پیش‌بینی وضعیت هوای تهران طی ۵ روز آینده کیفیت هوای تهران قابل قبول شد هواشناسی: هشدار دریایی سطح نارنجی در مازندران؛ شنا ممنوع است ماجرای فرونشست خیابان نشاط اصفهان و نشت ماده عجیب + عکس جزییات رای وحدت رویه دیه راننده مقصر به نرخ روز هلاکت دو شرور مسلح در درگیری با پلیس در طبس انهدام شبکه قاچاق سوخت در یکی از پمپ بنزین‌های رودان/ ۷ نفر متهم بازداشت شدند شرکت بیش از ۶۱۰۰ داوطلب لرستانی در آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی و وزارت بهداشت تازه‌ترین نتایج نظرسنجی ایسپا پیرامون مصرف شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی و استفاده از ابزار‌های هوش مصنوعی چت‌جی‌پی‌تی در مواجهه با سناریوی خودکشی نوجوانان با پلیس تماس می‌گیرد اپ جدید گوگل برای جستجوی سریع در ویندوز ارائه می‌شود ادارات خوزستان دورکار شدند / آلودگی هوا ساعت کاری برخی شهر‌ها را تغییر داد پژوهشگران انگلیسی، سیستم هشدار سرطان ساختند آغاز انتخاب رشته داوطلبان آزمون کارشناسی رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد بازگشایی دوطرفه جاده چالوس پس از محدودیت ۴ ساعته یکطرفه شدن جاده چالوس؛ ترافیک سنگین است

مدیر آتش‌نشانی تهران: انفجار بندر رجایی سخت‌ترین حریق تاریخ کشور بود

مدیرعامل آتش‌نشانی تهران درباره انفجار بندر شهید رجایی گفت: این حادثه متفاوت‌ترین حریقی بود که تاکنون ما در کشور شاهد آن بودیم به طوری که آب روی کانتینرها بخار می‌شد و آتش اصلا خاموش نمی‌شد.
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۷ - ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۴ - 2025 May 04
کد خبر: ۲۷۷۱۶۲

به گزارش راهبرد معاصر؛ قدرت‌اله محمدی مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در یک برنامه تلویزیونی ضمن تسلیت به خانواده‌های کشته‌شدگان حادثه انفجار در بندر شهید رجایی هرمزگان اظهار کرد: در روز حادثه من از تلویزیون خبر انفجار بندر شهید رجایی را دنبال می‌کردم که دقایقی بعد رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بنده تماس گرفت و از من خواست با تیمی از آتش‌نشانان حرفه‌ای به بندرعباس اعزام شویم.

وی ادامه داد: من به همراه جلال ملکی، سخنگوی سازمان، به دنبال بهترین مسیر برای رسیدن فوری به محل حادثه بودیم و سرانجام تصمیم گرفتیم با اولین پرواز به سمت قشم و سپس از راه دریایی به بندرعباس برسیم و اینچنین ما حدود ساعت ۵ عصر به محل حادثه رسیدیم. 
دمای ۱۴۰۰ درجه‌ای و دودهای کیلومتری به سمت آسمان

مدیرعامل آتش‌نشانی تهران با اشاره به خاص بودن این حادثه افزود: این حادثه متفاوت‌ترین حریقی بود که تاکنون ما در کشور شاهد آن بودیم. حجم و گستردگی آتش، نوع حریق، دمای هوا و دمای ۱۴۰۰ درجه سانتیگرادی حریق و دودهای کیلومتری که به آسمان کشیده شده بود، این حریق را از سایر عملیات‌های ما متمایز می کرد.

وی افزود: این حادثه به یک بحران تبدیل شده بود و برای مدیریت آن چندین استان شامل فارس، کرمان، یزد، تهران و هرمزگان همکاری داشتند. همه شرکت‌های پتروشیمی، پالایشگاه‌ها و شرکت‌های نفت نیز پای کار بودند. منسجم کردن این همه نیرو از استان‌های مختلف در آن شرایط سخت و استرس‌زا واقعا کار دشواری بود که الحمداله انجام شد.
آب آتش‌نشانی روی کانتینرها بخار می‌شد

محمدی درباره نوع حریق گفت: حریق‌ها در این حادثه در کانتینرهای بسته اتفاق می‌افتاد، یعنی گوشه‌ای از کانتینر دربسته آتش گرفته بود و بخشی از آن را سوراخ کرده و شعله‌ها به بیرون می‌زد و به سایر نقاط سرایت می‌کرد. در هر کدام از این کانتینرها نیز وسایل مختلفی نگهداری می‌شد، مثلا در بعضی از آنها مواد غذایی، لوازم خودرو، قیر و غیره بود.

وی افزود: ما برای اینکه بتوانیم حریق‌ها را خاموش کنیم اولا باید می‌دانستیم درون هر کانتیر چیست تا بدانیم با چه روشی می‌توان آن را خاموش کرد، زیرا آنقدر دمای هوا و حریق زیاد بود که آب روی کانتینرها بخار می‌شد و اصلا خاموش نمی‌شد. به عنوان مثال، در کانتینری که قیر نگهداری می شد، نمی‌شد از آب استفاده کرد. بر همین اساس، ما باید کانتینرها را ابتدا باز و بعد برای اطفای حریق اقدام می‌کردیم.
انفجار در فاصله ۵ متری آتش‌نشانان

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران ادامه داد: در این حادثه ۱۵ ساعت کنترل حریق اصلی و ۴۸ ساعت اطفای کامل زمان برد. همچنین ۴ مرتبه سناریو عملیاتی را تغییر دادیم تا در دمای ۴۰ درجه‌ای بندرعباس بتوانیم این بحران را کنترل کنیم.

محمدی گفت: آتش‌نشانان واقعا جانانه وارد حریق‌ها می‌شدند تا بتوانند حریق را کنترل کنند. در این مدت چندین انفجار در فاصله ۵ متری آتش‌نشانان رخ داد و ما هیچ راهی جز نفوذ نداشتیم، اما همه همکارانم با شجاعت تمام در دل آتش بودند و سرانجام با تمام تلاش‌های همکارانم در سراسر کشور، حریق کاملا اطفا شد./همشهری

ارسال نظر
آخرین اخبار