گام مهم تسهیل تجارت ایران و اوراسیا-راهبرد معاصر
کامبیز میرکریمی، عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

گام مهم تسهیل تجارت ایران و اوراسیا

کامبیز میرکریمی، عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با بیان اهمیت قرارداد تجارت آزاد میان ایران و اوراسیا که به وسیله رئیس جمهور روسیه امضا شد، گفت: این توافقنامه باعث رعایت چارچوب‌های تجارت خارجی و الزام طرف‌ها به انجام آن‌ها می‌شود و کشورها نمی‌توانند ناگهانی بخشنامه‌ها را لغو کنند یا جلوی صادرات و واردات را بگیرند.
کامبیز میرکریمی؛ عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۱ - ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 14
کد خبر: ۲۴۵۲۳۲

گام مهم تسهیل تجارت ایران و اوراسیا

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قانونی امضا کرد که به موجب آن توافقنامه تجارت آزاد میان اتحادیه اقتصادی اوراسیا با ایران تصویب شد. پیش تر شورای فدراسیون روسیه توافقنامه تجارت آزاد میان اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران را تأیید کرده بود.


هدف از توافقنامه تجارت آزاد میان اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران که ٢٩ آذر ١٤٠٢ در سنت پترزبورگ امضا شد، تسهیل تجارت میان کشورهای اوراسیا و ایران به وسیله کاهش یا رفع موانع تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای و حمایت از تعاملات اقتصادی و تجاری است.

همکاری ایران در زمینه تجارت آزاد با کشورهای اوراسیا باعث می شود ترتیبات خاص تجاری میان کشورها و مناطق هدف به سرعت تسهیل شود


کامبیز میرکریمی، عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه درباره اهمیت تجاری و اقتصادی همکاری و مشارکت ایران در توسعه تجارت آزاد با کشورهای اوراسیا به «راهبرد معاصر» گفت: تصویب تجارت آزاد میان ایران و کشورهای عضو اوراسیا از این منظر حائز اهمیت است که به شفافیت در روند توسعه تجارت خارجی کشور و به تبع آن، طرف های تجارت خارجی منجر می شود.

 


وی افزود: توسعه آزاد تجارت ایران با کشورهای حوزه اوراسیا به این دلیل موفقیت در حوزه تجارت خارجی کشور به شمار می رود که به رشد تجارت جهانی اعضای اتحادیه اوراسیا و مدیریت در زمینه هایی منجر می شود که همواره در حوزه صادرات و واردات با چالش مواجه می شد.


عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه عنوان کرد: همکاری ایران در زمینه تجارت آزاد با کشورهای اوراسیا باعث می شود ترتیبات خاص تجاری میان کشورها و مناطق هدف به سرعت تسهیل شود، علاوه بر اینکه دسترسی به بازار کشورهای متقابل بدون چالش خواهد بود.


میرکریمی گفت: تجارت آزاد میان ایران و اوراسیا علاوه بر تسهیل واردات مواد اولیه، ماشین آلات و کالای مورد نیاز کشور زمینه ساز افزایش صادرات ایران به کشورهای اوراسیاست، بنابراین شاهد تلاش برای افزایش کالای صادراتی و ارتقای کیفیت کالا، بهبود روند عرضه و افزایش تولید و حضور در بازارهای رقابتی خواهیم بود که درنهایت به نفع کاهش قیمت ها در داخل، افزایش اشتغالزایی و رشد تجارت خارجی کشور است.


عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه یادآور شد: تجارت آزاد میان ایران و اوراسیا که به تصویب و امضای رئیس جمهور روسیه رسید، به این دلیل مهم است که به رعایت چارچوب های تجارت خارجی و الزام طرف ها به انجام آنها منجر می شود و بعد از توافق کشورها دیگر نمی‌توانند یک شبه و ناگهانی بخشنامه‌ها را لغو کنند یا جلوی صادرات و واردات را به دلیل نوسان و کنترل قیمت‌ها بگیرند.


وی توضیح داد: با توجه به فرایند کنونی که به قانون تبدیل شده است، دولت‌ها نمی‌توانند یک شبه تغییراتی به نفع خود در قوانین مصوب تجارت خارجی با اتحادیه اوراسیا ایجاد کنند؛ این بزرگترین گامی است که امکان برنامه ریزی و سرمایه گذاری و تدوین راهبرد تجارت خارجی را به شرکت‌ها و کسب و کارها می دهد.

تنها راه توسعه صادرات و پیشرفت کشورها این است سیاست‌های تجارت منطقه‌ای با کشورهای هدف ازجمله همسایگان اولویت داشته باشد


میرکریمی درباره دیگر مزیت های این قرارداد گفت: با قرارداد تجارت آزاد میان ایران و کشورهای اوراسیا تعرفه های گمرکی صفر می شود. وقتی تعرفه گمرکی در صادرات و واردات صفر شود، دیگر دور زدن‌ قوانین و کم اظهاری در گمرکات مشاهده نمی شود، زیرا تعرفه صفر درصدی انگیزه‌ای برای کم اظهاری ایجاد نمی کند علاوه بر این، شرکت‌ها به راحتی قبول می‌کنند قرارداد‌های کاری و تجاری و نقل و انتقالات مالی را در بانک ثبت و در چارچوب نظام بانکی پول پرداخت کنند که این روند زمینه ساز شفافیت هر چه بیشتر نقل و انتقالات تجاری است.

 


عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه معتقد است: تنها راه توسعه صادرات و پیشرفت کشورها ازجمله ایران این است سیاست‌های تجارت منطقه‌ای با کشورهای هدف ازجمله همسایگان اولویت داشته باشد.


وی افزود: امروزه در هیچ جای دنیا نمی توان کشوری یافت که با کشورهای همسایه اش همکاری تجاری نداشته باشند. همکاری های تجاری در زمینه هایی مانند موافقتنامه تجارت ترجیحی، موافقت تجارت آزاد، موافقت اتحادیه گمرکی و اتحادیه‌های اقتصادی و اتحادیه واحد پولی تشکیل دهنده ترتیبات خاص تجاری هستند تا زمینه ساز کمرنگ شدن مرزهای گمرکی میان کشورها شوند.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار