رژیم صهیونیستی خسته از ابهام در نوع خونخواهی ایران-راهبرد معاصر
گزارش مجله «اوراسیا ریویو»؛

رژیم صهیونیستی خسته از ابهام در نوع خونخواهی ایران

اضطراب بی‌پایان صهیونیست‌ها ناشی از انتظار برای عملیات تلافی جویانه تهران در پاسخ به ترور رهبر حماس دستاوردی برای ایران و محور مقاومت و نشانه ضعف مفرط رژیم صهیونیستی است.
تاریخ انتشار: جمعه ۰۹ شهريور ۱۴۰۳ - 30 August 2024

رژیم صهیونیستی خسته از ابهام در نوع خونخواهی ایران

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ فضاسازی مصنوعی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و ویلیام برنز، رئیس سیا برای دستیابی به توافق آتش بس و پایان دادن به تجاوزات اسرائیل به غزه، این حقیقت هولناک را پنهان نمی کند که این مسیر بن بست است، مگر آنکه ایالات متحده دیگر به بنیامین نتانیاهو برای ادامه نسل کشی علیه غیرنظامیان فلسطینی در نوار غزه چراغ سبز نشان ندهد.


نتانیاهو به دستکاری تلاش‌های بین‌المللی به سرکردگی ایالات متحده برای پایان دادن به تجاوز به غزه راضی نیست، حتی از کارهایی که دولت بایدن انجام می‌دهد و سفر مقام های آمریکایی برای پایان دادن به فجیع‌ترین جنایت های ارتش اسرائیل در غزه و سرزمین های اشغالی بیزار است. آخرین مورد ورود آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به تل آویو در هفته گذشته بود تا نتانیاهو را زیر فشار قرار دهد و متقاعد به همکاری کند، اما نتانیاهو دستور حمله هوایی به دیرالبلح در مرکز غزه را داد که بیش از 20 کشته از فلسطینیان ازجمله 6 کودک برجای گذاشت.

 

تهران موضعی منطقی و مسئولانه اتخاذ کرده است و روند دوحه را از مسیر خود خارج نمی کند.


روز گذشته نیز بایدن تأکید کرد، همه طرف‌های درگیر در مذاکرات باید از به خطر انداختن تلاش‌های دیپلماتیک به سرکردگی ایالات متحده برای توقف جنگ، دستیابی به توافق برای بازگرداندن گروگان‌ها و دستیابی به آتش‌بس برای پایان دادن به خونریزی دست بردارند.

 


در واقع، اعلام دولت بایدن مبنی بر اینکه مذاکرات پس از بن بست به نقطه عطف مثبتی رسیده است، چیزی جز راهبردی برای سران غرب نیست تا ایران را متقاعد به صبر و خویشتنداری کنند، در حالی که جسارت اخلاقی و سیاسی برای مقابله با نتانیاهو ندارند که سخت برای تضعیف روند دوحه کار می کند؛ صرفاً به این دلیل که علاقه ای به توافق آتش بسی که ممکن است به برکناری اش از قدرت منجر شود و تحقیقات برای تعیین مقصران شکست در عملیات «طوفان الاقصی» ندارد.


تهران در زمینه امکان دستیابی به صلح در غزه با میانجی گری آمریکا تردید دارد، اما مایل است با توجه به تمایل خود برای پایان دادن به تجاوزات وحشیانه اسرائیل به غزه که تاکنون بیش از 40 هزار فلسطینی در آن شهید شده اند، در جریان مذاکرات دوحه واقعیت جدیدی میدانی ایجاد نکند. تهران موضعی منطقی و مسئولانه اتخاذ کرده است و روند دوحه را از مسیر خود خارج نمی کند.


پاسخ حماس به پیشنهادهای جدید ارائه شده از سوی آمریکا در نشست دوحه عامل تعیین کننده ای در جهت گیری تهران خواهد بود. با توجه به شاخص‌های موجود، هنوز در زمینه ادامه حضور اشغالگران اسرائیل در داخل نوار غزه به‌ویژه در امتداد مرز با مصر، آزادی تردد فلسطینیان در داخل غزه و هویت و تعداد زندانیانی که در معامله مبادله اسیران آزاد خواهند شد، اختلاف نظرهای جدی وجود دارد.


کاخ سفید می داند در زمینه رابطه با تهران در زمان ریاست جمهوری مسعود پزشکیان و دولت جدید که خواهان گفت وگوی سازنده با غرب و رفع تحریم های ظالمانه علیه تهران است، جای تأمل زیادی وجود دارد. سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران با تعهد و تخصص خود معیارهای سیاسی دولت جدید را تأیید می کند. علاوه بر این، اقدام شگفت‌انگیز مجلس شورای اسلامی در تأیید فهرست کامل وزیران پیشنهاد شده از سوی پزشکیان نشان می‌دهد میان نهادهای مختلف سیاسی کشور تفاوتی وجود ندارد و این، پیامی قوی است که روی میز سیاست گذاران در واشنگتن و دیگر پایتخت های غربی گذاشته شد.


دولت پزشکیان میراث برجای مانده از آیت الله ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور فقید ایران را در حوزه سیاست خارجی ادامه می دهد و در جهت گیری هایش از آن الهام می گیرد، زیرا برگرفته از اجماع ملی گسترده و مستحکمی است که توانایی و قدرت ایران را برای مقابله با غرب با عمل گرایی تقویت می کند و موقعیت آن را در موازنه قدرت منطقه ای و بین المللی ارتقا می بخشد.

 
عزم تهران برای دفع ارعاب غرب در بالاترین حد خود قرار دارد. نکته اصلی اینکه ایران تسلیم دیکته ها نخواهد شد و در شرایط کنونی، انتظار از تهران برای پاسخ ندادن به تجاوزات اسرائیل و نقض حاکمیت آن، غیرمنطقی است و پاسخ تهران قوی، قاطع و بازدارنده خواهد بود.


ایران در انجام آنچه که در زمینه عزت ملی خود لازم و واجب می‌داند، اتفاق نظر دارد. جانشین فرمانده سپاه پاسداران به صراحت گفته بود، ایران زمان و نحوه مجازات رژیم غاصب صهیونیستی را که با ترور شهید اسماعیل هنیه مرتکب جنایت بزرگی شد، تعیین خواهد کرد و این بار مجازات شدیدتر از قبل خواهد بود. نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد نیز اعلام کرد، هرگونه واکنشی باید رژیم اشغالگر اسرائیل را مجازات کند و از هرگونه حمله آتی به کشور بازدارد. وی افزود: شاید زمانی که چشمان صهیونیست‌ها به آسمان ها و صفحه‌های رادار دوخته شود، از زمین یا شاید ترکیبی از هر دو همه را غافلگیر کند.

نکته اصلی اینکه ایران تسلیم دیکته ها نخواهد شد و در شرایط کنونی، انتظار از تهران برای پاسخ ندادن به تجاوزات اسرائیل و نقض حاکمیت آن، غیرمنطقی است


بیانیه ایران که از تریبون سازمان ملل متحد در نیویورک منتشر شد، پیامی خطاب به کاخ سفید است که در آن آمده، توپ در زمین آمریکا و اسرائیل است. جالب اینکه بیانیه همزمان با استقرار نیروهای نظامی آمریکا منتشر شد که تلاش می‌کند تلاش‌های خود را برای متقاعد کردن نتانیاهو به امضای توافق پایان تجاوز به غزه نشان دهد.


با وجود این، ایران و ایالات متحده خواهان جنگ منطقه ای نیستند، برخلاف اسرائیل که به سادگی توانایی جنگ با ایران را بدون کمک مشترک ایالات متحده و غرب ندارد. آنچه حزب‌الله درباره دارایی‌های موشکی گسترده و متنوع خود، همراه با حمایت میدانی مؤثرش از غزه فاش کرد، الگویی است از آنچه اسرائیل و شهرک‌نشینان در صورت گسترش جنگ با آن مواجه خواهند شد.


اسرائیل در حال جنگ فرسایشی و اضطراب بی پایان اسرائیلی ها ناشی از انتظار برای عملیات تلافی جویانه تهران در پاسخ به ترور هنیه دستاوردی برای ایران و محور مقاومت و نشانه ضعف مفرط تل آویو است.

 

ارسال نظر
پربیننده ترین اخبار
حمیدرضا ترقی، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد: / ۱ روز پیش

تربیت مدیران تراز انقلاب اسلامی، برنامه مهم دولت

یادداشت اختصاصی بشیر اسماعیلی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی؛ / ۱ روز پیش

تضعیف دکترین‌های صهیونیستی با حملات حزب الله