دختربچه نکایی پس از حمله سگ ولگرد و ابتلا به بیماری هاری به کام مرگ فرو رفت! + فیلم-راهبرد معاصر

دختربچه نکایی پس از حمله سگ ولگرد و ابتلا به بیماری هاری به کام مرگ فرو رفت! + فیلم

چند روز گذشته فیلمی دلخراش از حمله یک سگ ولگرد به دختربچه ۸ساله نکایی منتشر شد؛ متأسفانه عصر روز سه‌شنبه هفته جاری این کودک به‌علت ابتلا به بیماری هاری ناشی از گازگرفتگی سگ به کام مرگ فرو رفت!
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۲ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 12
کد خبر: ۲۴۵۱۴۸

به گزارش راهبرد معاصر؛ اخیراً شاهد افزایش آمار حیوان‌گزیدگی در کشور هستیم؛ بسیاری از اخباری که این روز‌ها از سگ‌گزیدگی می‌شنویم نیز حاکی از آن است که کودکان، بخش مهمی از قربانیان این حوادث را تشکیل می‌دهند.

در روز‌های گذشته نیز فیلمی دلخراش از حمله یک سگ به دختربچه ۸ساله نکایی منتشر شده بود که قلب بسیاری از هموطنان را به درد آورد. این کودک که "ضحی" نام داشت متأسفانه عصر روز سه‌شنبه به‌علت ابتلا به بیماری هاری ناشی از گازگرفتگی سگ، جان خود را از دست داد.

روز سه‌شنبه نیز معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول از فوت کودک ۶ساله دزفولی به‌دلیل گزش سر و صورت و نواحی مختلف بدن توسط سگ هار خبر داده بود.

آمار حیوان‌گزیدگی طی سال‌های اخیر در کشور با شتاب زیادی رو به افزایش است. آن‌طور که وزارت بهداشت اعلام کرده است، آمار موارد حیوان‌گزیدگی از ۱۸ هزار و ۳۰۵ مورد (با میزان بروز ۳۵ در صدهزار نفر جمعیت) در سال ۱۳۶۶ به بیش از ۳۶۰ هزار نفر در سال ۱۴۰۲ (با میزان بروز ۱۷۷ در صدهزار نفر جمعیت) رسیده است!

همچنین تنها در سال جاری تا ۱۹ خردادماه، ۴ مورد فوتی ناشی از هاری در کشور رخ داده است.

شیرزادی؛ رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت پیش از این به تسنیم گفته بود که ۸۰ درصد موارد حیوان‌گزیدگی مربوط به سگ‌گزیدگی، ۱۹ درصد مربوط به گربه و یک درصد نیز مربوط به گزش سایر حیوانات بوده است و ۷۰ درصد موارد سگ‌گزیدگی از سوی سگ‌های صاحب‌دار است!

به‌گفته وی، به‌خلاف ادعا و تصور برخی افراد، حتی گزش سگ‌های واکسن‌زده هم می‌تواند باعث ابتلا به هاری شود.

در عین حال، مدیریت سگ‌های ولگرد و بلاصاحب نیز به یکی از معضل‌های اساسی در کشور تبدیل شده است؛ کارشناسان، واکسیناسیون، عقیم‌سازی و عدم غذارسانی به سگ‌های بلاصاحب را راهکار پیشگیری از افزایش شدید جمعیت این سگ‌های ولگرد و کاهش بار بیماری هاری می‌دانند.

با وجود این، در سایه ضعف عملکرد دستگاه‌های متولی از جمله شهرداری‌ها، سالانه شاهد قربانی شدن کودکان بی‌پناه و مظلوم توسط سگ‌های ولگرد و مبتلا به هاری هستیم. / تسنیم

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار