ابلاغ قانون حذف چهار صفر از پول ملی توسط رئیس مجلس  اسماعیل سقاب اصفهانی کیست؟ آخرین وضعیت پرداخت فوق العاده خاص کارمندان دولت شهادت یکی دیگر از بسیجیان مصدوم حمله تروریستی جاده خاش شمخانی کنار رفت؛ علی بوری سرپرست فرمانداری اهواز شد پزشکیان: تمامی دستگاه‌ها باید نسبت به رفع ناترازی‌ها دغدغه‌مند باشند در پی خودسوزی احمد بالدی جوان اهوازی؛ وزیر کشور با استعفای شهردار اهواز موافقت کرد سازمان اطلاعات سپاه: شبکه ضدامنیتی آمریکایی اسرائیلی در داخل کشور متلاشی شد پزشکیان: مجلس در تصویب بودجه به فکر معیشت جامعه باشد/حق نداریم برای مردم قیافه بگیریم/هرکس نمی‌خواهد خدمت کند از دولت برود حضور پزشکیان در مجلس؛ بررسی عملکرد یکساله دولت در اجرای قانون برنامه هفتم توسعه تسلیت رهبر انقلاب به خانواده صابر کاظمی نماینده اردکان: طرح «اینترنت تخصصی» در برخی دانشگاه‌ها در حال اجراست روند قدرت یابی مریم رجوی در فرقه منافقین یارانه این سه دهک حذف می‌شود + فیلم پزشکیان سه‌شنبه به مجلس می‌رود

آخرین وضعیت پرداخت فوق العاده خاص کارمندان دولت

بررسی آخرین وضعیت پرداخت فوق العاده خاص کارمندان دولت را در این گزارش بخوانید.
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۵ - ۲۱ آبان ۱۴۰۴ - 2025 November 12
کد خبر: ۲۹۴۲۵۱

به گزارش راهبرد معاصر؛ در برنامه هفتم توسعه، موضوع حقوق و مزایای کارکنان دولت، به‌ویژه پرداخت فوق العاده خاص کارمندان دولت، به یکی از کانونی‌ترین و در عین حال پرهزینه‌ترین مباحث تبدیل شده است. هدف قوانین مرتبط، اغلب بهبود معیشت و بهره‌وری نیروی انسانی است، اما اجرای آن بدون تأمین مالی پایدار، می‌تواند فشار بی‌سابقه‌ای به بودجه عمومی کشور وارد کند. این گزارش به تحلیل ابعاد مختلف این موضوع و ارزیابی‌های سازمان اداری و استخدامی کشور می‌پردازد.

بار مالی سنگین اجرای ماده ۱۰۶ و فوق العاده خاص کارمندان

 

برآورد‌های دقیق دولت نشان می‌دهد که اجرای کامل ماده ۱۰۶ قانون برنامه هفتم توسعه، که ناظر بر مجوز‌های استخدامی و پرداخت فوق العاده خاص است، در سال‌های ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ به ترتیب بیش از ۶۰۰ و ۷۲۰ همت (هزار میلیارد تومان) بار مالی ایجاد خواهد کرد. این رقم کلان به وضوح نشان می‌دهد که تخصیص فوق العاده خاص کارمندان دولت بدون در نظر گرفتن زیرساخت مالی مستحکم، نه تنها قابل اجرا نیست، بلکه می‌تواند تأثیرات نامطلوبی بر سایر سیاست‌های کلان اقتصادی و استخدامی دولت بگذارد.

تناقض در احکام قانونی؛ مانعی در مسیر کاهش نیرو

 

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با اشاره به هدف کاهش ۱۵ درصدی نیروی انسانی در برنامه هفتم، اعلام کرد این هدف با توجه به تکالیف متعارض دیگر در قانون، قابل تحقق نیست. در حالی که ماده ۱۰۴ قانون بر کاهش نیرو تأکید دارد، حدود ۳۸ حکم دیگر در همین قانون برنامه، ناظر بر توسعه ساختار و افزایش نیروی انسانی است. این تعارض ذاتی، فضایی را ایجاد کرده که برنامه‌ریزی برای کاهش نیرو و در عین حال مدیریت پرداخت فوق العاده خاص را با چالش‌های جدی مواجه می‌سازد.

فوق العاده خاص کارمندان دولت

نمونه‌های عینی تعارض فوق العاده خاص؛ از آموزش و پرورش تا اورژانس

 

رفیع‌زاده به نمونه‌های ملموس این تعارضات اشاره کرد: به عنوان مثال، قانونگذار در ماده ۸۷، آموزش و پرورش را مکلف کرده تا تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌ها را به حداکثر ۳۵ نفر برساند. این حکم مستلزم جذب نیروی جدید است، در حالی که قانون کاهش نیرو همچنان پابرجاست. در حوزه فوریت‌های پزشکی و اورژانس نیز وضعیت مشابهی حاکم است. این الزامات جدید عملاً باعث افزایش تعهدات استخدامی و به تبع آن، افزایش متقاضیان دریافت فوق العاده خاص کارمندان دولت می‌شود.

مشکل اصلی پرداخت فوق العاده خاص کارمندان دولت

 

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با مهم خواندن این موضوع، تصریح کرد که مسأله اصلی، "زیادی نیرو" به صورت مطلق نیست، بلکه "ناترازی در توزیع نیرو" است. در ستاد‌های مرکزی، نیروی انسانی مازاد داریم، اما در سطوح عملیاتی و ارائه خدمات مستقیم به مردم، با کمبود نیرو مواجهیم. این ناهماهنگی، تخصیص بهینه منابع از جمله فوق العاده خاص را با مشکل مواجه می‌کند.

لزوم حذف تشکیلات موازی برای مدیریت منابع پرداخت فوق العاده خاص کارمندان دولت

 

وی در ادامه بر ضرورت حذف تشکیلات موازی و غیرضرور طبق ماده ۱۰۵ قانون تأکید کرد و یادآور شد که با توجه به این که حدود ۹۰ درصد بودجه کشور، بودجه هزینه‌ای و جاری است، برای اصلاح این وضعیت و آزادسازی منابع برای مواردی مانند فوق العاده خاص کارمندان، چاره‌ای جز حذف جدی تشکیلات موازی وجود ندارد. این امر نیازمند عزم ملی و حمایت کامل مجلس شورای اسلامی است.

فوق العاده خاص کارمندان دولت

فوق العاده خاص کارمندان دولت بین تعهد و امکان مالی

 

در مجموع، آنچه از ارزیابی عملکرد برنامه هفتم و به ویژه ماده ۱۰۶ برمی‌آید، این است که پرداخت فوق العاده خاص به کارمندان دولت، اگرچه یک تعهد قانونی و اجتماعی مهم است، اما در غیاب تأمین مالی پایدار و رفع تعارضات درونی قوانین، به عاملی برای فشار بر بودجه و ایجاد ناترازی بیشتر تبدیل خواهد شد. به نظر می‌رسد مجلس و دولت ناگزیرند در یک بازنگری هماهنگ، هم بر روی تأمین منابع مالی فوق العاده خاص کارمندان و هم بر رفع تعارضات قانونی متمرکز شوند تا بتوانند همزمان به تعهدات خود در قبال نیروی انسانی و نیز سلامت مالی بودجه عمل کنند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
پرطرفدارترین اخبار
آخرین اخبار