به گزارش «راهبرد معاصر»؛ جشنواره فیلم فجر چهل و سوم به روز هفتم خود رسید؛ جشنواره ای که با وجود فراز و فرود فراوان در موضوعات و ژانرهای ارائه شده، انعکاسی از حال جامعه امروز، دیروز و فرداست و گاه شادی و غم نهفته در واقعیتی اجتماعی را به تصویر می کشد.
امروز موضوعی که در روزگار دفاع مقدس به نوع دیگری از آن برداشت میشد، با موضوعی کمدی به چهل و سومین جشنواره فیلم فجر آمده است تا با نمایش در هفتمین روز از جشنواره لبخند بر لب مخاطبان بنشاند.
پردههای سینما، همچون آیینهای، انعکاس روح و جان جامعه ما هستند؛ بازتابی از رنجها، شادیها، آرزوها و امیدهایمان.
فیلمهایی که تا به امروز و هفتمین روز این جشنواره به نمایش درآمدهاند، برگی از دفتر پربار بودهاند و هر کدام با زبان و سبکی خاص، داستانی از زندگی را روایت میکنند. دوربینها همانند چشمهای تیزبین و دقیق، به عمق جان آدمیان نفوذ و لحظاتی را ثبت کردهاند که شاید در گذر زمان از یاد میرفتند.
بازیگران با تمام وجودشان، شخصیتهای فیلم را زنده کردهاند و ما را به دنیای دیگری کشاندهاند. کارگردانان، با ظرافت و درایت، چیدمان صحنهها را به گونهای سامان می دهند که لحظاتی فراموش نشدنی برای مخاطبان خلق شود.
فیلم موسی کلیمالله داستان زندگی حضرت موسی (ع) را در سه مرحله مختلف از عمرشان روایت میکند؛ کودکی، میانسالی و پیری
موسیقی، زبانی فراتر از کلمات، احساسات را به جان مخاطب تزریق میکند. نورپردازی، هارمونی رنگها و جزئیات دیگر، بهطور هماهنگ در کنار هم اثری هنری خلق کردهاند. تا امروز، در هفتمین روز از جشنواره بزرگ سینمایی، شاهد تجلی هنر ایرانی در فیلم هایی مانند موسی کلیم الله، صددام، تاکسیدرمی و بازی را بکش هستیم؛ فیلم هایی که توانست مخاطبان را تحت تأثیر قرار دهد.
نخستین سانس به فیلم «موسی کلیم الله» به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا اختصاص داشت. این فیلم یکی از آثار مهم سینمای ایران است که به روایت داستان زندگی حضرت موسی (ع) پرداخته است.
این فیلم که به عنوان پروژه سینمایی برگرفته از سریالی با همین نام ساخته شده، به نحوی پیچیدگیهای تاریخی و دینی را با فناوریهای نوین سینمایی پیوند زده و از این رو در کانون توجه قرار گرفته است.
فیلم موسی کلیمالله داستان زندگی حضرت موسی (ع) را در سه مرحله مختلف از عمرشان روایت میکند؛ کودکی، میانسالی و پیری. این فیلم که به نوعی پیشنمایش سریال تاریخی پرهزینهای به شمار میرود، به بخشهایی از دوران کودکی حضرت موسی (ع) میپردازد و چالشها و اتفاقات مهم زندگی ایشان را در این دوران به تصویر میکشد.
در این فیلم بازیگران مطرحی همچون علیرضا کمالی، مریلا زارعی، بهنام تشکر و فرهاد آئیش نقشهای اصلی را ایفا میکنند.
نشست پرسش و پاسخ فیلم «موسی کلیمالله» با نمایش تیتراژی همراه با پشتصحنه در پایان فیلم آغاز شد، اما اعلام کردند این نسخه فقط برای اهالی رسانه است و در اکرانهای عمومی دیده نخواهد شد.
حاتمیکیا در صحبتهایش تأکید کرد، بدون برخی عوامل کلیدی، ساخت این فیلم ممکن نبود. مریلا زارعی بازی در نقش «یوکابد» را شبیه طی کردن صفا و مروه دانست و گفت، پس از پایان فیلمبرداری حس کرد بخشی از وجودش کنده شده است.
بهنام تشکر درباره چالش بازی در نقش «فرعون» با سابقه طنزش صحبت کرد و فرهاد آئیش از فضای حرفهای پروژه گفت.
تورج منصوری از سختیهای فنی فیلم گفت و محمود رضوی تأکید کرد، ورود این فناوری به سینمای ایران با تلاش منصوری ممکن شد. شکیب شجره برای نقشش ۶۰ ساعت مستند مصر باستان دید و کارن همایونفر موسیقی این فیلم را نقطه عطفی در کارنامهاش دانست.
در پایان، رضوی اعلام کرد فیلم مقدمهای برای سریال حضرت موسی (ع) است و پیشتولید آن بهزودی آغاز خواهد شد.
حاتمی کیا یکی از بهترین کارگردان های تاریخ ایران و تاریخ جشنواره فجر است؛ کارگردانی که در هر دوره ای که حضور داشته بهترین آثار را از درام تا تاریخی به نمایش گذاشته است.
دومین فیلم «بازی را بُکش» به کارگردانی محمدرضا عزیزی بود که موضوع فساد در فوتبال را روایت میکرد. فیلم بازی را بکش بر اساس داستانی واقعی ساخته شده و در خلاصه داستان آمده است: موسی از پیشکسوتان فوتبال، برادرش را در سانحه ورزشی از دست میدهد. وی در مسیر کشف راز مرگ برادرش با حقایق عجیبی روبهرو میشود.
تهیهکنندگی اثر را دو برادر شناختهشده سینما، یعنی مصطفی و محسن کیایی برعهده دارند. محسن کیایی علاوه بر اینکه یکی از تهیهکنندگان فیلم است، در کنار بازیگران مطرح دیگری مانند هدی زینالعابدین، محمد بحرانی، متین حیدرینیا و پوریا رحیمی سام در این فیلم بازی کرده است.
نشست فیلم «بازی را بُکش» در فضایی پرانرژی برگزار شد و از همان ابتدا، صحبت درباره سختیهای تولید فیلم در فضای فوتبال و فساد آن، بحث اصلی عوامل بود.
فیلم سینمایی «صددام» به کارگردانی پدرام پورامیری، سومین فیلمی بود که در هفتمین روز جشنواره به نمایش درآمد. این فیلم کمدی، باعث خنده اهالی رسانه در سالن سینما شد. از نکات قابل توجه نشست رسانهای این فیلم هم می توان به حضور بازیگر نقش صددام با همان لباس و گریم فیلم پرداخت.
صددام اثر مستقل پدرام پورامیری در گونه کمدی با داستانی جذاب و متفاوت یکی از بهترین کمدیهای جشنواره امسال به شمار می رود. در این فیلم سینمایی پریناز ایزدیار برای نخستین بار در گونه کمدی و رضا عطاران در نقش بدل صدام ظاهر شده که توجه بسیاری از اهالی رسانه تا سایر مخاطبان را به خود جلب کرده است.
صددام داستان مردی را به تصویر می کشد که شباهت ظاهری زیاد با صدام دارد و نقش بدل این شخصیت جنجالی را ایفا می کند. وی وارد موقعیتهای پیچیده و گاه طنزآمیزی می شود که این تجربهها زندگی اش را تحت تأثیر قرار میدهد.
علاوه بر عطاران و ایزدیار، آزاده صمدی ، عباس جمشیدیفر، امیراحمد قزوینی و سیاوش چراغیپور در این کمدی جالب ایفای نقش کرده اند.
چهارمین فیلم بهنمایش درآمده روز هفتم جشنواره «تاکسیدرمی» به کارگردانی محمد پایدار بود. کارگردان فیلم درباره داستان شخصیسازی شده از روایتی تاریخی صحبت کرد.
«تاکسیدرمی» فیلمی درباره برادر ناتنی محمدرضا پهلوی و علاقهمندی اش به شکار گوزن است. وی در بحبوبه پیروزی انقلاب اسلامی مجبور میشود برای پیدا کردن گوزن زرد به جنگلهای شمال برود.
مجید صالحی، هادی کاظمی، آناهیتا درگاهی، حسن معجونی، بیژن بنفشهخواه، فرزین محدث، هدیه حسینینژاد، علیرضا مسعودی، جواد خواجوی و آتوسا کلانتری در فیلم تاکسیدرمی ایفای نقش کرده اند.
تاکسیدرمی شاید کمدی فانتزی و تاریخی عنوان شود، اما بیشتر تخیل نویسنده شکل گرفته است. با وجود این، موضوع جدید و جالبی را برگزیده و تلاش کرده است فیلم براساس شرایط آن پیش برود.
نمایش ویژه هفتمین روز چهل و سومین جشنواره فیلم فجر به فیلم سینمایی «غریزه» اختصاص یافت. با نمایش این اثر سینمایی، برج میلاد شلوغتر از هروقت دیگری شد و اهالی رسانه برای تماشای این اثر سینمایی به کارگردانی سیاوش اسعدی در صف ایستادند.
امین حیایی، پانتهآ پناهیها و ژاله صامتی در کنار دو چهره جدید ساینا روحانی و مهدیار شاهمحمدی در نقش دو نوجوان محوری داستان، نقشهای اصلی فیلم را در کنار فرهاد شریفی، افشین سنگچاپ و پردیس پورعابدینی بازی کردهاند.
برگی دیگر از جشنواره فیلم فجر چهل و سوم هم ورق خورد و بار دیگر شاهد نمایش فیلم هایی بودیم که هر کدام در نوع خود خاص بودند.