واکنش نمایندگان به وضعیت خودرو-راهبرد معاصر
نامه انتخاباتی ۲۶۰۰ عالم اهل سنت به رهبر انقلاب ستاد انتخابات کشور: تبلیغات انتخابات فردا ۸ صبح به پایان می‌رسد تأکید مخبر بر مسئولیت شرعی و قانونی مسئولان درباره مشارکت بهادری‌جهرمی: آیین‌نامه پذیرش صدور ضمانت‌نامه دولتی برای شرکت‌های بخش خصوصی تصویب شد حمایت حسن روحانی از مسعود پزشکیان شروع فرصت‌های ۱۵ دقیقه‌ای نامزدها در تلویزیون از ساعت ۱۸ اعلام رئوس برنامه‌های قالیباف در حوزه ارتباطات سخنگوی سپاه: راهبرد انتخاباتی سپاه دعوت به مشارکت حداکثری و ممنوعیت ورود مصداقی است وحیدی: 61 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن در انتخابات هستند تصمیم جدید رسانه ملی برای تبلیغات کاندیداهای ریاست‌جمهوری انتخابات در چه صورتی به مرحله دوم کشیده می‌شود؟ تفاوت‌‌های اساسی مناظرات انتخاباتی اخیر با ادوار گذشته امروز آخرین روز تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری است جزئیات و زمان برگزاری مراسم اربعین شهید جمهور و همراهانش قالیباف بعد از مناظره: مشارکت اقتدار ملی ما است

واکنش نمایندگان به وضعیت خودرو

رسیدگی به گزارش وزیر صنعت درباره نحوه اجرای قانون ساماندهی خودرو و میزان تحقق احکام و الزامات قانونی آن در دستورکار نمایندگان در جلسه علنی بود که پس از ارائه گزارش وزیر، نمایندگان در این باره واکنش نشان دادند.
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۳ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 18
کد خبر: ۲۴۵۹۱۰

به گزارش راهبرد معاصر؛ رسیدگی به گزارش عباس ‌علی‌آبادی وزیر «صمت» درباره نحوه اجرای قانون ساماندهی خودرو و میزان تحقق احکام و الزامات قانونی آن در دستورکار مجلس قرار داشت که پس از ارائه گزارش وزیر، نمایندگان به آن واکنش نشان دادند که در ادامه می‌خوانیم:

 

*وزارتخانه در اختصاص خودرو به مادران دارای بیش از دو فرزند کارنامه خوبی ندارد

زهره سادات لاجوردی نماینده تهران در مجلس در این باره گفت: ساماندهی خودرو با وجود گذشت دو سال و نیم از ابلاغ قانون، تنها 4 آیین‌نامه از این قانون تاکنون نوشته و ابلاغ شده است و هنوز برنامه مشخصی برای اجرای قانون وجود ندارد، همچنین شاهد نوسان شدید و نارضایتی مشتریان و مصرف بالای بنزین در مسئله خودرو هستیم.

 

وی با بیان اینکه استراتژی مشخصی برای صنعت خودرو در وزارت صمت وجود ندارد، بر ضرورت چاره‌اندیشی برای این مهم تأکید کرد و ادامه داد: وزارت صمت در رابطه با قانون اختصاص خودرو به مادران دارای بیش از دو فرزند کارنامه خوبی ارائه نکرده است چرا که مادرانی که به تازگی دارای فرزند دوم شده‌اند از این حق محروم هستند.

 

*افزایش قیمت خودرو در زمان تحویل نارضایتی مردم را به دنبال دارد

مصطفی طاهری نماینده زنجان و طارم پیرامون نحوه اجرای قانون ساماندهی خودرو و میزان تحقق احکام و الزامات قانونی آن گفت: در دولت قبل با چند مشکل اساسی در حوزه خودرو روبرو بودیم، نخست آن که تولید خودرو به نصف کاهش پیدا کرد و این مسئله یک نیاز انباشته به همراه داشت و واردات نیز کاهش یافت، هرچند دولت سیزدهم تلاش کرد این فاصله را کمتر کند با این وجود خودرو دارای سه ضلع است که هر سه ضلع آن یعنی خودروساز، مردم و دولت ناراضی هستند.

 

وی افزود: بیشترین نارضایتی مردم از نحوه ثبت‌نام، افزایش قیمت خودرو در زمان تحویل و دیگر کارشکنی‌ها است، لذا باید قانون به درستی اجرا شود.

 

*قانون ساماندهی خودرو برای مردم و ایمنی آنها تصویب شد

بنابراین گزارش، سید محمد پاک مهر نماینده بجنورد در مجلس با اشاره به گزارش وزیر، بیان کرد: در خصوص تصویب این قانون باید اشاره‌‌ای به سال‌های 99 و 1400 داشته باشیم. یادتان هست کمبودها که وضعیت دلالی و بازار سیاهی را ایجاد کرده بود و صف انتظار برای تحویل خودرو چه میزان گسترده شده بود.

 

وی با اشاره به اینکه آیا خودرو ثبت نام شده به موقع تحویل مشتریان داده می‌شد و خودروسازان به عهد خود وفا می‌کردند، ادامه داد: در برخی از موارد توسط شرکت‌های خودروساز خودرو ثبت نام شده تحویل داده نمی‌شد و نوع دیگری از محصولات را به مشتریان به بهانه تحریم‌ها تحویل می‌دادند.

 

وی افزود: آیا خودرو ثبت نام شده با کیفیت مدنظر تحویل داده می‌شد؟ خودروها کیفیت لازم را نداشتند و قانون ساماندهی خودرو به خاطر مردم و ایمنی آنها به تصویب رسید زیرا سالانه افراد زیادی جان خود را از دست می‌دادند.

 

پاک مهر بیان کرد: لازم است تا سرمایه گذاری در صنعت خودرو انجام شود و تولید خودرو را از انحصار خارج کنیم.

 

*افزایش 50 درصدی قیمت خودرو در زمان تحویل صدای مردم درآورده است

همچنین روح الله ایزدخواه نماینده تهران در مجلس، گفت: بی‌قانونی در تحویل خودروهای پارس که باید زمستان به مردم انجام می‌شد، معترضان بسیاری داشته تا جایی که بسیاری از معترضان مقابل مجلس تجمع کردند. این در حالی است که قیمت‌ خودروها در زمان تحویل 50 درصد افزایش داشته است. هرچند معاون آقای وزیر گفتند این افراد قرارداد نداشته و پولی نیز پرداخت نکرده‌اند، بنابراین نمی‌توانند معترض باشند بنابراین اگر به مردم قولی داده شده و مردم پول خود را جهت خرید خودرو پس ‌انداز کرده‌اند باید به خواسته آنها رسیدگی کرد ضمن آن که آقای وزیر گفتند با خودروسازان برخورد می‌کند اما ما هنوز برخوردی ندیده‌ایم.

 

وی با بیان اینکه اسقاط خودرو به موضوع سوخت تنه می‌زند، افزود: سال 1402 حدود 72 هزار خودرو اسقاط شد و طبق برنامه هفتم باید سالانه 500 هزار خودرو اسقاط شود که این اقدام بالغ بر 3 میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی به همراه خواهد داشت، این صرفه‌جویی رقم بسیار بزرگی است که به تنهایی می‌تواند بخش قابل ملاحظه‌ای از ناترازی بنزین را حل کند.

 

*ایرادات خودروهای تولید داخل 3 برابر تولیدات سایر کشورها است

در ادامه جلسه امروز نصرالله پژمانفر نماینده مشهد درباره نحوه اجرای قانون ساماندهی خودرو و میزان تحقق احکام و الزامات قانونی آن، گفت: تعاملات خوبی را با وزارت صمت داشته ایم این روند را ادامه می‌دهیم تا به این وزارتخانه در موضوع خودرو کمک کنیم.

 

وی با بیان اینکه کیفیت خودروها نارضایتی ها را مقداری بالا برده است، تصریح کرد: ایرادات خودروهای تولید داخل در مقایسه با تولیدات سایر کشورها 3 برابر بیشتر است، نیاز به برنامه ریزی داریم تا این موضوع برطرف شود. اگر نظارت در ساخت را بالا ببریم بخشی از مشکلات کم می‌شود.

 

پژمانفر با اشاره به اینکه باید پلتفرم ها را تغییر دهید، ادامه داد: در حوزه خودروهای برقی اقداماتی انجام شده اما در داخل کشور درصد قابل توجهی خودروی بنزینی داریم، اهتمام وزارت صمت در خصوص خودروهای برقی نباید ذهن ما را از سایر موضوعات دور کند، کاهش مصرف بنزین را باید جدی تر ببینیم./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار