انعقاد ۱۰۸ همت قرارداد برای واگذاری پساب به صنایع-راهبرد معاصر

انعقاد ۱۰۸ همت قرارداد برای واگذاری پساب به صنایع

مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور گفت: در ابتدای سال ۱۴۰۳ با حضور رئیس جمهور شهید حدود ۱۰۸ هزار میلیارد تومان با صنایع بزرگ قرارداد منعقد کردیم که صنایع وارد شوند و شبکه و تصفیه خانه فاضلاب احداث و فاضلاب را تبدیل به پساب و در فرایند صنعت استفاده کنند.
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۴ - ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 28
کد خبر: ۲۵۲۰۵۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ هاشم امینی، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به موضوع جمع آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب انسانی از درب منازل مردم به تصفیه خانه‌فاضلاب و تبدیل آن به پساب فاضلاب، گفت: تا سال 1400 تقریباً بخشی از این پساب‌ها صرف کشاورزی‌هایی شد که به صورت مجاز یا غیرمجاز مصرف می‌شد. بر این اساس وزارت نیرو، برنامه ویژه‌ای را جهت استفاده بهینه در راستای بهره‌وری بیشتر از منابع آب و جلوگیری از مخاطرات زیست محیطی این پساب‌ها انجام داد.

وی با اشاره به بند ع تبصره 8 قانون بودجه 1402 در ارتباط با استفاده از منابع آبی نامتعارف پساب یا بازچرخانی آب افزود: قبل از آن نیز بند 6/6 در سال 1401 مطرح و مقرر شد پساب‌های فاضلاب در بخش صنعت استفاده شود، البته در بخش فرآیندهای صنعتی که صنایع آب‌بر هستند به خصوص صنایع معدنی و صنایع فولادی.خوشبختانه طرح‌های فاضلابی را در سطح کشور از قبل اجرا کردیم و در قالب این طرح‌ها مقرر شد آب متعارف و آبی که امکان استفاده در کشاورزی مثمر یا آب شرب است را از صنایع بگیریم و پساب فاضلاب در اختیار آنها قرار دهیم.

وی با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه این موضوع را به عنوان بندهای الزام آور برای صنایع و وزارت نیرو مکتوب کردیم که عملیاتی شود، تاکید کرد: در ابتدای سال 1403 با حضور رئیس جمهور شهید حدود 108 هزار میلیارد تومان با صنایع بزرگ قرارداد منعقد کردیم که صنایع وارد شوند و شبکه فاضلاب و تصفیه‌خانه فاضلاب احداث و فاضلاب را کیفی و تبدیل به پساب و در فرایند صنعت استفاده کنند.

وی در ارتباط با مزایای این طرح ادامه داد: از مزیت‌های بسیار خوب این طرح این است که چرخ صنعت به طور پیوسته خواهد چرخید. چون تداوم آب‌های سطحی و آب‌های زیرزمینی پایدار نیست، ولی پساب‌های فاضلاب پایدار هستند، در عین حال به بهداشت و محیط زیست مردم کمک می‌شود، طرح های فاضلاب را زودتر انجام دادیم و همچنین پساب های فاضلاب را در محیط زیست رها نکردیم.

وی به طرح استفاده از پساب در صنایع اشاره کرد و افزود: منابع آب شرب از طریق منابع سطحی یا منابع زیرزمینی تامین می‌شود، البته این منابع جزو آب‌های متعارف تلقی می‌شود و با یک فرآیند تصفیه یا گندزدایی می‌توانیم آن را در اختیار مشترکان قرار دهیم و مشکلی نیز وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه در برخی از نقاط کشور به خصوص سواحل آب‌های سطحی و زیرزمینی مناسب نداریم،یادآور شد: طی برنامه‌ای که در یک دهه گذشته به خصوص در کشور ایجاد و تدوین شده است، مقرر شد از آب دریا به عنوان ظرفیت آبی در حوزه شرب استفاده کنیم و اخیراً در حوزه صنعت هم این موضوع متداول شده و حتی در فلات مرکزی هم برای مصارف صنایع عملی  شود.

وی بر استفاده از پساب تاکید کرد و افزود: پساب به طور طبیعی می‌تواند به لحاظ زیست محیطی و بهداشتی برای کشور محسوب یک تهدید شوند .امروز پساب به عنوان یک فرصت برای بخش صنعت و مدیریت منابع آبی کشور است و ما به جای اینکه آب تازه را در حوز صنعت استفاده کنیم، پساب را استفاده می کنیم. این فرصت ایجاد و باعث شد تا  صنایع خودشان مراجعه کرده و ابراز تمایل کنند که به جای آب زیرزمینی و آب سطحی از پساب جهت پایداری استفاده شود.

وی خاطر‌نشان کرد: این اقدام و دیگر اقدامات انجام شده در کشور مانند برنامه‌های آبرسانی و پروژه‌های رفع تنش آبی که در سطح شهرها و روستاها صورت گرفته است کمک کرد در تابستان سال جاری نگرانی جدی از بابت تامین آب شرب و بهداشت نداشته باشیم./تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار