«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

روز ششم جشنواره فجر۴۳/ مرد آرام در کفایت مذاکرات

ششمین روز جشنواره فیلم فجر با نمایش یک فیلم کمدی، یک پویانمایی پرفروش و سه فیلم اجتماعی همراه شد که در سالن اصحاب رسانه به روی پرده رفتند.
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۶ - ۱۸ بهمن ۱۴۰۳ - 2025 February 06
کد خبر: ۲۷۰۳۹۳

روز ششم جشنواره فجر۴۳/ مرد آرام در کفایت مذاکرات

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ 46 سال از تاریخ پر فراز و نشیب انقلاب اسلامی می گذرد؛ انقلابی که با رهبری امام خمینی (ره) به مقصد رسید و با فراری دادن شاه دستاوردی جهانی کسب کرد. انقلاب اسلامی دستاوردهای بسیاری در حوزه فرهنگی و هنری دارد و جشنواره فیلم فجر یکی از دستاوردهای زیبا و هنری انقلاب است؛ دستاوردی که همچون نگینی در تارک تاریخ این سرزمین می درخشد و حالا در ششمین روز از چهل و سومین دوره این جشنواره شاهد نمایش فیلم هابیت هستیم که هر کدام تلاش های زیادی در خود نهفته دارد.

 

ششمین روز از جشنواره فیلم فجر همراه شد با نمایش یک فیلم کمدی، یک پویانمایی پرفروش و سه فیلم اجتماعی که در سالن اصحاب رسانه به روی پرده رفتند.

فیلم «کفایت مذاکرات» به نوعی بازتابی از فضای جامعه ایرانی امروز است؛ جایی که روابط انسانی، چالش‌ها و تنش‌های اجتماعی در لایه‌های مختلف جوامع شهری شکل می‌گیرد

 

«کفایت مذاکرات»، طنز اجتماعی

نخستین نمایش ششمین روز جشنواره به فیلم «کفایت مذاکرات» به کارگردانی سهیل موفق اختصاص داشت. موفق در این فیلم توانست کمدی را با درام اجتماعی در هم آمیزد و داستانی جذاب و در عین حال تأثیرگذار خلق کند.

 

این فیلم چالش های اجتماعی در فضای خانوادگی را نشان می دهد که دو خانواده درگیر ماجراهایی می شوند تا پول درآورند. فیلم در مباحثی همچون سقط جنین، رحم اجاره ای و ... موضع دغدغه مندی به خود گرفته، ولی در تلفیق این موضوعات با طنز گیشه ای سینما نتوانسته است به خوبی عمل کند.

 

یکی از مباحثی که در نشست خبری بارها مورد انتقاد قرار گرفت، طنزها و گفت وگوهایی بود که در لودگی و ابتذال جملات بزرگسالان دیده نمی شد، اما در اینکه بتواند از مخاطب خود به خوبی خنده بگیرد، ضعیف عمل کرد و در گونه کمدی نتوانست به خوبی دیده شود.

 

فیلم «کفایت مذاکرات» به نوعی بازتابی از فضای جامعه ایرانی امروز است؛ جایی که روابط انسانی، چالش‌ها و تنش‌های اجتماعی در لایه‌های مختلف جوامع شهری شکل می‌گیرد و به شدت تحت تأثیر موضوعاتی همچون فشارهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. در این فضا، شخصیت‌ها در موقعیت‌های پیچیده قرار می‌گیرند و تصمیماتشان نه تنها به زندگی شخصی‌شان، بلکه به ساختار کلان‌تری از جامعه متصل می‌شود. 

 

در این فیلم مهران غفوریان، محسن کیایی، ایمان صفا و رؤیا میرعلمی بازی کرده اند.

 

«پسر دلفینی ۲»، رؤیای شیرین کودکان

پویانمایی «پسر دلفینی ۲» به کارگردانی محمد خیراندیش دومین نمایش روز ششم جشنواره بود؛ فیلمی که پیش از شروع نمایشش در برج میلاد با نمایش عروسک‌ها و هدایای این فیلم که در راستای بازاریابی در معرض دید عموم قرار گرفته بود، آغاز شد و قصه آن به ماجراجویی‌های جدید شخصیت اصلی در دل دریا می‌پردازد.

 

باید گفت، موفقیت این پویانمایی پر طرفدار، زیبا و جذاب ایرانی در نسخه نخست قطعاً موفقیت نسخه دوم را رقم خواهد زد. پویانمایی ای  که با بیانی ساده و جذاب، مخاطب را به تفکر درباره‌ ارزش طبیعت و اهمیت همکاری و مشارکت در حل چالش‌های اجتماعی دعوت می‌کند. این اثر با نگاهی ظریف و هوشمندانه، پیام‌های خود را به شکلی هنرمندانه به تصویر می‌کشد و هرازچند گاهی به سمت شعارگویی متمایل می‌شود.

 

در فصل دوم این پویانمایی سفری دریایی خواهیم داشت و در آن نمادی داریم و ‌در این مسیر شخصیت‌های جدید به پویانمایی افزوده می‌شوند که در این شخصیت‌های قهرمان، تغییر شخصیت‌ها و تغییر درونی شخصیت‌ها را می‌بینیم. به گفته تهیه کننده، فصل دوم پویانمایی قصه کامل‌تری به تماشاگران ارائه می‌دهد. پسر دلفینی در فصل دوم در مواجهه با این شخصیت‌ها، مجبور است خودش نیز به شخصیتش عمق بیشتری بدهد و تغییری در درونش ایجاد کند.

 

«پسر دلفینی ۱» داستان جذابی داشت که سبب ارتباط گیری مخاطبان کودک خود با شخصیت های داستان می شد، آموزنده و در عین حال غنا بخش به فرهنگ بومی بود و حالا نسخه ۲ این اثر به نمایش در می آید و بی تردید با همان موفقیت بی نظیر در نسخه نخست مواجه می شود.

 

«ناتوردشت»، درام اجتماعی با روابط انسانی پیچیده

 فیلم «ناتوردشت» ساخته سید محمدرضا خردمندان سومین اثر به نمایش در آمده در روز ششم جشنواره بود. این فیلم که داستانی درام و اجتماعی دارد، با استقبال اهالی رسانه همراه و سالن از جمعیت پر شد.

 

در خلاصه داستان فیلم آمده است: وقتی بچه بودم و چیزی می‌خواستم و برام نمی‌گرفتن، می‌رفتم یه گوشه قایم می‌شدم تا تنبیه‌شون کنم… .

 

فیلمنامه ناتوردشت با الهام از داستانی واقعی، به وسیله سید محمدرضا خردمندان و حمید اکبری خامنه به نگارش درآمده است. آنطور که مشخص است، فیلم ربطی به ناطور دشت، رمان معروف و محبوبی با همین نام ندارد و تنها نام آن شباهت به این رمان دارد و داستان فیلم به یکی از اتفاق‌های مهم اجتماعی ایران برمی‌گردد.

 

هادی حجازی‌فر، میرسعید مولویان، شبنم قربانی، سعید آقاخانی، علی مصفا و بابک کریمی است. هادی حجازی‌فر و میرسعید مولویان بازیگران این اثر سینمایی هستند.

 

«مرد آرام»، درام انسانی پیچیده

چهارمین نمایش به فیلم «مرد آرام» به کارگردانی بهنوش صادقی اختصاص داشت. در نشست پرسش‌وپاسخ این اثر سینمایی که به موضوع «کودک‌همسری» می‌پردازد، درباره گویش این فیلم که فارسی افغانستانی است، صحبت شد.

 

فیلم به موضوعی حساس و انسانی پرداخته، درامی اجتماعی است و با تمرکز بر زندگی مهاجران افغان در ایران و مشکلات اجتماعی آنان، داستانی پر تنش و تأثیرگذار را به تصویر می‌کشد. 

 

فیلمی که ماجرای زندگی نوبهار، زن افغان را روایت می کند که در ابتدای زندگی مشترکش با مردی سالمند به نام زمان، درگیر موضوعات عشق و تعصب می‌شود. نوبهار که ابتدا در مسیر دشواری قرار دارد، با گذشت زمان و مواجهه با واقعیت‌های جدید، تغییراتی در زندگی اش تجربه می‌کند. داستان فیلم پیرامون این شخصیت‌ها و تعارض‌های درونی آنها می‌چرخد که نمایانگر چالش‌های اجتماعی، عاطفی و اخلاقی است.

 

مهدی هاشمی و شکیلا شیرزاد ازجمله بازیگران این فیلم هستند.

«رکسانا» داستان قمارباز جوانی است که عاشقانه‌ای غیرمنتظره با دختری هنرمند و با استعداد پیدا می‌کند، مصمم است زندگی اش را تغییر دهد و تلاش می‌کند تا فردی بهتر و مفیدتر شود

 

«رکسانا»، ماجرای عاشقانه یک قمارباز

آخرین سانس روز ششم، به نمایش فیلم سینمایی «رکسانا» ساخته پرویز شهبازی اختصاص یافت. این سانس با استقبال خوبی از جانب اهالی رسانه مواجه شد و ساعتی قبل از شروع فیلم، شور و هیاهو فضای سینمای رسانه را پر کرد.

 

«رکسانا» داستان قمارباز جوانی است که عاشقانه‌ای غیرمنتظره با دختری هنرمند و با استعداد پیدا می‌کند، مصمم است زندگی اش را تغییر دهد و تلاش می‌کند تا فردی بهتر و مفیدتر شود.

 

یسنا میرطهماسب،‌ مهسا اکبرآبادی و مائده طهماسبی در این اثر ایفای نقش کرده اند.

 

برگی دیگر از چهل و سومین جشنواره فیلم فجر ورق خورد و آثاری که هر کدام در جای خود نیازمند تحلیل و تفکر است و با استقبال و شور همراه بود به نمایش در آمد.

 

ارسال نظر
آخرین اخبار