«چشمان جهان به رفح» در محکومیت جنایت صهیونیست‌ها-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

«چشمان جهان به رفح» در محکومیت جنایت صهیونیست‌ها

دامنه و تأثیر جنایت اخیر رژیم صهیونیستی در رفح نزد افکار عمومی به قدری گسترده بود که به سرعت در فضای مجازی بازتاب داشت. واکنش افکار عمومی به قدری شدید بود که نخست وزیر رژیم صهیونیستی مجبور شد این حمله را اشتباهی فاجعه بار بخواند. این جنایت شانس صدور حکم بازداشت سران صهیونیست را افزایش خواهد داد.
محمد بیات؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 30
کد خبر: ۲۴۳۲۳۸

«چشمان جهان به رفح» در محکومیت جنایت صهیونیست‌ها

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ در تاریخ معاصر همواره از نسل‌کشی مسلمانان در بوسنی و نقض حقوق شهروندان افغانستان و عراقی به وسیله ارتش آمریکا سخن گفته شده، اما هیچ گاه به این اندازه کشتار سازمان یافته شهروندان فلسطینی از سوی دولت‌ها و ملل آزاده جهان مورد توجه قرار نگرفته است. با گذشت بیش از 236 روز از جنگ غزه و کشتار بیش از 35 هزار زن و کودک فلسطینی، همچنان قدرت‌های جهانی و بازیگران میانجی (قاهره- دوحه) نتوانستند جلوی اقدامات غیرانسانی رژیم صهیونیستی را بگیرند. 


جنایت اخیر ارتش صهیونیستی در رفح و کشتار شهروندان فلسطینی در آتش نیروی هوایی رژیم صهیونیستی موجب پررنگ شدن این سؤال در ذهن ناظران بین‌المللی و نخبگان سیاسی شده است، چگونه شورای امنیت و قدرت‌های بزرگ توان توقف جنگ را ندارند؟ پاسخ به این سؤال می‌تواند بهترین دلیل برای تداوم حمایت مقاومت در نوار غزه و کرانه باختری برای دفاع از حقوق مردم فلسطین باشد.

 
بامداد یکشنبه 26 می جنگنده‌های رژیم صهیونیستی تنها دقایقی پس از صدور حکم دادگاه لاهه درباره توقف حمله به رفح، اقدام به بمباران جنوب غزه و قتل عام 45 فلسطینی کردند. پس از این حمله ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد، یکی از تأسیسات حماس و دو عضو ارشد این گروهی فلسطینی را هدف قرار داده است. با وجود این، دوربین‌ها تصویری متفاوت از در آتش سوختن چادرها و کشته شدن آوارگان غیرنظامی ثبت کردند.

 
دامنه و تأثیر جنایت اخیر رژیم صهیونیستی نزد افکار عمومی به قدری گسترده بود که به سرعت هشتگ #AlleyesonRafah در فضای شبکه‌های اجتماعی ترند شد. در همان ساعات اولیه واکنش افکار عمومی به قدری شدید بود که «بی بی» مجبور شد حمله به رفح را اشتباهی فاجعه بار بخواند و وعده تحقیق درباره این جنایت بدهد. برخی تحلیلگران معتقدند، این جنایت شانس صدور حکم بازداشت برای سران رژیم صهیونیستی را افزایش خواهد داد.

«چشمان جهان به رفح» در محکومیت جنایت صهیونیست‌ها

 

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که پیش تر خط قرمز توقف ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی را نقض کرده بود، پس از حمله هوایی رژیم صهیونیستی خواستار حفاظت از جان غیرنظامیان شد.کورتز، نماینده مجلس آمریکا که از منتقدان سیاست بایدن در قبال جنگ غزه است، حمله ارتش صهیونیستی به رفح را جنایتی غیرقابل دفاع خواند و خواستار توقف ارسال سلاح به مقصد فلسطین اشغالی شد.

 

مقام‌های ارشد اروپایی نیز این حمله را محکوم کردند. امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه گفت، از حمله اخیر رژیم صهیونیستی خشمگین و خواستار توقف عملیات نظامی رژیم در رفح است. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز خواستار توقف حملات و احترام تل‌آویو به حکم دادگاه لاهه شد.

 

دامنه و تأثیر جنایت اخیر رژیم صهیونیستی نزد افکار عمومی به قدری گسترده بود که به سرعت هشتگ #AlleyesonRafah در فضای شبکه‌های اجتماعی ترند شد


کشورهای غربی در واکنش به کشتار انسان‌های بیگناه به وسیله رژیم صهیونیستی صرفاً به صدور بیانیه‌های بی‌فایده اکتفا می‌کنند، بی‌آنکه از قدرت سخت، تحریم‌های اقتصادی و حتی شناسایی نمادین دولت فلسطین استفاده کنند. یکی از پیامدهای جدی جنگ غزه، بی‌اعتبار شدن ادعای دولت‌های غربی درباره پایبندی به قوانین بین‌المللی و حمایت از حقوق ابتدایی بشر است.

 


ناتوانی جامعه جهانی برای توقف نسل‌کشی در غزه ایجاب می‌کند محور مقاومت به عنوان تنها عامل بازدارنده در برابر ارتش صهیونیستی سطح حملات هدفمند علیه تأسیسات حیاتی رژیم صهیونیستی را به شکل قابل توجهی افزایش دهد. در روزهای اخیر حزب الله و انصارالله در جبهه‌های شمالی- جنوبی دور جدید حملات علیه پایگاه نظامی- اطلاعاتی و کشتی‌های تجاری مرتبط با بنادر رژیم صهیونیستی را آغاز کردند.

 
علاوه بر این، مقاومت عراق به وسیله حملات پهپادی بنادر مهم رژیم صهیونیستی مانند حیفا و ایلات را هدف قرار می‌دهد. این روند می‌تواند هزینه گزینه تداوم جنگ را به شدت افزایش دهد و سبب تغییر نظر رهبران صهیونیست درباره تداوم حضور نظامی در غزه شود.

 
لزوم توجه به مضامین پیام رهبر انقلاب اسلامی به جوانان غربی

نکته کلیدی آنکه اگر تمام کشورهای جهان، به ویژه دولت‌های اسلامی به توصیه آیت الله خامنه ای (حفظه الله)، رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر تحریم اقتصادی و قطع ارتباط با رژیم صهیونیستی توجه می‌کردند، جنگ غزه خیلی زود به نقطه پایان می‌رسید. 

ناتوانی جامعه جهانی برای توقف نسل‌کشی در غزه ایجاب می‌کند محور مقاومت به عنوان تنها عامل بازدارنده در برابر ارتش صهیونیستی سطح حملات هدفمند علیه تأسیسات حیاتی رژیم صهیونیستی را به شکل قابل توجهی افزایش دهد

 


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مد ظله العالی) در نامه ای خطاب به دانشجویان حامی مردم فلسطین در دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا فرمودند: این نامه را به جوانانی می‌نویسم که وجدان بیدارشان آنها را به دفاع از کودکان و زنان مظلوم غزّه برانگیخته است. جوانان عزیز دانشجو در ایالات متّحده‌ی آمریکا، این پیام همدلی و همبستگی ما با شماست. اکنون در طرف درست تاریخ (که در حال ورق خوردن است) ایستاده‌اید. شما اکنون بخشی از جبهه‌ مقاومت را تشکیل داده‌اید و زیر فشار بی‌رحمانه‌ دولتتان (که آشکارا از رژیم غاصب و بی‌رحم صهیونیست دفاع می کند) مبارزه‌ای شرافتمندانه آغاز کرده‌اید.

 

ایشان افزودند: جبهه‌ بزرگ مقاومت در نقطه‌ای دور با همین ادراک و احساسات امروز شما، سال هاست مبارزه می کند. هدف این مبارزه توقف ظلمِ آشکاری است که شبکه‌ تروریست و بی‌رحمی به نام «صهیونیست‌ها»، سال ها پیش بر ملت فلسطین وارد کردند و پس از تصرف کشورشان، آنها را زیر سخت‌ترین فشارها و شکنجه‌ها گذاشته اند. نسل‌کشی امروز رژیم آپارتاید صهیونیست، ادامه‌ رفتار به شدت ظالمانه ده‌ها سال گذشته است.


رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید کردند: فلسطین سرزمین مستقلی با ملتی متشکل از مسلمان، مسیحی، یهودی و با سابقه‌ تاریخی طولانی است. سرمایه‌داران شبکه‌ صهیونیستی پس از جنگ جهانی، با کمک دولت انگلیس چند هزار تروریست را به تدریج وارد این سرزمین کردند، به شهرها و روستاهای آن هجوم بردند، ده‌ها هزار نفر را کشتند یا به کشورهای همسایه راندند، خانه‌ها و بازارها و مزرعه‌ها را از دست آنان بیرون کشیدند و در سرزمین غصب‌شده‌ فلسطین، دولتی به نام اسرائیل تشکیل دادند.


آیت الله خامنه ای فرمودند: بزرگترین حامی رژیم غاصب، پس از نخستین کمک های انگلیسی، دولت ایالات متحده آمریکاست که پشتیبانی‌های سیاسی و اقتصادی و تسلیحاتی از آن رژیم را یکسره ادامه داده و حتی با بی‌احتیاطی غیر قابل بخشش، راه را برای تولید سلاح هسته‌ای به روی آن گشوده و در این راه کمک کرده است. رژیم صهیونیستی از روز نخست، سیاست «مشت آهنین» را در برابر مردم بی‌دفاع فلسطین به کار گرفت و بی‌اعتنا به همه‌ ارزش های وجدانی و انسانی و دینی، روزبه‌روز بر بی‌رحمی و ترور و سرکوبگری افزود.


رهبر معظم انقلاب اسلامی عنوان کردند: دولت آمریکا و شرکایش، حتی از اخم در برابر تروریسم دولتی و ظلم مستمر دریغ کردند. امروز هم برخی اظهارات دولت ایالات متحده در قبال جنایت هولناک غزه بیش از آنچه واقعی باشد، ریاکارانه است. جبهه مقاومت از دل این فضای تاریک و یأس‌آلود سر برآورد و تشکیل دولت جمهوری اسلامی در ایران، آن را گسترش و توانایی داد. سردمداران صهیونیسم بین‌المللی که بیشترین بنگاه‌های رسانه‌ای در آمریکا و اروپا متعلق یا زیر نفوذ پول و رشوه‌ آنهاست، این مقاومت انسانی و شجاعانه را تروریسم معرفی کردند. آیا ملتی که در سرزمین متعلق به خود در برابر جنایت های اشغالگران صهیونیست از خود دفاع می کند، تروریست است؟ آیا کمک انسانی به این ملّت و تقویت بازوان آن کمک به تروریسم به شمار می رود؟


 
ایشان عنوان کردند: سردمداران سلطه‌ قهرآمیز جهانی حتی به مفاهیم بشری نیز رحم نمی کنند. رژیم تروریست و بی‌رحم صهیونیستی را دفاع‌کننده از خود وانمود می کنند و مقاومت فلسطین را که از آزادی و امنیت و حق تعیین سرنوشت خود دفاع می کند، تروریست می نامند. می خواهم به شما اطمینان دهم امروز وضعیت در حال تغییر است. سرنوشت دیگری در انتظار منطقه‌ حساس غرب آسیاست. بسیاری از وجدان ها در مقیاس جهانی بیدار شده و حقیقت در حال آشکار شدن است. جبهه‌ مقاومت هم نیرومند شده است و نیرومندتر خواهد شد. تاریخ هم در حال ورق خوردن است.


رهبر انقلاب اسلامی فرمودند: به‌جز شما دانشجویان ده‌ها دانشگاه در ایالات متحده، در کشورهای دیگر نیز دانشگاه‌ها و مردم به پا خاسته‌اند. همراهی و پشتیبانی استادان دانشگاه از شما دانشجویان حادثه‌ مهم و اثرگذاری است و می تواند در قبال شدت عمل پلیسی دولت و فشارهایی که بر شما وارد می کنند، تا اندازه‌ای آرامش‌بخش باشد. من نیز با شما جوانان احساس همدردی می کنم و ایستادگی شما را ارج می نهم. درس قرآن به ما مسلمانان و همه‌ مردم جهان ایستادگی در راه حق است «فَاستَقِم کَما اُمِرت»؛ و درس قرآن درباره‌ی ارتباطات بشری این است «ستم نکنید و زیر بار ستم نروید؛ لا تَظلِمونَ وَ لا تُظلَمون». جبهه‌ مقاومت با فراگیری و عمل به این دستورها و صدها نظائر آن به پیش می رود و به پیروزی خواهد رسید باذن الله. توصیه می‌کنم با قرآن آشنا شوید.


بهره سخن

جنایت حمله به چادر آوارگان در رفح به قدری آشکار و غیرقابل انکار است که حتی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به عنوان معمار اصلی این فاجعه نظامی توان انکار یا توجیح ندارد. پافشاری کابینه راستگرای رژیم صهیونیستی برای تداوم عملیات نظامی در رفح نشان دهنده بی توجهی مقام های ارشد صهیونیست به احکام دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه و افکار عمومی جهان است. تداوم سیاست‌های غیرانسانی نتانیاهو در رفح می‌تواند ادله حقوقی کافی برای صدور قرار بازداشت نتانیاهو، گالانت و سایر مقام های رژیم صهیونیستی فراهم آورد. 


باید منتظر ماند و دید دولت‌های غربی در دوگانه دفاع از نظم- ارزش‌های غربی و حمایت از رژیم صهیونیستی کدام گزینه را انتخاب می‌کنند. اقدامات دولتمردان غربی در مواجهه به مناقشه فلسطین تأثیرات جدی بر آینده نظم بین‌الملل و میزان پایبندی دولت‌ها به این قواعد برساخته خواهد داشت. 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار