پیام نفوذ «هدهد» به جولان اشغالی-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

پیام نفوذ «هدهد» به جولان اشغالی

سلسله حملات و اقدامات اطلاعاتی مقاومت لبنان از هشتم اکتبر تا به امروز ازجمله نفوذ پهپاد شناسایی «هدهد» به آسمان الجلیل سبب آواره شدن میانگین ۸۰ الی ۱۴۰ هزار نفر ساکنان شمال فلسطین اشغالی و غیرقابل سکونت شدن این منطقه تا عمق ۳۰ کیلومتری شده است.
محمد بیات؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۴ - ۲۳ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 13
کد خبر: ۲۴۹۴۳۳

پیام نفوذ «هدهد» به جولان اشغالی

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ تصویب طرح‌های حمله به لبنان از سوی ارتش صهیونیستی سبب شد مقاومت اسلامی لبنان مرحله جدیدی از جنگ اطلاعاتی را علیه صهیونیست‌ها آغاز کند. در مرحله نخست، پهپاد شناسایی «هدهد» با نفوذ به آسمان الجلیل و حیفا اقدام به تصویر برداری گسترده از مراکز نظامی، اقتصادی و امنیتی رژیم صهیونیستی کرد و به سلامت به خانه بازگشت. پس از این اقدام واحد رسانه‌ای حزب الله بخشی از تصاویر به دست آمده از مناطق حیاتی رژیم صهیونیستی را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت. 


کمی بعد، یعنی پنجم ژوئیه مقاومت اسلامی لبنان اقدام به انتشار تصاویر جدیدی کرد که در آن پهپاد «هدهد» از مقرهای فرماندهی و مراکز نظامی- اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در جولان اشغالی مانند پایگاه شلاگیم شرقی و غربی اقدام به فیلمبرداری و عکس برداری کرده بود. چنین اقدامی علاوه بر آنکه در تاریخ منازعات میان لبنان و رژیم صهیونیستی بی‌سابقه بود، سبب ایجاد وحشت میان ساختارهای راداری و پدافندی رژیم صهیونیستی شده است.

 

اگر «برگ برنده» از سوی لبنانی‌ها در این مقطع رونمایی نمی‌شد، امکان داشت صهیونیست‌ها حملات هوایی علیه هسته‌ها و نیروهای مقاومت را در جنوب لبنان آغاز کنند

نخستین پیامد پرواز پهپادهای پیشرفته «هدهد» یا «مهاجر-4» در آسمان فلسطین اشغالی و عکس برداری از مراکز حیانی رژیم صهیونیستی آن است که حتی اگر تل‌آویو در «GPS» محلی اخلال ایجاد کند، موشک‌ها و پهپادهای نقطه زن حزب الله مختصات دقیق مراکز حیاتی رژیم صهیونیستی را در اختیار دارند. چنین دستاوردی هزینه پدافندی رژیم صهیونیستی را به شدت افزایش خواهد داد و سبب خواهد شد صهیونیست‌ها به دنبال مسیرهای جدیدی برای کنترل خط آتش حزب الله باشند.

 
علاوه بر این، تسلط بر مختصات تمام پایگاه‌های رژیم صهیونیستی در مناطق شمالی این امکان را برای حزب الله فراهم خواهد کرد تا در صورت آغاز جنگ زمینی در جبهه جنوبی، سناریوی بازپس گیری شمال فلسطین اشغالی وارد مرحله اجرایی شود. برخی تحلیلگران معتقدند، نیروهای مقاومت لبنان اگر موفق به نفوذ به عمق خاک سرزمین‌های اشغالی شوند، این امکان وجود دارد تا منطقه جنین در شمال کرانه باختری نفوذ کنند و اتفاقی تاریخی رقم بزنند.

 
دومین پیامد این اقدام ایجاد رعب و وحشت میان فرماندهان و شهرک‌نشینان صهیونیست در سرزمین‌های شمالی است. به عنوان نمونه واحد رسانه‌ای حزب الله به تازگی با انتشار ویدئویی روند حمله به پایگاه‌های صهیونیستی در جولان اشغالی را از ابتدای عملیات «طوفان الاقصی» تا به امروز نشان دادند. تداوم چنین روندی بدون دسترسی نیروهای مقاومت به مختصات پایگاه‌های صهیونیستی امکان پذیر نبوده است.

 
برخی تحلیلگران معتقدند، اگر «برگ برنده» از سوی لبنانی‌ها در این مقطع رونمایی نمی‌شد، امکان داشت صهیونیست‌ها حملات هوایی علیه هسته‌ها و نیروهای مقاومت را در جنوب لبنان آغاز کنند. موبی مروم، کارشناس مسائل امنیتی در شبکه 11 تلویزیون رژیم صهیونیستی به صراحت گفت، صهیونیست ها نمی‌توانند پهپاد «هدهد» را رهگیری کنند. حزب الله لبنان با این اقدام صهیونیست‌ها را تحقیر و حس شرمساری بزرگی به آنها تحمیل کرد. حال فرماندهان رژیم صهیونیستی پیش از آغاز هرگونه تجاوز جدید علیه همسایه شمالی باید به این سؤال پاسخ دهند، دامنه حملات حزب الله تا چه اندازه می‌تواند گسترش یابد و حزب الله قادر است چه مراکز و زیرساخت‌هایی را هدف قرار دهد.

 
حدود 280 روز از عملیات «طوفان الاقصی» می‌گذرد، اما صهیونیست‌ها نتوانستند راهی برای توقف حملات حزب الله لبنان و بازگشت آوارگان صهیونیست بیابند. از ابتدای جنگ گروه‌های مقاومت اعلام کردند تنها را پایان یافتن درگیری‌ها در منطقه توقف جنگ در غزه و احیای حاکمیت فلسطینی در این باریکه است.

 
در برابر چنین درخواستی سران صهیونیست ترجیح دادند به جای رسیدن به گزینه صلح، به دنبال احیای «تصویر بازدارندگی» خود باشند که پس از عملیات «طوفان الاقصی» از بین رفته است. نکته کلیدی آنکه اگر همچنان تنش و درگیری در شمال فلسطین اشغالی ادامه یابد، آنگاه رژیم صهیونیستی باید آماده ضربه دوباره‌ای به بازدارندگی و زیر سؤال رفتن اعتبار ارتش خود در برابر نیروهای مقاومت باشد.

 
 

حدود 280 روز از عملیات «طوفان الاقصی» می‌گذرد، اما صهیونیست‌ها نتوانستند راهی برای توقف حملات حزب الله لبنان و بازگشت آوارگان صهیونیست بیابند


بهره سخن

تغییر موازنه تهدید در جبهه شمالی وقوع جنگ محدود یا گسترده میان حزب الله و رژیم صهیونیستی را به موضوعی اجتناب ناپذیر تبدیل کرده است. به عبارت دیگر، سلسله حملات و اقدامات اطلاعاتی مقاومت لبنان از هشتم اکتبر تا به امروز سبب آواره شدن میانگین 80 الی 140 هزار نفر ساکنان شمال فلسطین اشغالی و غیرقابل سکونت شدن این منطقه تا عمق 30 کیلومتری شده است. در چنین شرایطی شاید یکی از اندک نقاط مشترک میان مخالفان و کابینه راستگرای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی رسیدگی به شرایط امنیتی جبهه شمالی پیش از فرا رسیدن ماه سپتامبر است. 


نکته جالب توجه آنکه در این معادله هیچ یک از طرف های منازعه برای آغاز جنگ بزرگ زمینی در مرز مشترک لبنان و فلسطین اشغالی آماده نیستند، اما دو متغییر تغییر موازنه به نفع مقاومت و در عین حال نیاز احزاب راست رادیکال برای طولانی تر کردن جنگ پس از پایان مناقشه غزه می‌تواند احتمال وقوع جنگ را در این منطقه به شکل قابل توجهی افزایش دهد. آنچه مسلم است، اینکه تمام پایگاه‌ها و مراکز حیاتی رژیم صهیونیستی در تیررس مقاومت قرار دارد و در صورت آغاز جنگ صهیونیست‌ها چیزهای بیشتری برای از دست دادن دارند. 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار