کشف منشا عفونت قارچی در بیماران پیوند مغز استخوان-راهبرد معاصر

کشف منشا عفونت قارچی در بیماران پیوند مغز استخوان

محققان پزشکی در تحقیقات جدید مشخص کردند مقاومت دارویی یکی از دلایل ایجاد عفونت خونی در برخی از بیماران دریافت کننده پیوند مغز استخوان است.
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۷ - ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 03

به گزارش راهبرد معاصر؛ دیوید وایس محقق دانشگاه اموری (Emory) چند سال را صرف مطالعه یک پدیده عجیب موسوم به مقاومت دارویی (heteroresistance) کرده است که در آن بخش کوچکی از باکتری‌ها در برابر آنتی‌بیوتیک مقاوم باقی می‌مانند در حالی که بقیه آنها تسلیم می‌شوند.

وایس به‌تازگی این فراست علمی خود را به تهدید مرگبار عفونت‌های قارچی خون در بیماران دریافت کننده پیوند مغز استخوان منتقل کرده است. عفونت جریان خون در این بیماران از جمله عفونت قارچ C. parapsilosis می‌تواند مرگبار باشد. وایس در این ارتباط با محققانی از مرکز سرطان «یادبود اسلون کاترینگ» مشارکت و همکاری کرده است. این همکاری پس از آن شروع شد که در این مرکز مشاهده شد چند بیمار پیوند مغز استخوان دچار عفونت خونی شدند.

این محققان در مقاله جدیدی در نشریه «پزشکی طبیعت» نحوه همکاری خود با محققانی از سرتاسر جهان برای جمع‌آوری ۲۱۹ نمونه از قارچ C. parapsilosis را تشریح کردند. این مطالعه مشخص کرد که مقاومت دارویی یکی از دلایلی است که شمار اندکی از بیماران دچار عفونت‌های خونی میشوند.

وایس استاد پزشکی دانشگاه اموری (در ایالت جورجیا آمریکا) گفت: قارچ صرفا برای بقا تلاش می‌کند همانطور که ما در مواجهه با تهدید برای بقا تلاش می‌کنیم. آنها ظرف چند ساعت تقسیم می‌شوند و از این رو دور‌های بیشتری از تکامل دارند. هر بار که ما از داروی ضدقارچ استفاده می‌کنیم این فرصتی است که قارچ به مدرسه برود و نحوه بقا را یاد بگیرد. برای آنهاف بقا عبارت از مقاومت در برابر دارو و بطور بالقوه ایجاد مشکل برای ما است.

زیست‌شناس‌های این دانشگاه همچنین از یک مدل یادگیری ماشین برای کمک به شناسایی این قارچ مقاوم استفاده کردند و یک رویکرد تشخیصی را به اثبات رساندند که بطور بالقوه میتواند به تصمیمات درمانی و بالینی یاری برساند.

مولفان این مقاله تحقیقی اعتقاد دارند این نوآوری در بر دارنده امیدواری برای ایجاد یک آزمایش ساده برای شناسایی قارچ مقاوم در کلینیک است. اما وایس می‌گوید مشخص کردن مکانیزم‌های مولکولی دقیق موجب این مقاومت دارویی چندین سال تحقیق لازم دارد. / ایرنا