به گزارش راهبرد معاصر ساخت پایانه جدید فرودگاه بینالمللی کیش در سال ۹۲ و در زمینی به وسعت ۹۰ هزار متر مربع آغاز شد. این پایانه پس از فرودگاه امام خمینی(ره) دومین پایانه بزرگ فرودگاهی کشور است که با قول مساعد مدیران منطقه آزاد کیش که هرچند با وضعیت موجود سخت بهنظر میرسد قرار است در بهمنماه سالجاری به بهرهبرداری برسد.
با توجه به جایگاه جزیره کیش بهعنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری کشور، ساخت ترمینال جدید فرودگاه بینالمللی در این جزیره از اقدامات زیرساختی مهمی است که در سال ۹۲ و در زمینی به وسعت ۹۰ هزار متر مربع آغاز شد.
این پایانه که پس از فرودگاه امام خمینی(ره) دومین پایانه بزرگ فرودگاهی کشور است با مساحت ۳۷ هزار و ۶۰۰ متر مربع ظرفیت پذیرش سالانه گردشگران در جزیره کیش را به ۶ میلیون نفر افزایش خواهد داد که متاسفانه به دلایل مختلف ازجمله مشکل تامین اعتبار و عدم برنامهریزی مناسب مدیران سابق سازمان در هدردهی بودجههای میلیاردی منطقه آزاد کیش برای ساخت و اتمام فرودگاه و بندر جزیره هندورابی و یا سایر طرحهای غیرقابل توجیه اقتصادی، عدم راهبرد مناسب و نداشتن توجه لازم به ادامه ساخت و اتمام ترمینال جدید فرودگاه کیش، ناامیدیهای بسیاری را در بین فعالان اقتصادی و ساکنان جزیره مرجانی کیش برای افتتاح این طرح بسیار مهم و حائز اهمیت جزیره بوجود آورده است.
هرچند که از سال 1392 که کلنگ عملیات اجرایی ترمینال جدید فرودگاه کیش بعنوان بزرگترین پروژه عمرانی جزیره به زمین خورد، مدیران عامل ادوار مختلف منطقه آزاد کیش هر کدام به نوعی در یک پروسه زمانی قول افتتاح این پروژه عمرانی طی سالهای بعد را دادند اما متاسفانه به دلایل عدم تمرکز هرکدام از آنها بر روی طرحهای عمرانی مختلف و به نوعی حتی غیرضروری، بهره برداری از این پروژه عظیم عمرانی و حیاتی کیش به پایان عمر مدیریتی هیچ کدام آنان نرسید و حالا منطقه آزاد کیش مانده با تورمهای سرسامآور و بالارفتن نجومی نرخ ارز با متحمل شدن ضررکرد میلیاردی.
اکنون مدیران این منطقه آزاد تجاری آستینها را بالا زده و میخواهند با عزمی راسخ این پروژه خاک خورده چندین ساله را تا بهمنماه سالجاری به بهرهبرداری برسانند که به دلیل قولهای متعدد مدیران ادوار این منطقه آزاد تجاری شاید باور آن کمی سخت به نظر برسد.
این پروژه عظیم با تلاشهای شبانهروزی مدیران جدید منطقه آزاد کیش پس از سالها جان دوبارهای گرفته و مجددا طی ماههای اخیر فعال شده است بگونهای که با پیگیریهای مستمر مدیران منطقه با جذب ۳ هزار میلیارد ریال عرضه عمومی صکوک بهمنظور تامین منابع لازم جهت سرمایهگذاری برای ساخت و راهاندازی ترمینال دوم و به نوعی جدید و مدرن فرودگاه بینالمللی کیش امیدواریهای بسیاری را برای نزدیک شدن به افتتاح مهمترین طرح عمرانی جزیره زیبای کیش بهوجود آورده است.
با ساخت و تکمیل این طرح بسیار مهم که در صدر اولویتهای سازمان منطقه آزاد کیش قرار گرفته است گامهای بسیار بلندی جهت برنامهریزی برای افزایش ظرفیت پذیرش مسافر از یک و نیم میلیون نفر به حدود ۶ میلیون نفر در سال و خدماتدهی بخش بار به سه هزار چمدان در ساعت افزایش خواهد یافت و مطمئنا با ایجاد این مجموعه استراتژیک و مهم، این ترمینال به دلیل دارا بودن سیستمهای به روز و تجهیزات ناوبری کاملاً پیشرفته، مدرنترین ترمینال فرودگاهی کشور در سالهای آتی خواهد بود.
هرچند که در سالهای نچندان دور بهدلیل عدم تمرکز هرکدام از مدیران سابق سازمان طی سالهای 92 تا 97 بر روی طرحهای عمرانی و غیرضروری همچون هندورابی، باغ راه و دیگر پروژهها، بهرهبرداری از این پروژه عظیم عمرانی و حیاتی کیش را با کندی فراوان مواجه نمود اما با تلاشهای شبانهروزی تیم مدیریتی جدید بسیاری این امید را دارند که این طرح بسیار مهم و حیاتی در دوران مدیریتی فعلی به سرانجام مقصود برسد و جزیره زیبای کیش را صاحب مدرنترین و پیشرفتهترین ترمینال فرودگاهی ایران طی سالهای اخیر نماید.
ترمینال جدید فرودگاه بینالمللی کیش حالا با توجه به قول مساعد مدیرعامل سازمان منطقه آزاد برای بهرهبرداری از این طرح عمرانی در بهمنماه 99 حالا دیگر به یک مطالبه عمومی از سوی ساکنین و فعالین اقتصادی جزیره تبدیل شده و همکاران خبرگزاری فارس در کیش را بر آن داشت تا با حضور در این ترمینال خاکخورده در مصاحبهای مفصل با مصطفی خانزادی معاونت عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش در جریان روند پیشرفت فیزیکی دومین پایانه بزرگ فرودگاهی کشور قرار گیرند.
مصطفی خانزادی در ابتدای صحبتهای خود با تشکر از پیگیریهای مستمر خبرنگاران خبرگزاری فارس در کیش برای این مطالبه عمومی و بهحق ساکنین و همچنین به مشکلات پیش روی روند ساخت ترمینال جدید فرودگاه بینالمللی کیش اشاره کرد و گفت: با توجه به مشکلاتی که اتفاق افتاده و دلایلی همچون تحریم و الان هم کرونا ما نسبتا از پیشرفت فیزیکی پروژه رضایت داریم و خوشبختانه اتفاقهای خوبی در این زمینه افتاده است و همینطور هم که در خبرها شنیدهاید امیدواریم در 22 بهمنماه اگر شرایط تغیر نکند و اگر همین شرایط باقی بماند به بهرهبرداری برسانیم.
وی افزود: هرچند ریسکهایی که ما خودمان همین الان پیشبینی میکنیم با توجه به مشکلات پیش روی کشور و پیشبینینشدهای همانند کرونا و نرخ ارز، این کار مطمئنا بسیار سخت هست که در بیست و دوم بهمنماه و شاید هم احتمالا با مقداری تاخیر البته نه یک سال بلکه با تاخیر اندکی روبرو میشویم که امیدواریم آن ریسکها ما را تهدید نکند.
خانزادی در ادامه اظهار داشت: به مردم قول میدهیم که در صورت بدبینانهترین شرایط انشاءالله حداکثر تا خردادماه سال بعد این پروژه را با تمام ریسکهایش افتتاح کنیم که هرچند تلاش مجموعه سازمان این هست که تا قبل عید بتوانیم این پروژه مهم را به بهرهبرداری لازم برسانیم.
معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه صحبتهای خود به اهمیت ترمینال جدید فرودگاه بینالمللی کیش اشاره داشت و افزود: این پروژه بسیار پروژه کلیدی تلقی میشود و در اولویت برنامههای سازمان قرار دارد.
وی گفت: این پروژه از پروژههایی است که از یک جهت میشود از آن بهعنوان یک تجربه بد و تلخ نام برد و در یک جهت دیگر هم میتوان از آن درس گرفت و از یک طرف هم در مبحث مدیریت ساخت آن تجربه خوبی بود ولی متاسفانه تجربه بد آن این است، پروژهای که میبایست با تقریبا چیزی در حدود یک پنجم قیمتی که در حال حاضر در حال ساخت آن هستیم باید تمام میکردیم اما متاسفانه بهخاطر ضعف مدیریت مالی که درست مدیریت نشد در حال حاضر و با وضعیت موجود منجر به این شده که میبایست با پنج برابر قیمت تمام شود.
معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش افزود: تجربه تلخش این هست که این پروژه از جمله پروژههایی است که اگر پایهریزی درستی در این خصوص انجام شده بود امروز حتما شاهد بهرهبرداری این ترمینال نه امروز بلکه چند سال هم از بهرهبرداری آن گذشته بود.
خانزادی در ادامه با انتقاد نسبت به نوع اولویتبندی پروژهها افزود: ما در حال حاضر نمیخواهیم وارد جزییاتی که در گذشته وجود داشته است بشویم زیرا کسانی هم که این زمینه تاکنون تلاش نمودهاند بالاخره زحمت کشیدند و شاید دیگران هم بیایند در مقطعی در خصوص ما هم انتقادی داشته باشند که این موضوع مطمئنا برمیگردد به بحث مدیریتی یعنی واقعا اگر ما بودیم منابع مالی که در جاهایی که الویت نداشتند را میآوردیم همین جا هزینه میکردیم که این پروژه عظیم عمرانی و حیاتی جزیره تمام شود که بهطور مثال شاید پروژهای همانند هندورابی در اولویت اول ما قرار نمیگرفت و منابعش میآمد همین جا هزینه میشد و میتوانستیم ترمینال جدید فرودگاه بینالمللی کیش را خیلی زودتر به بهرهبرداری برسانیم.
وی در ادامه صحبتهای خود به فولمکانیزه بودن ترمینال جدید فرودگاه بینالمللی کیش اشاره کرد و گفت: خوشبختانه این ترمینال تنها ترمینال مسافربری هوایی فولمکانیزه کشور خواهد بود که تمامی سرویسدهی به مسافران یکجا بهصورت مکانیزه است یعنی حتی سیستم حمل چمدان فول مکانیزه بوده و تنها فرودگاهی در کشور خواهد بود که کل پیاده و سوار شدن و رفتن بسمت هواپیما از اتوبوس استفاده نخواهد شد یعنی بهصورتی طراحی شده که از اتوبوس برای حمل مسافران استفاده نشده باشد و از پلهای تلسکوپی برای ورود مسافر به هواپیما استفاده شده است بگونهای که همزمان 15 فروند هواپیما را میتواند یکجا پارک کرد و مسافران را پیاده یا سوار نمایند که در این طراحی منحصر به فرد پلهای مارس دو طرفه بهصورتی در نظر گرفته شده که بتوانند در کنار همدیگر مسافران را پیاده و یا سوار نمایند.
خانزادی در ادامه به ظرفیت 6 میلیون نفری ترمینال جدید فرودگاه بینالمللی کیش اشاره کرد و عنوان داشت: ظرفیت این ترمینال حدود 6 میلیون مسافر برای پروازهای داخلی پیشبینی شده است که البته در زمانی که ما آمدیم ظرفیت آن 3 میلیون نفر بود که خوشبختانه با تغییراتی که در پروژه انجام دادیم ظرفیت آن را به 6 میلیون نفر در سال رساندیم و به نظر میآید که برای 20 سال آینده کیش هم این ظرفیت جواب خواهد داد که در نظر داریم که بعد از بهرهبرداری از این ترمینال که صرفا برای پروازهای داخلی خواهد بود ترمینال موجودی فعلی را برای پروازهای خارجی بهصورت یک ترمینال شکیل تعبیه نماییم.
معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه به منابع مورد نیاز برای اتمام این پروژه عظیم عمرانی جزیره اشاره کرد و گفت: تنها مشکل این است که میبایست ماهیانه حداقل 70 میلیارد تومان پول در این پروژه هزینه تا این ترمینال ساخته شود یعنی در طول 6 الی 7 ماه آینده ما چیزی در حدود 400 تا 450 میلیارد تومان منابع مالی دیگر نیاز داریم تا این پروژه بهخاطر افزایش قیمتهای وحشتناک و همچنین با توجه به تورم موجود و نرخ روزافزون ارز بتوانیم این پروژه را تمام کنیم.
وی ادامه داد: امیدواریم که منابع مالی مورد نیاز آن تامین شود چراکه در صورت عدم تامین آن یکی از ریسکهایی که گفته شد همین موضوع کمبود اعتبار است که میتواند این پروژه عظیم را با تاخیر مواجه کند زیرا در حال حاضر بخش عمدهای از خریدهای ما از خارج کشور است که متاسفانه به خاطر تحریمهای ظالمانه فعلی با مشکلاتی همانند انتقال پول مواجه هستیم.
خانزادی در ادامه به پیشرفت فیزیکی پروژه ترمینال جدید فرودگاه بینالمللی کیش اشاره و تصریح کرد: این پروژه تاکنون 68 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و 32 درصد آن باقی مانده که از این 32 درصد نیز تقریبا 80 درصد آن مربوط به تجهیزات هست که در صورت تامین این تجهیزات ممکن است یکدفعه پیشرفت فیزیکی ما به 90 درصد هم برسد چون اگر تجهیزات به کارگاه و یا پروژه تزریق شود سریعا نصب گردیده و پروژه به سمت مرحله افتتاح پیش میرود.
معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش در پایان صحبتهای خود به تلاشهای روزافزون منطقه آزاد کیش در جهت به بهرهبرداری رساندن این پروژه عمرانی در موعد مقرر اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مدیریت سازمان، اعضای هئیت مدیره، تمامی معاونین و مدیران بخشهای مختلف سازمان و همه و همه دست به دست هم دادهاند که این پروژه عظیم عمرانی در موعد مقرر به پایان برسد و تمامی منابع مالی آن را هم تامین که بالاخره این پروژه به بهرهبرداری لازم برسد و تامین مالی آن هم در برخی از موارد در قالب تهاتر ملک و وجه نقد در نظر گرفته شده که از نظر تامین منابع مالی همه آنها موجود بوده و به لطف خدا برای تامین منابع مالی مشکلی نخواهیم داشت.