وحیدی: انتخابات مجلس دوازدهم مظهر تحقق دولت الکترونیک بود-راهبرد معاصر

وحیدی: انتخابات مجلس دوازدهم مظهر تحقق دولت الکترونیک بود

وزیر کشور تأکید کرد: در این دوره طراحی سامانه‌های دقیق برای برگزاری انتخابات علاوه بر تحقق دولت الکترونیک در حوزه انتخابات، شکل جدیدی از هماهنگی نظام‌مند، کارآمد و اثربخش میان سطوح مختلف مدیریتی کشور را به نمایش گذاشت.
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 27
کد خبر: ۲۴۲۶۵۵

به گزارش راهبرد معاصر، احمد وحیدی وزیر کشور امروز (دوشنبه، 7 خرداد) در آئین افتتاحیه مجلس دوازدهم شورای اسلامی، گفت: پروردگار بلند مرتبه و بزرگوار را سپاسگزارم که با لطف رحمت بیکران خود به ما توفیق خدمت به ملت شریف ایران را در این روزهای حساس تاریخی و در سایه ولایت رهبری، یکی از بزرگترین شخصیت‌های تاریخ اسلام عطا فرمود و در امتداد این ایفای تکلیف و خدمتگزاری، امکان برگزاری مطلوب انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی را مهیا ساخت.
وی افزود: ماه خرداد برای ملت مسلمان و مؤمن ایران ماه حادثه‌ها و رخدادهای تاریخ ساز بوده است. از سوم خرداد؛ سالروز آزادسازی خرمشهر سربلند گرفته تا چهاردهم خرداد سالروز ارتحال بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران و یوم الله ۱۵ خرداد که نقطه آغاز و عزیمت نهضت مقدس مردم مسلمان ایران بر علیه طاغوت بود.


وزیر کشور ادامه داد: حال و هوای خرداد امسال متاثر از فضای غمبار شهادت رئیس جمهور خدوم و انقلابی، مرد خستگی ناپذیر، مجاهد مؤمن و محبوب محرومان حضرت آیت‌الله رئیسی و همراهان عزیز شهیدشان است.


وحیدی اظهار کرد: شهید رئیسی عزیز با احیای ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی در گفتار، رفتار و کردار خود در دوران کوتاه اما پربرکت تصدی مسئولیت خود در مقام ریاست جمهوری اسلامی ایران، نویدبخش این حقیقت شد که راه روشن، درخشان و تعالی بخش انقلاب اسلامی در میانه دهه‌های پنجم خود همچنان پرنور و نورانی باقی مانده است.


وی در مورد نحوه برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم گفت: در این دوره، طراحی و ارتقا سامانه‌های دقیق برای برگزاری انتخابات، شکل جدیدی از هماهنگی نظامند و کارآمد میان سطوح مختلف مدیریت کشور را  به نمایش گذاشت.


وزارت کشور با رعایت اصل بی‌طرفی فرآیند انتخابات را به سرانجام رساند
وزیر کشور اظهار کرد: بنده به عنوان وزیر کشور مراتب تشکر خود را از ارشادات حکیمانه و حمایت پدرانه سکاندار انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در برگزاری امر انتخابات ابراز می‌دارم، همچنین از رئیس‌جمهور شهید که در مقام پاسدار قانون اساسی راهنما و پشتیبان مجریان قانون بودند و جای خالی ایشان امروز در این مراسم برای یکایک حاضران محسوس است تشکر کرده و از خداوند متعال اعتلای روح آن شهید عالی قدر در عالم ملکوت را مسئلت دارم.


وحیدی با بیان گزارشی از انتخابات مجلس دوزادهم تصریح کرد: وزارت کشور توانست به عنوان مجری برگزاری انتخابات بر اساس سیاست کلی انتخابات و با رعایت اصل بی‌طرفی و امانت‌داری و تلاش برای ارتقای شاخص‌های اجرا، انجام فرآیند دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را به فرصتی برای احقاق حق مدنی ملت جهت شرکت در اداره امور کشور و میدانی برای تحقق کارآمدی و نمایش توان و اقتدار اجرایی دولت مبدل کند. 


وی ادامه داد: در این دوره طراحی سامانه‌های دقیق برای برگزاری انتخابات علاوه بر تحقق دولت الکترونیک در حوزه انتخابات، شکل جدیدی از هماهنگی نظام‌مند، کارآمد و اثربخش میان سطوح مختلف مدیریتی کشور را به نمایش گذاشت، علاوه‌بر این به‌کارگیری سامانه‌های هوشند ضامن سلامت و صحت انتخابات و اطمینان بخش برای ملت ایران در عرصه انتخابات بود.


وزیر کشور عنوان کرد: لازم می‌دانم از همکاری موثر و سازنده شورای نگهبان، منتخبان مردم و همچنین نمایندگان دوره یازدهم که در عرصه تغییر قانون جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی تلاش کردند و همکاری مناسبی با وزارت کشور داشتند، تشکر کرده و نیز از مردم فهیم و مسئولیت‌شناسی که در این دوره از انتخابات متعهدانه در رأی‌گیری شرکت کردند، تشکر کنم.


گزارش برگزاری انتخابات از سوی وزیر کشور به مجلس دوازدهم
وحیدی در ادامه به ارائه گزارشی از روند برنامه‌ها، اقدامات و عملکرد وزارت کشور و دیگر نهادهای همراه در برگزاری انتخابات‌های اخیر اشاره کرد و گفت: ستاد انتخابات کشور از ابتدای سال ۱۴۰۲ تشکیل و تا پایان برگزاری مرحله دوم انتخابات فعالیت داشت، تشکیل هیأت اجرایی مرکزی و برگزاری بیش از ۱۷ جلسه بصورت دوره‌ای و منظم، تشکیل ستاد انتخاباتی استانی در ۳۱ استان و ۲۰۸ حوزه انتخابی و فعال‌سازی کمیته‌های مربوطه، تشکیل هیأت‌های اجرایی حوزه‌های انتخابیه و تعیین معتمدین در ۱۲۱۸ حوزه انتخابیه اصلی و فرعی، تشکیل هیأت استانی بررسی تبلیغات برای نخستین بار در ادوار مختلف انتخابات مجلس با کارکرد تعیین فهرست و مشخصات و همچنین به کارگیری نیروهای متعهد و آموزش دیده از اقشار مختلف مردم به عنوان بازرس به منظور پیشگیری از بروز تخلفات بخشی از اقدامات وزارت کشور در جریان برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بود.


وی افزود: با توجه به اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی اقداماتی از جمله تهیه دستورالعمل هیأت اجرایی، تدوین آیین‌نامه اجرایی قانون انتخابات، تدوین دستورالعمل سامانه مالی منطبق با قانون شفافیت و نظارت بر تامین منابع مالی انتخابات، تهیه دستورالعمل تبلیغات در فضای مجازی در حوزه حقوقی در وزارت کشور انجام شد.


وزیر کشور با بیان اینکه ۲۴ فرآیند از مجموع ۲۶ فرآیند انتخابات بر اساس قانون به صورت کاملاً الکترونیک برگزار شد، اظهار کرد: در این دوره از انتخابات داوطلبان پیش از ثبت‌نام نهایی از طریق فضای مجازی پیش ثبت‌نام را انجام داده و نسبت به بارگذاری مدارک خود جهت استعلام از مراجع ۶ گانه بررسی صحت مدارک اقدام کردند.
وحیدی ادامه داد: اقدامات و پیش‌بینی‌های لازم برای برگزاری انتخابات تمام رایانه‌ای و مکانیزه جهت اخذ و شمارش آرا در ۴ حوزه انتخابیه در مرحله اول و در ۸ حوزه انتخابیه در مرحله دوم با تأیید و هماهنگی شورای نگهبان، بروزرسانی سامانه جامع انتخابات مطابق با آخرین اصلاحات قانون انتخابات، راه اندازی سامانه شفافیت مالی برای نخستین بار، راه‌اندازی سامانه پیش ثبت‌نام داوطلبان برای نخستین بار، راه‌اندازی سامانه ثبت اعتراض معترضان، دریافت اینترنتی اعتراضات و راه‌اندازی سامانه تبلیغاتی در فضای مجازی را به‌عنوان اقدامات انجام شده از سوی وزارت کشور در حوزه فناوری برشمرد.


وی به بخش آماری انتخابات اشاره کرد و گفت: در مجموع ۴۸ هزار و ۸۴۷ نفر پیش ثبت‌نام انجام دادند که در نهایت با توجه به استعلامات تعداد ۲۴ هزار و ۸۲۹ نفر افراد واجد شرایط، ثبت‌نام نمودند؛ فرآیند رسیدگی به صلاحیت داوطلبان با استعلام از مراجع ۵ گانه و بررسی در هیأت‌های اجرایی، نظارت و شورای نگهبان، در نهایت ۱۵ هزار و ۲۰۰ نفر به عنوان نامزد تایید صلاحیت شده برای شرکت در انتخابات معرفی شدند.


وزیر کشور بیان کرد: انتخابات در ۴۳ هزار و ۹۳۶ شعبه ثابت و ۱۵ هزار و ۱۷ شعبه سیار و در مجموع در ۵۸ هزار و ۹۵۳ شعبه برگزار شد و از مجموع ۶۱ میلیون و 172 هزار و 298 نفر واجد شرایط، تعداد 25 میلیون و ۲۰ هزار و ۹۶۲ نفر معادل ۴۱ درصد در انتخابات شرکت کردند.


وحیدی گفت: در مرحله اول تکلیف ۱۸۶ حوزه انتخابیه از ۲۰۸ حوزه انتخابیه کل کشور تعیین شد و ۲۴۵ نفر از نامزدها به مجلس دوازدهم راه یافتند، از مجموع منتخبان مرحله اول ۲۳۴ نفر آقایان و ۱۱ نفر بانوان بودند که ۱۰۲ نفر از ایشان نمایندگان دوره یازدهم بودند.
رئیس‌جمهور شهید در تمامی مراحل پشتیبان برگزاری انتخابات بودند
وزیر کشور با بیان اینکه بررسی صحت انتخابات در همه حوزه‌های اصلی و فرعی از سوی شورای نگهبان تأیید شد، گفت: در مرحله دوم انتخابات نیز در ۲۲ حوزه انتخابیه ۴۵ نفر به مجلس راه یافتند که از این تعداد 42 نفر از آقایان و ۳ نفر از بانوان بودند. انتخابات مرحله دوم شامل ۱۱ هزار و 509 شعبه بود که تعداد ۶ هزار و ۹۲۷ شعبه بصورت تماماً الکترونیک انجام شد.


وحیدی ادامه داد: لازم می‌دانم از همه دست اندرکاران، شورای نگهبان، هیأت‌های نظارت و هیأت‌های اجرایی، ستاد انتخابات کشور و ستاد انتخابات استان‌ها، عوامل و مجریان برگزاری انتخابات در سطح شعب اخذ رأی، صداوسیما، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، فراجا و نیروهای بسیج، وزارت اطلاعات، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت نیرو، وزارت راه و شهرسازی، وزارت بهداشت، وزارت دفاع، وزارت آموزش و پرورش، ستاد کل نیروهای مسلح، دادستانی کل کشور، سازمان ثبت احوال، سازمان برنامه و بودجه، سازمان امور شهرداری، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، استانداران، فرمانداران، بخشداران، شهرداران، دهیاران، بازرسان وزارت کشور و اصحاب رسانه تشکر و قدردانی کنم.


وزیر کشور در پایان اظهار کرد: لازم است تشکر ویژه و خاص خود را از یکایک اعضای هیأت دولت به ویژه رئیس جمهور شهید که بسیار دلتنگ ایشان هستیم و در تمام مراحل پشتیبان و حامی برگزاری انتخابات بودند، اعلام کنم./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده