«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

جشنواره ۴۳ در ایستگاه پنجم/ دست تنها در مصاف با خاتی

چهل و سومین جشنواره فیلم فجر در ۴۶ سالگی انقلاب به ایستگاه پنجم رسید. ایستگاهی که تلخ و شیرین، اشک و لبخند، درام و هیجانی را با هم روی پرده نمایش برد و سعی در قدردانی از تلاش اهالی سینما و هنرمندان دارد.
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۶ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۳ - 2025 February 05
کد خبر: ۲۷۰۲۸۸

جشنواره ۴۳ در ایستگاه پنجم/ دست تنها در مصاف با خاتی

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ میان فیلم‌های روز پنجم چهل و سومین جشنواره فیلم فجر، اثری به چشم می‌خورد که با ظرافتی کم‌نظیر، به عمق روح انسان می‌رسد و لایه‌های پنهان وجودمان را آشکار می‌سازد. کارگردانی ماهرانه، بازیگری قدرتمند، و فیلمنامه‌ای قوی، همگی دست به دست هم داده‌اند تا اثری ماندگار و بی‌نظیر خلق شود. صحنه‌های فیلم، مانند قاب‌های نقاشی، زیبایی و هنر را به نمایش می‌گذارند و موسیقی متن، جان و روحی تازه به آن می‌بخشد.

پنجمین روز جشنواره فیلم فجر با حضور پرشمار اعضای دولت، اهالی فرهنگ و هنر و اصحاب رسانه برای نمایش فیلم‌هایی با موضوع دفاع مقدس، محیط‌زیست و اجتماعی همراه شد

 

تماشای فیلم های این روز، تجربه‌ای است که تا مدت‌ها در خاطر باقی می ماند؛ تجربه‌ای که بیننده را به تفکر وامی‌دارد و پرسش‌های بسیاری را در ذهنش ایجاد می‌کند. در مقابل، فیلم دیگری با ریتمی تند و پرهیجان، بیننده را به دنیایی دیگر می‌برد.

 

 دنیای سینما پر از ماجراجویی است و جشنواره فیلم فجر با نمایش فیلم ها با محتوای مختلف به دل این ماجراجویی زده است تا با نمایش همزمان فیلم های درام و جنگی، پویانمایی و مستند بر تلاش اهالی آن ارج نهد.

 

پنجمین روز جشنواره فیلم فجر با حضور پرشمار اعضای دولت، اهالی فرهنگ و هنر و اصحاب رسانه برای نمایش فیلم‌هایی با موضوع دفاع مقدس، محیط‌زیست و اجتماعی همراه شد.

 

سخنگوی دولت، معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان سینمایی از شخصیت های دولتی حاضر در پنجمین روز جشنواره بودند.

 

«اشک هور»، دغدغه های مادر یک فرمانده

 پنجمین روز جشنواره با نمایش فیلم «اشک هور» به کارگردانی مهدی جعفری و تهیه‌کنندگی مجتبی فرآورده، یکی از آثار شاخص جشنواره فیلم فجر سال ۱۴۰۳ است. این فیلم که محصول سازمان سینمایی سوره با مشارکت سیمافیلم است، به زندگی شهید علی هاشمی می‌پردازد و برشی از روزهای پایانی زندگی این فرمانده بزرگ دوران دفاع مقدس را روایت می‌کند.

 

داستان فیلم اشک هور در فضایی احساسی و تأثیرگذار روایت می‌شود. ننه علی، مادر چشم‌انتظار شهید علی هاشمی در فضای بمباران و صدای آژیرهای قرمز با نگرانی بر روی سکوی جلوی در خانه نشسته و منتظر بازگشت فرزندش از جبهه است. این انتظار که بیش از دو دهه ادامه دارد، در بستری از خاطرات و امیدهای مادرانه به تصویر کشیده شده است. فیلم با تأکید بر ارتباط عاطفی میان ننه علی و پسرش، تلاش می کند عمق دلبستگی‌های انسانی و سختی‌های دوران جنگ را به نمایش بگذارد.

 

در اشک هور گروهی از بازیگران شناخته‌شده و توانمند حضور دارند که با هنرنمایی خود به داستان فیلم جان بخشیده‌اند. رؤیا افشار، رضا ثامری، تورج الوند، میثم رازفر، شبنم گودرزی و ساره رشیدی ازجمله بازیگرانی هستند که در این اثر ایفای نقش کرده‌اند.

 

 جعفری در نشست خبری فیلم با معرفی مستندی درباره شناسایی ژنتیکی شهدای گمنام، داستان مادر شهید هاشمی را مطرح کرد که سال‌ها چشم‌انتظار فرزندش بود و تا مدت‌ها حاضر به انجام آزمایش DNA نشد، ماجرایی که در فیلم نیز بازسازی شده است.

 

«دست‌تنها»، درامی اجتماعی در حاشیه شهر

 در سانس دوم روز پنجم، فیلم سینمایی «دست‌تنها» به کارگردانی امیرحسین ثقفی به نمایش درآمد؛ فیلمی که با ایفای نقش درخشان مجید مظفری، شکیب شجره و نرگس محمدی  در حاشیه شهر داستان خود را روایت می کند.

 

علی اوجی، بهرام ابراهیمی، محمود نظرعلیان، میثم غنی زاده، امیر جنابی و روناک پور یادگار دیگر بازیگران این فیلم هستند.

 

فیلم «دست تنها» محصول سال ۱۴۰۱ و در خلاصه آن چنین آمده است: دو مرد خیابان‌گرد برای نجات زنی شهر را جست‌وجو می‌کنند.

 

یکی از نقاط جالب توجه فیلم گریم ویژه و تأثیرگذار مجید مظفری است که در نقش بی‌خانمان ظاهر شد. این گریم با واکنش‌های زیادی مواجه شده و توانسته است به عنوان یکی از ویژگی‌های مهم فیلم مطرح شود. انتخاب این نقش برای مظفری که از بازیگران برجسته سینماست، نشان از نگاه خاص ثقفی به انتخاب‌های بازیگری دارد. علاوه بر مظفری، دیگر بازیگران برجسته فیلم همچون محمود نظرعلیان، علی اوجی و نرگس محمدی نیز در نقش‌های خود تأثیرگذار بوده‌ و به خلق فضای واقعی و انسانی فیلم کمک کرده‌اند.

 

 نشست پرسش‌وپاسخ فیلم سینمایی «دست‌تنها» در حالی برگزار شد که کارگردان اثر با اظهارات صریحش درباره استفاده از سگ‌های مرده در فیلم، فضای نشست را تحت‌تأثیر قرار داد. وی در پاسخ به انتقادات مطرح‌شده در زمینه تصاویر آزاردهنده فیلم تأکید کرد، فیلم سینمایی اش برای بزک نیست و قصد دارد با نمایش واقعیت، پیامش را منتقل کند.

 

«خاتی»، مطرح و بومی

 «خاتی» ساخته فریدون نجفی سومین فیلمی بود که در روز پنجم جشنواره روی پرده به نمایش در آمد. در خلاصه رسمی داستان فیلم آمده است: تراژدی وقتی آغاز می‌شود که محکوم به رفتن می‌شوی، آن هم وقتی همچون تنهاترین درخت جنگل بلوط ریشه در خاک دوانده‌ای… پس از نمایش فیلم در جشنواره خلاصه داستان مناسب اضافه می‌شود.

 

سارا بهرامی، آناهیتا افشار، سعید آقاخانی، فرید سجادی حسینی، علی عامل هاشمی، کاظم نوربخش، آرمیتا مرادی، شادی خلیلی، میلاد آرمند، سحر خطیبی، علیرضا حیاتی و بازیگران خردسال اشکان اردستانی، ارغوان عزیزی، دنیز بیک محمدی گروه بازیگران «خاتی» را تشکیل می‌دهند.

 

«خاتی» درام اجتماعی زیست‌محیطی است که بیشتر به ارتباط انسان با محیط زیست و حیوانات می‌پردازد؛ موضوعی که چندان در سینمای ایران تجربه نشده است و به همین دلیل می‌تواند از فیلم‌های متفاوت جشنواره باشد.

«خاتی» درام اجتماعی زیست‌محیطی است که بیشتر به ارتباط انسان با محیط زیست و حیوانات می‌پردازد؛ موضوعی که چندان در سینمای ایران تجربه نشده است

 

 نشست پرسش‌وپاسخ فیلم با حضور فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت برگزار شد. این فیلم که داستانی از محیط‌زیست و دغدغه‌های آن را روایت می‌کند، در منطقه زاگرس فیلم‌برداری شد و به چالش‌های زندگی در آن منطقه می‌پردازد. محمد کمالی‌پور، تهیه‌کننده، با بیان مشکلات تولید فیلم، تأکید کرد، هدف اصلی آن به تصویر کشیدن گوشه‌های بی‌نظیر ایران است. فریدون نجفی، کارگردان نیز از تلاش برای ساخت فیلمی واقع گرایانه و به‌دور از ظاهرهای کلیشه‌ای تهران صحبت و بیان کرد، در این اثر دغدغه‌های محیط‌زیستی اش را در قالب داستانی انسانی و درام قرار داده است.

 

استقبالی بی نظیر از «زیبا صدایم کن»

«زیبا صدایم کن» به کارگردانی رسول صدرعاملی در روز پنجم به عنوان چهارمین فیلم به نمایش درآمد، با استقبال بسیاری از جانب اهالی رسانه مواجه شد و بسیاری برای تماشای فیلم روی زمین نشستند.

 

داستان فیلم در خیابان ولی‌عصر تهران و در یک روز اتفاق می‌افتد. در خلاصه داستان آمده است: خسرو که در آسایشگاه روانی به اجبار بستری‌ است، تمام این سال‌ها را در فکر دخترش زیبا سپری کرده  و امروز، تولد ۱۶ سالگی زیباست، خسرو نمی‌خواهد از این روز ساده بگذرد… .

 

در این فیلم امین حیایی به همراه ژولیت رضاعی (بازیگر نوجوانی که برای نخستین بار جلوی دوربین حاضر می‌شود) نقش‌آفرینی می‌کنند.

 

فیلم زیبا صدایم کن  اقتباسی از رمان نوجوانانه‌ای به همین نام نوشته فرهاد حسن‌زاده است. فیلمنامه را آرش صادق بیگی، میلاد صدرعاملی و محمدرضا صدرعاملی نوشته‌ اند و سامان لطفیان مدیر فیلمبرداری است.  در نشست خبری فیلم خبرنگاران از رسول صدرعاملی بابت ساخت فیلمی خوش‌ساخت تشکر کردند.

 

«فرشته‌ها نمی‌میرند»، روایتی متفاوت از غزه

سانس پایانی روز پنجم جشنواره فیلم فجر به نمایش ویژه فیلم مستند سینمایی «فرشته‌ها نمی‌میرند» به کارگردانی محمدرضا ابوالحسنی و تهیه‌کنندگی مهدی شعبانی اختصاص یافت.

 

در روزگاری که زیستن در غزه، از حق طبیعی به تکلیف تبدیل شده است، مردم غزه یاد می‌گیرند چطور از پس این تکلیف با موفقیت برآیند؛ همین جملات کوتاه را می‌توان چکیده داستان مستند یادشده برشمرد. فیلمی که با روایتگری مریلا زارعی، بازیگر سرشناس و مطرح سینما رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است.

 

کارگردان این اثر گفت: مستند «فرشته‌ها نمی‌میرند» به موضوع جنگ غزه و شرایط انسانی آن پرداخته است و سعی دارد تصویری از وضعیت مردم فلسطین در جنگ به نمایش بگذارد. به طور خاص، این مستند از زاویه اجتماعی و انسانی به بررسی شرایط غزه در ۱۵ ماه پس از شروع جنگ می‌پردازد. هدف اصلی مستند آشنا کردن مخاطب ایرانی با واقعیت‌های انسانی پشت جنگ و معرفی انسان فلسطینی است که معمولاً در اخبار و گزارش‌های رسانه‌ای بدون توجه به ابعاد انسانی آن مطرح می‌شود.

 

پنجمین روز جشنواره فجر با نمایش فیلمی از مادر یک سردار جنگ و چند درام اجتماعی به مستندی از فرشته های جنگ در غزه و روایتگری زندگی و دغدغه های اجتماعی و فرهنگی آنها می پردازد؛ داستانی که با صدای مریلا زارعی موفقیت خاصی در روایت دردهای مردم جنگ زده غزه به دست آورد و پنجمین روز جشنواره را خاص تر از روزهای دیگر به پایان رساند.

 

ارسال نظر