جنگ اوکراین در چه صورتی تمام می‌شود؟-راهبرد معاصر
تحریم‌های ضدایرانی انگلیس به بهانه حمله موشکی ایران به اسرائیل گفتگوی وزرای خارجه ایران و چین پیرامون آخرین وضعیت تحولات منطقه بیانیه حزب‌الله لبنان درباره عملیات کوبنده و مرگبار خود به پادگان گولانی حزب الله از ۳ عملیات دیگر خود خبر داد / رکورد ۳۲ عملیات در یک روز السودانی: داعش تهدیدی برای عراق نیست تاکید فؤاد حسین بر مخالفت قاطع عراق با سوءاستفاده از حریم هوایی این کشور پنتاگون: آمریکا سامانه ضد موشکی تاد را در اختیار اسرائیل قرار می‌دهد اسرائیل هفتم اکتبر را عزای عمومی اعلام کرد پهپاد‌های ناشناس پنتاگون را سردرگم کرد عراقچی بغداد را به مقصد عمان ترک کرد عراقچی در دیدار با نخست وزیر عراق: منطقه در وضعیت خطرناکی به سر می‌برد حزب‌الله: اسرائیل با بمب خوشه‌ای به مردم لبنان حمله می‌کند فرمانده پیشین ناتو: آشفتگی بزرگ در خاورمیانه بین اسرائیل و ایران در بدترین حالت، ممکن است که با بازگشت به اواخر دهه ۱۹۳۰ می‌توانید نظیر آن را بیابید نماینده ایران در سازمان ملل: ادعا درباره اطلاع تهران از عملیات طوفان الاقصی فاقد اعتبار است الکس سالموند درگذشت
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

جنگ اوکراین در چه صورتی تمام می‌شود؟

ادامه درگیری‌ها بدون آتش بس مطلق نتیجه بسیار بدی برای اوکراین خواهد بود و احتمال تداوم جنگ برای سال‌های متوالی در اوکراین، پیامدهایی مبنی بر فروپاشی اقتصادی و تهدیدهای جانی و مالی به دنبال دارد.
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۵ - ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 14
کد خبر: ۲۶۰۰۰۶

جنگ اوکراین در چه صورتی تمام می‌شود؟

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ با حمایت آمریکا و ناتو جنگ اوکراین که می‌توانست ماه ها پیش خاتمه یابد روند جدیدی در پیش گرفته است. دخالت های بیجای آمریکا و همدستانش آتش جنگ اوکراین را شعله ور کرده، با ادامه پیش روی نیروهای روسیه بیشتر شهرهای مرزی اوکراین تخلیه شده است و پیش بینی می شود این روند ادامه داشته باشد.
 
جنگ اوکراین پس از گذشت دو سال همچنان ادامه دارد، روسیه در حدود ۲۰ درصد خاک اوکراین پیشروی و نیروهای جدیدی برای ادامه عملیات و جلوگیری از پیشروی نیروهای نظامی اوکراین و ناتو مستقر کرده است.
 

شکی نیست اوکراین توانایی شکست روسیه و بیرون راندن تمام نظامیان این کشور را از خاک خود ندارد و تصرف خاک اوکراین نیز مدنظر روسیه نیست


نیروهای اوکراین با استفاده از پهپاد، موشک و تجهیزات ارسالی ناتو سعی در حمله به زیرساخت های روسیه دارند‌. غرب گفته است ۲۸۰ میلیارد دلار به اوکراین کمک خواهد کرد، اما به نظر می آید آنها نیز در تأمین مالی تجهیزات جنگی به مشکل خورده اند و سناریویی برای پیروزی اوکراین در جنگ ندارد.
 
جنگ اوکراین احتمالاً در دوران سرد بدون وجود راه حل سیاسی برای دهه‌ها به نبردی طولانی تبدیل شود. با توجه به چالش های سیاسی موجود و دخالت های مکرر آمریکا برای دامن زدن به اختلافات روسیه و اوکراین، چشم انداز اندکی برای توافق طرف ها وجود دارد و در این میان بیشترین هزینه را غیرنظامیان که در چنگال سیاست های کثیف آمریکا و ناتو افتاده اند، پرداخت خواهند کرد.
 
شکی نیست اوکراین توانایی شکست روسیه و بیرون راندن تمام نظامیان این کشور را از خاک خود ندارد و تصرف خاک اوکراین نیز مدنظر روسیه نیست، بنابراین اگر جنگ با شکست کامل اوکراین و پیروزی مطلق روسیه پایان نیابد، ممکن است چه اتفاقی رخ دهد؟
 
ادامه درگیری ها بدون آتش بس مطلق نتیجه بسیار بدی برای اوکراین خواهد بود و احتمال تداوم جنگ برای سال های متوالی در اوکراین، پیامدهایی مبنی بر فروپاشی اقتصادی و تهدیدهای جانی و مالی به دنبال دارد و اوکراینی ها دیگر طعم زندگی با آرامش را تجربه نخواهند کرد. همه این موارد ناشی از دخالت های عوامل آمریکا در منطقه است، مگر اینکه اوکراین و روسیه با توافق دوجانبه اعلام آتش بس کنند که این سناریو با دخالت های بیجای ناتو عملی نخواهد شد.
 
آمریکا و متحدانش در حال حاضر شرایط جنگی را به آتش بس ترجیح می دهند، اما اگر اوکراین با ناتوانی در ارسال نیرو و تأمین کافی تجهیزات جنگی مواجه شود، با دخالت کشوری میانجی مانند ایران و ترکیه احتمال اعلام آتش بس وجود دارد.  چندی پیش گرهارد شرودر، صدراعظم سابق آلمان گفت، اوکراین از وی درخواست میانجی‌گری برای برقراری صلح با روسیه کرده و حتی برای برقراری صلح حاضر به خروج از ناتو و تضمین دریافت امنیت از روسیه است، اما سران آمریکایی شرودر را از ادامه مذاکرات منع کردند.
 
اوکراین برای ایجاد صلح و آرامش مردمش باید به تاریخ رجوع کند و اتریش را الگو قرار دهد، اتریش نیز پس از جنگ جهانی دوم در همین وضعیت میان آمریکا و شوروی قرار گرفت؛ آمریکا با دخالت های خود موجودیت وین را به خطر انداخت و سرانجام اتریش با حرکتی سنجیده از عضویت ناتو خارج شد که البته همچنان عضو ناتو نیست و با اعلام بی طرفی و صلح در دوران جنگ سرد به بقای خود ادامه داد.
 
اوکراین باید متوجه شده باشد، عضویت در ناتو برایش منفعتی ندارد، کمک های مالی وعده داده شده از سوی ناتو نیز پس از گذشت زمان زیادی عملی نشده است و با دریافت نکردن کمک مالی و تجهیزات جنگی از سوی آمریکا و ناتو، اوکراین نمی تواند در جنگ طولانی دوام بیاورد. بی شک تا زمانی که سایه آمریکا بر سر سیاست های اوکراین باشد، این کشور رنگ آرامش نخواهد دید.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار