از سرگیری رسیدگی به پرونده ترامپ پس از صدور حکم مصونیت-راهبرد معاصر

از سرگیری رسیدگی به پرونده ترامپ پس از صدور حکم مصونیت

رسیدگی به پرونده تلاش غیرقانونی دونالد ترامپ برای تغییر نتایج انتخابات ۲۰۲۰، پس از نزدیک به ۸ ماه توقف از سرگرفته شد.
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۶ - ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 03
کد خبر: ۲۵۳۰۱۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ رسیدگی به پرونده تلاش غیرقانونی دونالد ترامپ برای تغییر نتایج انتخابات ۲۰۲۰ و شکست در مقابل جو بایدن، پس از نزدیک به ۸ ماه توقف از سرگرفته شد.

بر این اساس، دادگاه عالی که اعضای آن ۳-۶ به نفع اکثریت محافظه کار است، به طور رسمی این پرونده را به قاضی تانیا چاتکان بازگرداند و این امکان را به بازپرسان پرونده و وکلای ترامپ داد تا نبرد قانونی دیگری را درباره چگونگی درنظرگرفتن حکم مصونیت قضایی برای ترامپ در این پرونده، آغاز کنند.

این در حالی است که قاضی چاتکان باید درباره چگونگی پیشبرد این پرونده پس از صدور حکم مصونیت قضایی برای ترامپ، تصمیم گیری کند.

براساس این گزارش، انتظار می‌رود قاضی چاتکان در هفته‌های آینده در این باره تصمیم گیری کند که کدام جنبه‌های این اتهام که توسط جک اسمیت بازپرس ویژه پرونده مطرح شده، پس از صدور حکم مصونیت قضایی برای روسای جمهور سابق آمریکا برای اقدامات رسمی شان در دوران خدمت در کاخ سفید، باید کنار گذاشته شود.

تصمیم دادگاه عالی برای ادامه رسیدگی به این پرونده که آخرین جلسه استماع آن در ماه آوریل بود و در اول جولای حکم آن صادر شد، رسیدگی به آن پیش از انتخابات ریاست جمهوری در ۵ نوامبر را غیرممکن می‌کند.

این در حالی است که ترامپ تاکنون در این پرونده گناهکار شناخته نشده است. رسیدگی به این پرونده از ماه دسامبر سال گذشته تاکنون که ترامپ ادعای داشتن مصونیت قضایی را مطرح کرده بود، متوقف شده بود.

دادگاه عالی از قاضی چاتکان خواسته تا در این باره تصمیم گیری کند که آیا اقدامات خاص وی، اقداماتی شخصی بوده که به عنوان یک نامزد انتخاباتی انجام شده و یا اقداماتی رسمی بوده که از مصونیت قضایی برخوردار است.

چندی قبل دیوان عالی آمریکا حکم مصونیت قضایی را برای روسای جمهور سابق آمریکا صادر کرد. حکم صادره از سوی دیوان عالی ایالات متحده مبنی بر این است که رؤسای جمهور سابق آمریکا داری مصونیت از پیگرد قضائی بر اساس چارچوب مندرج در قانون اساسی هستند؛ اما این مصونیت مطلق نیست و آن‌ها را از پیگرد قضائی اقداماتشان در حوزه فعالیت‌های غیررسمی (شخصی) شان مصون نمی‌دارد.

حکم دیوان عالی آمریکا با ۶ رأی موافق در مقابل ۳ رأی مخالف ترامپ را تنها برای «اقدامات رسمی» در دوران تصدی ریاست جمهوری‌اش مستحق مصونیت دانست، اما «برای اعمال غیررسمی» وی در آن دوران مستحق برخورداری از مصونیت ندانست.

در حکم دادگاه آمده است: اتهامات دیگر، از جمله اتهامات مربوط به تعاملات ترامپ با معاون رئیس جمهور، مقامات دولتی و اشخاص خصوصی و همچنین اظهارات عمومی وی، موضوع پیچیده تری را مطرح می‌کند.

پیش از این نیز صدور حکم قطعی علیه رییس‌جمهور سابق آمریکا در پرونده پرداخت حق‌السکوت تا ماه سپتامبر به تعویق افتاده بود. دلیل این تعویق نیز همان حکم مصونیت قضایی عنوان شد.

همچنین چندی قبل یک قاضی در ایالت فلوریدا پرونده دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در خصوص اسناد محرمانه را کنار گذاشت. ترامپ پس از صدور حکم مصونیت قضایی درخواست توقف جزئی در پرونده اسناد طبقه بندی شده علیه خود را مطرح کرده بود. وکلای ترامپ اذعان کردند که تصمیم ترامپ برای انتقال اسناد طبقه بندی شده به عمارتش در فلوریدا، یک اقدام رسمی بوده و باید شامل مصونیت قضایی و معاف از پیگرد باشد.

اگر ترامپ بار دیگر به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود، می‌تواند برای هر گونه اتهام فدرال علیه خود درخواست عفو بدهد.

این در حالی است که نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌های رویترز/ایپسوس نشان می‌دهد کامالا هریس با یک درصد اختلاف از دونالد ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی پیشی گرفته است.

براساس این نظرسنجی، کامالا هریس نامزد احتمالی دموکرات‌ها از حمایت ۴۳ درصد رای دهندگان برخوردار است در حالی که دونالد ترامپ ۴۲ درصد حمایت‌ها را به خود اختصاص داده است.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان) برگزار می‌شود. / تسنیم

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده