آیا پرونده خرید اف35 عربستان به سرنوشت امارات دچار می شود؟ ایران ورود غیرقانونی مقامات رژیم صهیونیستی به خاک سوریه را محکوم کرد عراقچی پس از تصویب قطعنامه ضد ایرانی: تفاهم قاهره رسما خاتمه یافته تلقی می‌شود تصویب قطعنامه ضد ایرانی در نشست شورای حکام آژانس ماجرای کشف یک بسته مشکوک در دفتر نتانیاهو لندن: قطعنامه گروه چهارجانبه تعهدات جدیدی برای ایران ایجاد نمی‌کند عراقچی: بسیج نهادی محدود به دوران جنگ نیست نوار مخفی که می‌تواند ترامپ را درگیر یک رسوایی لاپوشانی دیگر کند قطعنامه ضدایرانی کانادا در کمیته سوم سازمان ملل تصویب شد طرح جدید ترامپ برای اوکراین اعلام شد چین انحصار هواپیمایی ایرباس و بوئینگ را می‌شکند ریاض و واشنگتن به تفاهم تاریخی در همکاری هسته‌ای رسیدند ادعای ترامپ درباره ایران: احتمالاً به توافق برسیم وقوع انفجار‌های مجدد در شهر خان‌یونس/ ۱۴ نفر به شهادت رسیدند درخواست عراقچی از اعضای شورای حکام برای مخالفت با قطعنامه تروئیکای اروپایی

بندر بیروت از نظر اقتصادی چه اهمیتی برای لبنان دارد؟

بندرگاه بیروت که در جریان انفجار روز گذشته، با خاک یکسان شد، نقشی بسزا در واردات و صادرات به لبنان ایفا می‌کرد.
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۷ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 August 05
کد خبر: ۵۳۶۰۹
به گزارش راهبرد معاصر، بعد از ظهر سه‌شنبه (روز گذشته) یک انفجار مهیب در بندر بیروت (+) لبنان رخ داد که تا کنون ۷۸ کشته و چهار هزار زخمی بر جای گذاشته است.
 
 
روزنامه الاخبار لبنان به اهمیت این بندرگاه پرداخت و نوشت، این بندر روزانه با ۳۰۰ بندرگاه جهانی در تعامل بود و سالانه پذیرای حدود سه هزار و ۱۰۰ کشتی بوده که عمده صادرات و واردات لبنان از آن صورت می‌گرفته است.
 
 
به گزارش این روزنامه، کالاهایی که وارد این بندر می‌شد، بیش از ۷۰ درصد حجم کالاهایی را تشکیل می‌داد که وارد لبنان می‌شد. در این بندر سیلوهای گندم و یک منطقه آزاد به مساحت بالغ بر ۸۱ هزار متر مربع وجود داشت.
 
 
بنا بر این گزارش، بیشتر کالاها و مواد وارداتی از جمله غذا، مواد اولیه، دارو و ابزارهای برقی از طریق این بندر وارد لبنان می‌شد. در واقع این بندر، بخش اصلی توانمندی لبنان در ذخیره‌سازی است؛ زیرا انبارهای بزرگی در آن وجود دارد که کالاهای مختلفی در آن ذخیره می‌شود.
 
 
الاخبار در ادامه می‌نویسد، همین مسائل باعث شده است که نتوان از بندر بیروت بی‌نیاز شد. عمق فاجعه در اینجاست؛ زیرا زیرساخت بندرگاه پتانسیل آن را داشت که مرکز اصلی و مهمی برای بزرگترین میزان از تبادل خارجی لبنان باشد.
 
 
به گزارش این روزنامه، سیستم حمل و نقل داخلی لبنان نیز به این بندر وابسته بود؛ زیرا کالاها از آن به بیروت و از آنجا به سایر مناطق این کشور منتقل می‌شد. این بندر محوری بود که نمی‌توان از آن بی‌نیاز شد.
 
 
بنا بر این گزارش، اگر لبنان در سالهای گذشته قصد داشت بیشترین حجم کالا را وارد کند، امروز مهمترین ورودی این کالاها را از دست داده است و دیگر نمی‌تواند بسته اصلی غذایی خود را به دست آورد؛ زیرا مشکل این کشور این است که نمی‌تواند زیاد تولید کند؛ بدین معنا که نمی‌توان شکست لبنان در واردات را جبران کرد./ فارس
 
ارسال نظر
پرطرفدارترین اخبار
آخرین اخبار