سوت پایان دلالی با تعیین سقف اجاره‌بها-راهبرد معاصر

سوت پایان دلالی با تعیین سقف اجاره‌بها

در حالی با آغاز فصل نقل و انتقالات، فعالیت برخی دلال‌های املاکی‌ نیز برای افزایش اجاره‌بها شروع شده، که امروز وزیر راه و شهرسازی از تعیین سقف اجاره‌بها تا هفته آینده خبر داده است.
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۴ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 19
کد خبر: ۲۴۶۱۳۱

به گزارش راهبرد معاصر؛ «از صبح این دهمین املاکی است که سر می‌زنم، کرایه خانه‌ها سر به فلک کشیده و حق کمیسیون‌ها هم نجومی شده است»، این را خانم جوانی که موعد اجاره‌اش سر آمده، می‌گوید.
وزیر راه و شهرسازی مهرداد بدرپاش ۳۰ خردادماه گفته است که مصوبه تعیین سقف اجاره‌بها هفته آینده ابلاغ می‌شود، به گفته این مقام مسوول این اولین باری است که دولت با این ابزار بازار اجاره مسکن را کنترل خواهد کرد و با ابزارهای مشخصی که در این قانون برای برخورد با اشخاصی که قانون را رعایت نمی‌کنند، در نظر گرفته شده است.
پیش از این و به منظور ساماندهی بنگاه‌های مشاور املاک کارگروهی در وزارت راه تشکیل و از اردیبهشت سال گذشته نظارت بر عملکرد املاکی‌ها آغاز شد و نتیجه آن ۱۰۴ هزار بازرسی، پلمپ ۸ هزار مشاور املاک و جریمه تعزیراتی ۳۰۰ میلیارد تومانی شد.
در کشور ۱۸۵ هزار مشاور املاک فعالیت می‌کنند که ۱۶ هزار و ۵۰۰ بنگاه فاقدمجوز هستند، دبیر کارگروه بازار املاک و مستغلات یاسر دستمالچیان ۲۶ خردادماه گفته که نظارت بر فعالیت مشاوران املاک در  ماه‌های خرداد، تیر و مرداد طرح تشدید پیدا می‌کند، وی از مردم خواسته که قراردادهای اجاره خود را در املاکی‌های مجوزدار ثبت کنند.
در حال حاضر با راه اندازی سامانه خودنویس، نیاز به مشاور املاک برای عقد قرارداد اجاره کمتر شده است، مدیر سامانه خودنویس مهدی ساسانی ۲۷ خردادماه گفته که تاکنون ۴۷۲ هزار و ۵۷۰ قرارداد اجاره در سامانه خودنویس ثبت شده است.
کارشناس مسکن فرشید ایلاتی معتقد است با راه‌اندازی این سامانه حق کمیسیون بنگاه داران به شکل سیستمی مشخص شده و دلال‌ها قادر به تعیین نرخ‌های من درآوردی و دل‌بخواهی نیستند./فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده