه‌ها و آمدن دانشجوها از شهرهای اطراف به تهران، بر بار جمعیت ثابت شهر تهران هم اضافه شده است؛ البته این تعداد به غیر از جمعیت سیالی است که روزانه از اطراف تهران به پایتخت آمده و شب‌ها باز می‌گردند.

 

و اما در خصوص اعمال محدودیت‌های مقطعی و موقت پلیس راهور در برخی معابر، مستحضر باشید که مأمور پلیسی که در تقاطع و میادین مستقر است با مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ارتباط مستقیم دارد.

 

نکته مهم این است که تنظیم زمان عبور در یک تقاطع براساس حجم بار در معبر تعیین می‌شود؛ به طورمثال ما صبح‌ها در غرب به شرق در محدوده خیابان آزادی، اولویت‌‌مان برای عبور مسیر غرب به شرق است در صورتی که بعد از ظهر در همان مقطع، اولویت تردد، شرق به غرب است و آن مأموری که آنجا ایستاده است براساس اطلاع از وضعیت ترافیکی، بخشی از محور را مسدود کرده و اولویت را به سمت دیگر می‌دهد؛ در صورتی‌که شهروندان فکر می‌کنند که این مأمور با این کار بر تراکم خودروها افزوده و ترافیک ایجاد می‌کند اما نمی‌دانند که حجم بسیار سنگینی از ترافیک در تقاطع‌های دیگر مرتبط با آن معبر در همان ساعت خاص وجود داشته و با توجه به اینکه حجم بار پیوسته است این پیوستگی می‌تواند به قفل شدن معابر و تمامی فرعی‌ها منجر شود و تازه این کار مأمور در آن لحظه، اندکی از حجم بار منتهی به آن معبر را می‌کاهد.

 

مردم بدانند که ما در این مواقع چاره‌ای نداریم؛ مجبوریم به برخی محورها اولویت عبور بدهیم تا بار ترافیکی حرکت کند و تقاطع‌ها به هم نریزند.

 

اما از نگاه شهروند که همان نقطه و عملکرد همان مأمور پلیس راهور مستقر در محل را می‌بیند این موضوع متصور می‌شود که پلیس ترافیک ایجاد کرده است در صورتی که نمی‌داند که آن پلیس، وضعیت ترافیک سایر محورها را رصد کرده و نه یک تقاطع بلکه کل محور را دیده است.

 

* با شهرداری هماهنگ هستیم/ معابری که سال گذشته دچار آبگرفتگی شدند رفع مشکل می‌شوند

**هر ساله وضعیت ترافیک نیمه دوم سال با شروع بارندگی‌ها به وضعیت سنگین و بسیار سنگین تبدیل می‌شود چرا که در برخی مقاطع با آبگرفتگی معابر مواجه شده یا در هنگام بارش برف انباشت برف و سرخوردگی خودروها را شاهد هستیم؛ از حالا چه تدبیری برای پیشگیری از این معضلات اندیشیده و چه اقدامات زیربنایی انجام شده است؟

پلیس راهور هم اینک جلساتی با شهرداری تهران برگزار کرده تا معابری که سال قبل دچار آبگرفتگی شدند رفع مشکل شوند؛ در طرح مشترکی نیز هماهنگ شده تا برای بارش برف نیز آمادگی لازم را داشته باشیم. اما توقعی که از شهروندان وجود دارد این است که در هنگام اطلاع از وضعیت جوی ناپایدار و بارش‌ها از سفرهای غیر ضروری در شهر خودداری کنند؛ بطور مثال وقتی بارش غیر مترقبه داریم و برف شروع به بارش می‌کند حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه طول می‌کشد تا همکاران شهرداری بتوانند محور را نمک‌ و شن‌ پاشیده و آماده تردد کنند؛ باید فرصت و زمان کافی برای رفع این موارد قائل شد تا حداقل با اقدامات لازم بتوان گره‌های ترافیکی را کمتر کرد اگرچه از الان به فکر هستیم اما برای بارش‌های غیر‌مترقبه باید به شهرداری فرصت داد.

 

از طرف دیگر با توجه به اینکه فصل بارش‌ها از آبان‌ماه شروع می‌شود و میزان بارندگی از این ماه بیشتر می‌شود تعامل و هماهنگی با همه ارگان‌های مرتبط با ترافیک و شهرداری انجام شده که نتیجه‌اش مسلماً خدمت مطلوب‌تر به همه شهروندان و کاربران ترافیک است.

 

* شناسایی گلوگاه‌ها و مدارس مهم مستقر در معابر اصلی

برنامه‌های زیادی را در تابستان برای مدیریت ترافیک نیمه دوم سال انجام دادیم؛ در این راستا هم گلوگاه‌ها و هم مدارس مهم حاشیه معابر اصلی را شناسایی کردیم؛ در برخی نقاط تجمیع مراکز آموزشی را داریم مثل خیابان موسوی که با عرض ۸ متری چندین مدرسه در آن وجود دارد که اگر فقط یک خودرو لحظه‌ای بایستد و مسافری را پیاده کند بار ترافیکی را در ادامه محور پس می‌زند تا جایی که حتی بزرگراه صیاد هم با ترافیک درگیر می‌شود که ما برای این محدوده و مناطق این چنینی مدیریت مستقلی در نظر گرفتیم؛ مثل شریعتی،‌ دولت، پاسداران و ... که علی‌رغم حجم بالای ترافیک خوشبختانه از اول مهرماه تاکنون کمترین مشکل ترافیکی را داشتیم که همین موضوع و حضور مأموران پلیس راهور در معابر و مقاطع رضایتمندی شهروندان و قدردانی مردم را در پی داشته است.

 

* استقرار مأموران پلیس برای رسیدگی فوری به تصادف یا خرابی خودرو

تدبیر دیگر پلیس راهور در راستای تسهیل در تردد شهروندان و مدیریت بار ترافیکی، استقرار مأموران پلیس راهور در جهت جذب بار ترافیکی در معابر است که علاوه بر مدیریت ترافیک، در صورت بروز تصادف یا خرابی خودرو سریعاً به موضوع رسیدگی کرده و از توقف خودرو و ایجاد گره ترافیکی کاسته شود.

 

خوشبختانه می‌توان گفت از ابتدای مهر ماه تاکنون بحران ترافیکی نداشته‌ایم؛ اگرچه حجم بار بالا بوده است.

 

* مأموران پلیس راهور هنرمندانه ترافیک را مدیریت کردند

در اینجا جا دارد از همکاران خودم، مأموران پلیس راهور پایتخت که هنرمندانه بار ترافیک را مدیریت می‌کنند و همچنین شهروندان محترم که با همکاران ما در پلیس راهور همکاری داشته و دارند، تشکر و قدردانی کنم؛ چرا که حتی یک مورد گزارش تنش و درگیری یا دعوا سر پارک خودرو یا بی‌توجهی به دستور پلیس نداشته‌ایم؛ چون مردم عملکرد پلیس را درک کرده‌ و می‌دانند ما برای خدمت به آنها در کف خیابان هستیم و همین همراهی باعث شده است که بتوانیم بار ترافیکی را مدیریت کنیم چرا که حتی ۱۰۰ متر بار ترافیکی هم برای ما مهم است اگرچه اولویت‌بندی اصلی پلیس راهور در خصوص معابر و بزرگراه‌هاست اما سعی کرده‌ایم در اکثریت نقاط و معابر، مأموران حاضر بوده و به مردم خدمت‌رسانی کنند.

 

* راه‌اندازی مرکز جامع اطلاع‌رسانی ترافیکی تا ۲ ماه آینده

** جناب سرهنگ همه معضلات و مسائل مربوط به ترافیک پایتخت را تشریح کردید، اما مسأله مهم این است که پلیس با آگاهی از این مشکلات برای رهایی از وضعیت ترافیکی چه تدبیری اندیشیده است؟

باید گفت علاوه بر تمام اقداماتی که پلیس راهور برای تسهیل در تردد و مدیریت جریان ترافیکی انجام می‌دهد بنده یک طرحی را با کارشناسان مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور در میان گذاشته و بعد از بررسی‌های لازم این طرح به مرحله اجرایی رسیده است؛ آن هم سامانه مرکز جامع اطلاع‌رسانی ترافیکی است که به صورت برخط می‌تواند وضعیت ترافیکی را به سمع و نظر شهروندان برساند.

 

به عبارتی ترافیک شهر تهران را بر خط به شهروندان پایتخت نمایش داده تا مردم بتوانند معابری را که در آن ترافیک وجود دارد یا تصادف، خرابی خودرو یا محدودیتی در آن وجود دارد را به صورت آنلاین و برخط مشاهده کنند.

 

عملکرد این مرکز به صورت سامانه مسیریاب است که اطلاعاتی را به شهروندان می‌دهد؛ حتی می‌تواند به مراکز و واحدهای امدادی از جمله اورژانس،‌ آتش‌نشانی، اتوبوسرانی و ... نیز کمک کند.

 

باید گفت افراد به واسطه نصب این اپلیکیشن در تلفن همراه خود به صورت برخط و لحظه‌ای می توانند وضعیت ترافیکی معابر، تصادفات، خرابی خودرو و ... را ملاحظه کرده و با تغییر مسیر و حرکت در مسیر جایگزین که سامانه پیشنهاد می دهد از مسیر بهتر و کم‌ترافیک‌تر به مقصد خود برسند.

 

از ویژگی‌های مهم این اپلیکیشن این است که وضعیت ترافیک تهران را به صورت ۲۴ ساعته و لحظه به لحظه اطلاع رسانی کرده و اگر هر اتفاقی بیفتد مسیرهای جایگزین را هم اعلام می‌کند؛ آن هم در راستای اطلاع هر چه بهتر و بیشتر شهروندان و رانندگان.

 

حتی این امکان در سامانه پیش‌بینی شده که خود شهروندان می‌توانند به عنوان خبرنگار در این سامانه عمل کرده و وضعیت معبری را که در آن تردد دارند در لحظه با ارسال تصاویر اطلاع داده و موارد تصادف یا خرابی را که در همان لحظه به وقوع پیوسته، در سامانه بارگذاری کنند.

 

این سامانه حتی می‌تواند در موضوع سرویس‌دهی به سازمان آتش‌نشانی، اورژانس و خودروهای امدادرسانی کمک کند.

 

باید گفت که تمام تلاش خود را به کار گرفته و امیدوار هستیم ان‌شاءالله تا ۲ ماه دیگر این سامانه مرکز جامع اطلاع‌رسانی ترافیکی به مرحله بهره‌برداری و اجرا برسد./ فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
تحلیل های برگزیده