قالیباف: برای رسیدن به نقطه مطلوب به مهار تورم و رشد اقتصادی نیاز داریم-راهبرد معاصر
جزئیات و زمان برگزاری مراسم اربعین شهید جمهور و همراهانش قالیباف بعد از مناظره: مشارکت اقتدار ملی ما است جلیلی: نباید روستا را به یک جایی که فقیر و محروم است نگاه کنید پزشکیان: می‌خواهم اخلاق سیاسی را سرلوحه کار خود قرار دهم زاکانی : همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را انجام می‌دهیم مشارکت حداکثری در انتخابات ضامن امنیت و استقلال کشور است قالیباف: باید دقت کنیم که در نقشۀ دشمن حرکت نکنیم آخرین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری میراحمدی: وزارت کشور برای برگزاری انتخابات آمادگی کامل دارد رهبر انقلاب: مهمترین اثر مشارکت بالا که به آن اصرار داریم سرافرازی جمهوری اسلامی است بررسی شاخص‌های رئیس جمهور تراز در بیانیه گام دوم انقلاب سرلشکر باقری طرح ملی مقابله با ناقلین مهاجم زیستی را ابلاغ کرد زاکانی: حق مردم از خان‌ها و خانچه‌ها باید گرفته شود تبلیغات انتخابات ساعت ۸ صبح پنج‌شنبه به اتمام می‌رسد پورمحمدی: من موافق رییس جمهور نظامی هستم

قالیباف: برای رسیدن به نقطه مطلوب به مهار تورم و رشد اقتصادی نیاز داریم

کاندیدای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: برای رسیدن به نقطه مطلوب باید مهار تورم و رشد اقتصادی را انجام داد؛ در مهار تورم دو موضوع مهم کسری بودجه و ناترازی بانکی داریم که باید چاره اندیشی شود.
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۱ - ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 14
کد خبر: ۲۴۵۳۶۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ محمدباقر قالیباف جمعه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ با حضور در برنامه تلویزیونی «میزگرد اقتصادی»، اظهار کرد: با وجودی که بحث‌ها انتقادی است، اما یادمان نرود که انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی افتخارات بزرگی آفریده و در حوزه مسائل گفتمانی، قدرت نظامی و نرم و مردم سالاری دینی و کشوری مستقل هستیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: در دهه گذشته رشد اقتصادی کمتر از یک درصد و رشد نقدینگی ۲۶ درصد شد این بدان معناست که دخل و خرج خانواده ایرانی به هم نمی‌خورد و نمی‌تواند نیاز‌های ضروری را تامین کنند به خصوصی برای کسانی که درآمد ثابت دارند. نتیجه آن می‌شود که آنها خدمات جانبی‌شان مثل سلامت، معیشت و آموزش و اوقات فراغت را از دست می‌دهند.

قالیباف بیان کرد: با این وضعیت در پارس جنوبی با افت فشار مواجه هستیم به طوری در سال ۱۴۲۰ در پارس جنوبی دیگر دسترسی کامل و استخراج نداریم و چند سال آینده ظرفیت به نصف می‌رسد؛ در نتیجه باید بیش از ۳۱ میلیارد دلار برای واردات گاز بدهیم تا وضعیت فعلی را حفظ کرد.

* رییس دولت نباید ایده‌ها را تمرین کند

وی تاکید کرد: دیگر نمی‌توان آزمون و خطا کرد. مدیریت قوی اساس کار است و رییس دولت نباید ایده‌ها را تمرین کند و کارنامه و تجربه کامل نداشته و آگاه نباشد و اقتدار لازم و تصمیم گیری در شرایط سخت نداشته باشد.

قالیباف تاکید کرد: رییس دولت باید بگوید در برنامه هفتم بگوید چه چیزی روی زمین و سفره مردم دارد و وضعیت زیرساخت و پیشرفت و تولید چه می‌شود و چه آثاری در سفره مردم دارد همچنین باید اصلاحات اقتصادی داشت که بخشی از آن ریشه در مسایل داخلی و بخشی خارجی دارد البته که بخشی به فشار تحریم‌های اقتصادی برمی گردد، اما بخشی از اشکال به خاطر عملکرد‌ها و بی تدبیری و بی عرضگی‌ها دارد که باعث فساد و حیف شدن سرمایه‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: اگر نتوان با روش و ابزار مشخص و مدیریت قوی به راه حل درست رسید یعنی فرصت را از دست دهیم و این ظلم به مجموعه است.

قالیباف تاکید کرد: برای رسیدن به نقطه مطلوب باید مهار تورم و رشد اقتصادی را انجام داد. در مهار تورم دو موضوع مهم کسری بودجه و ناترازی بانکی داریم که باید چاره اندیشی شود.

رییس مجلس با اشاره به تغییر قانون بانک مرکزی و برنامه هفتم توسعه گفت: این قوانین می‌تواند در حوزه کسری بودجه و ناترازی بانکی مشکلات را رفع کند؛ البته اجرای این موارد به مدیر قوی، آشنا و آگاه نیاز دارد وگرنه یک کاغذی بیش نیست.

قالیباف همچنین با بیان این‌که «مجلس یازدهم قانون نظام تامین مالی را تصویب کرد»، افزود: برای جهش اقتصادی از جهت وجود قانونی مشکلی نداریم و برنامه هفتم هم آماده است.

وی در عین حال گفت: ۶ برنامه قبلی زیر ۳۰ درصد اجرا شده است؛ لذا احتیاج به مدیر قوی برای اجرای قانون برنامه داریم.

وی گفت: می‌گویند این کار را می‌کنیم، اما در ۴۵ سال گذشته کارنامه‌ای دارید که کاری انجام دادید؟ ما نمی‌توانیم ریسک کرده و آزمون و خطا کنیم؛ بنده متعهد به ایجاد تحول هستم.

*عملکرد گذشته ام ضمانت اجرای وعده‌هایم است

این کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی درباره این‌که مدیر قوی به چه معناست و چه کسانی اجازه اجرایی نشدن ۶ برنامه قبلی توسعه را ندادند؟، گفت: معتقدم یک مدیر قوی و آگاه و مسلط به امروز می‌تواند این کار‌ها را انجام دهد که ضمانت آن، عملکرد در ادوار گذشته همچون نیروی انتظامی و شهرداری است.

قالیباف هوشمند سازی، شفاف‌سازی و مردمی‌سازی را مهمترین مولفه‌ها خواند و افزود: با هوشمندسازی می‌توان بر دیوان‌سالاری مقابله کرد؛ اگر مدیر ارشد نتواند مشکل را تبدیل به مساله کرده و با استفاده از کارشناسان قدرت حل مساله نداشته باشد، وضعیت فعلی ادامه پیدا می‌کند.

وی گفت: قول شرف می‌دهم برنامه هفتم رااجرایی کرده و با قدرت آن را پیاده سازی کنم.

قالیباف اظهار کرد: درخواست تاخیر در تعویق قانون بانک مرکزی بود که در جلسه سران قوا مخالفت کردم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره این‌که آیا در دولت او درآمد اقشار متوسط جامعه افزایش پیدا می‌کند؟ گفت: باید سپر حمایتی برای این‌ها پیش بینی کرد تا وقتی فردی می‌خواهد ازدواج کند حداقل چند قلم کالای اساسی را بتواند تامین کند که آن هم از طریق ثابت کردن قیمت‌ها نیست.

وی ادامه داد: اگر ۲۰ درصد حقوق را در سال افزایش می‌دهیم در سبد حمایتی مابه تفاوت را یارانه داده و کمک کنیم و درکنارش سرمایه گذاری تقویت و کیک اقتصادی را بزرگ کرده و درآمد دولت هم از مبادی مختلف از جمله مالیات تامین کرد.

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد؛ من در شهرداری به جای کلنگ زدن تایمز می‌گذاشتم و پاسخ می‌دادم. تا وقتی سپر حمایتی می‌گذاریم یعنی در سال اول باید اثرش در سفره مردم دیده شود.

وی در پاسخ به سوال مربوط به وضعیت بازار خودرو بیان کرد: به جای آن که مردم را در اقتصاد مداخله دهیم در زندگی مردم و اقتصاد آن‌ها مداخله می‌کنیم که نمونه آن خودرو است.

وی توضیج داد: سهم دولت در ایران خودرو و سایپا ۷ درصد است، اما بعد مدیرعامل تعیین کرده و هزینه بالا و قیمت خودرو دستوری می‌کند بعد خودرویی می‌دهد که گران‌تر از قیمت خودرو‌های همسایه با مصرف سوخت بالاتر است. نمی‌شود از جیب مردم برداریم و بعد فضولی در کار مردم کنیم.

* پا به میدان گذاشتم تا در شرایط سخت به مردم خدمت کنم

وی مجددا گفت: همه این مشکلات را اصلاح می‌کنم به ضمانت کارنامه و شناخت و آگاهی و برنامه‌ای که نوشته‌ام؛ وقتی برنامه را می‌نوشتیم می‌گفتیم خدایا فرصت می‌شود مدیری آید که برنامه را اجرایی کند. پا به میدان گذاشتم تا در شرایط سخت به مردم خدمت کنم.

*** این نشست با محوریت «اقتصادی» برگزار شد. حسین حسین زاده بحرینی، دانش جعفری و آل اسحاق به عنوان کارشناسان برنامه و مجید شاکری و سیدامیر صیاح به عنوان مشاوران محمدباقر قالیباف در این نشست حضور داشتند. / ایسنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده