غریب آبادی: صنعت غنی سازی وجه‌المصالحه مذاکرات نیست/ نه به رفع تحریم بر روی کاغذ گروسی پس از دیدار با عراقچی در تهران: «دیپلماسی» به شدت مورد نیاز است دیدار مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با وزیر امور خارجه + عکس استقبال کمالوندی از گروسی در تهران + عکس کرملین: روسیه آماده است از همه ظرفیت‌های سیاسی و دیپلماتیک خود برای حل‌وفصل مسئله برنامه هسته‌ای ایران استفاده کند صدا و سیما: دور دوم گفت‌و‌گو‌های هسته‌ای ایران و آمریکا روز شنبه آینده در ایتالیا برگزار می‌شود/ عمان میزبان این دور از گفتگوهاست تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران گروسی وارد تهران شد واکنش بقائی به اظهارات ویتکاف گروسی: بدون آژانس، هر توافقی با ایران فقط یک تکه کاغذ است ویتکاف: ایران برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را نابود کند دیدار گروسی و اولیانوف درباره ارتباط بین ایران و آژانس انصارالله: سفر ترامپ به منطقه امن نخواهد بود رایزنی وزیران خارجه ایران و مصر درباره گفت‌و‌گو‌های غیرمستقیم تهران و واشنگتن «غریب‌آبادی» به روسیه سفر می‌کند

بندر بیروت از نظر اقتصادی چه اهمیتی برای لبنان دارد؟

بندرگاه بیروت که در جریان انفجار روز گذشته، با خاک یکسان شد، نقشی بسزا در واردات و صادرات به لبنان ایفا می‌کرد.
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۷ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 August 05
کد خبر: ۵۳۶۰۹
به گزارش راهبرد معاصر، بعد از ظهر سه‌شنبه (روز گذشته) یک انفجار مهیب در بندر بیروت (+) لبنان رخ داد که تا کنون ۷۸ کشته و چهار هزار زخمی بر جای گذاشته است.
 
 
روزنامه الاخبار لبنان به اهمیت این بندرگاه پرداخت و نوشت، این بندر روزانه با ۳۰۰ بندرگاه جهانی در تعامل بود و سالانه پذیرای حدود سه هزار و ۱۰۰ کشتی بوده که عمده صادرات و واردات لبنان از آن صورت می‌گرفته است.
 
 
به گزارش این روزنامه، کالاهایی که وارد این بندر می‌شد، بیش از ۷۰ درصد حجم کالاهایی را تشکیل می‌داد که وارد لبنان می‌شد. در این بندر سیلوهای گندم و یک منطقه آزاد به مساحت بالغ بر ۸۱ هزار متر مربع وجود داشت.
 
 
بنا بر این گزارش، بیشتر کالاها و مواد وارداتی از جمله غذا، مواد اولیه، دارو و ابزارهای برقی از طریق این بندر وارد لبنان می‌شد. در واقع این بندر، بخش اصلی توانمندی لبنان در ذخیره‌سازی است؛ زیرا انبارهای بزرگی در آن وجود دارد که کالاهای مختلفی در آن ذخیره می‌شود.
 
 
الاخبار در ادامه می‌نویسد، همین مسائل باعث شده است که نتوان از بندر بیروت بی‌نیاز شد. عمق فاجعه در اینجاست؛ زیرا زیرساخت بندرگاه پتانسیل آن را داشت که مرکز اصلی و مهمی برای بزرگترین میزان از تبادل خارجی لبنان باشد.
 
 
به گزارش این روزنامه، سیستم حمل و نقل داخلی لبنان نیز به این بندر وابسته بود؛ زیرا کالاها از آن به بیروت و از آنجا به سایر مناطق این کشور منتقل می‌شد. این بندر محوری بود که نمی‌توان از آن بی‌نیاز شد.
 
 
بنا بر این گزارش، اگر لبنان در سالهای گذشته قصد داشت بیشترین حجم کالا را وارد کند، امروز مهمترین ورودی این کالاها را از دست داده است و دیگر نمی‌تواند بسته اصلی غذایی خود را به دست آورد؛ زیرا مشکل این کشور این است که نمی‌تواند زیاد تولید کند؛ بدین معنا که نمی‌توان شکست لبنان در واردات را جبران کرد./ فارس
 
ارسال نظر
آخرین اخبار