به گزارش راهبرد معاصر؛ طرح جدید به رینگ دوم طرح ترافیک مشهور است، شهروندان و بهخصوص رانندگان باید توجه داشته باشند که با اجرای طرح جدید هیچ تغییری در محدوده و ساعت اجرای طرح ترافیک اصلی ایجاد نشده است بلکه تغییرات در شیوه ورود خودروها به محدوده طرح زوج یا فرد رخ داده است و با حدف محدودیت تردد برحسب شماره پلاک به تمامی خودروهای پلاک تهران این اجازه داده شده که در هر فصل در مجموع ۲۰ روز را بتوانند وارد این محدوده شوند بنابراین عملاً طرح زوج یا فرد حذف شده و تردد در این محدوده برای تمامی خودروهای پلاک تهران ۲۰ روز در هر فصل مجاز است و برای تردد بیش از ۲۰ روز باید بر حسب قیمتهایی که مربوط به شهرداری است عوارضی را پرداخت کنند و سپس وارد محدوده شوند.
خودروهای دارای پلاک غیر از تهران نیز میتوانند در هر فصل ۱۵ روز وارد این محدوده شوند.همچنین شهروندان برای تردد در این محدوده باید در سامانه «تهرانمن» ثبتنام کنند.
پلیس طرح جدید ترافیک را در تهران رد کرد
روز گذشته سردار سیدکمال هادیانفر رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از رد طرح ترافیک جدید تهران خبر داد و تأکید کرد که این طرح باعث کاهش آلودگی هوا و ترافیک نشده و همچنین مشکلاتی برای مردم ایجاد کرده است.
وی همچنین از ارسال نامهای به شهرداری خبر داد و به خبرنگار فارس گفت: مشکلات را در این نامه توضیح دادهایم و صراحتاً اعلام کردهایم که این طرح مشکل ترافیک تهران را برطرف نکرده است ضمن آنکه باعث ایجاد گره ترافیکی شده است.
بر اساس این گزارش، در طرح کاهش آلودگی هوا شهروندان در طول هفته یک و نیم روز میتوانند وارد محدوده شوند و برای الباقی روزها باید هزینه پرداخت کنند؛ یعنی محدودیتی برای تردد وجود ندارد و پلیس معتقد است که این طرح بیشتر از اینکه باعث کاهش آلودگی هوا شود، برای شهرداری تهران درآمدزایی داشته است .
تصمیم گیری در خصوص اجرای طرح جدید ترافیک با شورای عالی ترافیک تهران است
همچنین شهروندان به دلیل اینکه میتوانند همه روزه در این محدوده تردد کند باعث افزایش ترافیک و آلودگی هوا شده است. البته این موضوع از سوی شهرداری تهران رد شد و در اولین واکنش پیروز حناچی شهردار تهران تأکید کرد که تصمیمگیری در مورد طرح جدید ترافیک به شورای عالی ترافیک تهران باز میگردد.
وی تأکید کرد: بعد از تصمیمگیری در شورای عالی ترافیک نتیجه قطعی اعلام میشود.
بر اساس آمار و ارقام اعلام شده از سوی شهرداری تهران اجرای طرح کاهش باعث کاهش آلودگی هوا و ترافیک شده است و همچنین مدیران شهری تأکید دارند که این طرح با هدف درآمدزایی نبوده است.
محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در این باره به خبرنگار فارس،گفت: مرجع تصمیمگیری در خصوص امور راهنمایی و رانندگی و ترافیک شهر تهران بر عهده شورای ترافیک تهران است.
وی با بیان اینکه 4 نفر در این شورا عضو هستند، گفت:نماینده شهرداری، نماینده رئیس پلیس راهور، نماینده وزیر کشور و نماینده استانداری در این شورا حضور دارند و هر تغییری در ترافیک تهران با امضای این شورا انجام میشود.
پورسیدآقایی تأکید کرد: طرح جدید ترافیک تهران با امضای این شورا است و پیشنهاداتی که برای تغییر در این طرح باشد را با جان و دل میپذیریم و البته باید شورا تغییرات را تأیید کند.
طرح بر اساس مصوبه قبل اجرایی می شود
وی با تأکید بر این موضوع که در اختیار کسی نیست که مصوبات را رد کند، گفت: تا زمانی که شورا تغییری ایجاد نکند، طرح بر اساس مصوبه قبل اجرا میشود.
نباید برای مردم مشکل ایجاد کنیم
معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه راهور ناجا هم میتواند نظرات خود را اعلام کند،گفت:برخی از نظرات کارشناسی و برخی نظر شخصی را اعلام میکند نامهای از ناجا آمده است که قرار است کار کارشناسی آغاز شود که حتما در برخی حرفها تناقض وجود دارد که پاسخ میدهیم اما چیزی که مسلم است این است که نباید برای مردم مشکل ایجاد کنیم.
وی تأکید کرد: طرح جدید ترافیک بر اساس مصوبه قبل به قوت خود اجرا میشود و برنامهای برای توقف طرح نخواهیم داشت.
همچنین برخی اعضای شورای شهر تهران معتقدند که حذف طرح زوج و فرد خوب است چرا که نباید این طرح به صورت دائمی در تهران اجرا شود بلکه باید به صورت موقتی و در مواقع اضطرار انجام شود. البته اعضای شورا نظرات خود را در خصوص اجرای طرح کاهش آلودگی هوا قبلاً ارائه کرده بودند.
حذف زوج و فرد در تهران خوب است
محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس،گفت: پلیس یکی از اعضای شورای عالی ترافیک است و میتواند نظر دهد.
وی با تأکید بر این موضوع که حذف طرح زوج و فرد خوب است،گفت: این طرح نباید از ابتدا به صورت دائمی انجام میشد اما مدتها این طرح دائمی اجرا شد و بعضاً حتی به صورت غیرقانونی از افراد برای تردد در این محدوده پول دریافت میکردند.
به اعتقاد علیخانی حذف طرح زوج و فرد خوب است اما باید این طرح در مواقع بحران و آلودگی حتی از در منزل اجرایی شود.
وی با بیان اینکه شورای عالی ترافیک تصمیمگیر در خصوص طرحهای ترافیکی تهران است،گفت: البته ما معتقدیم که در خصوص طرح جایگزین زوج و فرد عجولانه رفتار شده است و بارها هم تأکید کردهایم که مطالعات کافی نیست.
رئیس کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای شهر تهران با بیان اینکه طرح فعلی با هماهنگی پلیس و وزارت کشور اجرایی شده است،گفت: اینکه اعلام میکنند طرح جدید ترافیک با هدف درآمدزایی بوده است را قبول ندارم حتی اگر هدف هم درآمدزایی بوده عکس عمل شده است.
درآمدزایی از طرح ترافیک نداشتیم
به گفته علیخانی، در گذشته درآمد طرح ترافیک بیشتر بوده است چرا که مردم ابتدا هزینه را پرداخت میکردند اما در حال حاضر مردم بدهکار هستند و در مقایسه با قبل میزان درآمد کاهش یافته است.
حناچی به خاطر طرح کاهش تذکر گرفت
همچنین امروز پیروز حناچی شهردار تهران از حجت نظری عضو جوان شورای شهر تذکر گرفت چرا که نظری معتقد است طرح جدید ترافیک باعث کاهش آلودگی هوا نشده است و همچنین احتمال دارد در نیمه دوم سال مشکلات آلودگی هوا بیشتر شود.
بر اساس این گزارش، پلیس بعد از سه ماه معتقد است که باید طرح جدید ترافیک در تهران متوقف شود اما شهرداری تهران اعلام کرد که پلیس به تنهایی نمیتواند تصمیمگیری کند و شورای عالی ترافیک در این زمینه تصمیمگیر است برخی از اعضای شورا معتقدند که با وجود اینکه 6 روز از پاییز میگذرد اما دو روز هوای ناسالم داشتهایم و این موضوع نشاندهنده این است که ما نتوانستهایم در کاهش آلودگی هوا اقدامات مؤثری انجام دهیم البته همزمان با بازگشایی مدارس نارضایتیها از اجرای طرح بیشتر شده است.همچنین در روزهای ابتدایی مهر ترافیک در تهران افزایش یافته هر چند که از قبل مسؤولان شهری پیشبینی افزایش 40 درصدی ترافیک در تهران را داشتند.