نحوه برگزاری امتحانات مدارس تمام پایه ها 99-1400-راهبرد معاصر

نحوه برگزاری امتحانات مدارس تمام پایه ها 99-1400

پس از شیوع کرونا در کشور مدارس بصورت مجازی و غیر حضوری برگزار می گردد اما نحوه برگزاری امتحانات چگونه است؟ نحوه برگزاری امتحانات مدارس تمام پایه ها 99-1400 را در این خبر می خوانید.
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۵ - ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - 2020 December 16
کد خبر: ۷۰۷۴۷
تعداد نظرات: ۱۱ نظر

به گزارش راهبرد معاصر کرونا در ایران یک سال است که شیوع یافته و از زمان شیوع کرونا در کشور آموزش دانش آموزان از طریق شبکه شاد و مدرسه تلویزیونی صورت میگیرد. اما سوالی که برای دانش آموران و والدین پیش می آید این است که نحوه برگزاری امتحانات چگونه است؟ نحوه برگزاری امتحانات مدارس تمام پایه ها 99-1400 را در این خبر می خوانید.

نحوه برگزاری امتحانات مدارس تمام پایه ها 99-1400

نحوه برگزاری امتحانات مدارس

نحوه برگزاری امتحانات نوبت اول نیمسال اول تمام پایه ها در سال 99 اعلام شد. مطابق با شیوه نامه امتحانات نحوه برگزاری امتحانات از ابتدایی ، متوسطه اول و متوسطه دوم تمام پایه و رشته ها در تاریخ 99/09/23 اعلام شد. در ادامه از جزئیات کامل خبر مطلع می شوید.

 

نحوه برگزاری امتحانات نوبت اول یا همان نیم سال اول تحصیلی برای تمام پایه ها و رشته های تحصیلی در شیوه نامه آموزش و پرورش اعلام شده است. برای مشاهده این شیوه نامه روی لینک زیر کلیک کنید:

شیوه نامه نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول تمام پایه ها

پیرو شیوه نامه آموزش و پرورش ، نحوه برگزاری امتحانات مدارس، برنامه ریزی، طراحی سؤالات و برگزاری امتحانات نهایی و غیرنهایی درسال 99 نیم سال اول دانش آموزان دوره های تحصیلی مدارس روزانه، داوطلبان آزاد، بزرگسالان، آموزش از راه دور وایثارگران، به اطلاع مدارس و دانش آموزان می رسد:

 

الف)مشترک برای همه دوره های تحصیلی :
در شرایطی که امکان حضور فیزیکی دانش آموزان فراهم باشد، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، مطابق آیین نامه های مربوط دوره های تحصیلی و با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی انجام می گیرد.

 

نحوه برگزاری امتحانات دوره ابتدایی

ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و تربیتی نوبت اول دوره ابتدایـی؛ طبق مواد 1،2،3،4و9 آیین نامه مربوط (مصوب جلسه793 تاریخ20/05/1388 شورای عالی آموزش و پرورش) و شیوه نامه بازگشایی مدارس درسال تحصیلی1400-1399 انجام می گیرد.
تبصره- براساس پیشنهاد معاونت محترم آموزش ابتدایی، از دانش آموزان پایه های اول و دوم ابتدایی در دروس فارسی(خواندن و نوشتن) و ریاضی،آزمون عملکردی به صورت حضـــوری در مدرسه، با گـروه بندی دانش آموزان و رعایت کامل شیوه نامههای بهــــداشتی بعمل می آید.

نحوه برگزاری امتحانات مدارس تمام پایه ها 99-1400

نحوه برگزاری امتحانات دانش آموزان دوره ابتدایی در سال تحصیلی 99-1400 پیرو توضیحات معاون آموزش ابتدایی، به اطلاع دانش آموزان، اولیا و مسئولین مدارس می رسد:

 

دستورالعمل ارزشیابی دانش آموزان مطابق با شرایط کرونا را ابلاغ کردیم و با توجه به اینکه آزمون‌ های دوره ابتدایی به طور کیفی توصیفی است از ابتدا تاکید داشتیم که روند آموزش و ارزشیابی به طور فرایندی پیش برود.


انجام تدریجی تکالیف و عملکرد دانش آموزان در این دوران مبنای ارزشیابی پایانی قرار خواهد گرفت که امیدواریم این استراتژی بازخورد‌های مناسبی هم داشته باشد.


به دنبال آن هستیم تا برای پایه‌های اول و دوم ابتدایی ارزشیابی به طور حضوری و با ایجاد با گروه‌های کوچک ۴-۵ نفره داشته باشیم.


در این روش در نظر داریم دانش آموزان به طور گروه‌های 3 تا 4 نفره در مدرسه حضور پیدا کرده و معلم درباره بخش‌های مختلف دروس از دانش آموزان ارزشیابی لازم را به عمل آورد.

 

نحوه برگزاری امتحانات متوسطه اول و دوم متوسطه

1 -در شرایطی که امکان حضور فیزیکی دانش آموزان مدارس روزانه دوره های اول و دوم متوسطه فراهم نباشد، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی-تربیتی نوبـت اول متوسطه اول، متوسطه دوم شاخه نظری، دروس عمومی، شایستگی های غیر فنی و پایه فنی شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش، به صورت غیر ضوری با مسئولیت معلم و نظارت مدیر مدرسه انجام می شود.

نحوه برگزاری امتحانات مدارس تمام پایه ها 99-1400

در این صورت، نمره امتحانات پایانی (تراکمی) از طریق برگزاری آزمون آنلاین (برخط) در امانه شاد یا سایر سامانه های مورد تایید شورای مدرسه و نمره ارزشیابی تکوینی(مستمر) با استفاده از مستندات و شواهد جمعآوری شده از فعالیت های آموزشی و تربیتی دانش آموزان در نیم سال اول تعیین می شود .

 

امتحانات پایان ترم به صورت حضوری برگزار می شود. وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد قصد داریم آزمون های مدارس را حضوری برگزار کنیم، معلمین باید آموزش های لازم را به دانش آموزان ارایه بدهند، مدیران مدرسه باید بر نحوه کار و تدریس معلمین نظارت و مدیریت داشته باشند.


وزیر آموزش و پرورش، در رابطه با نحوه برگزاری آزمون های میان ترم و پایان ترم مدارس‌ گفت: هنوز زمان امتحانات فرا نرسیده است. مرکز سنجش و ارزش یابی نحوه برگزاری را طراحی کرده و همین روزها اعلام می‌شود که نحوه برگزاری آزمون ها به چه صورت باشد.

 

تلاش ما بر این بوده، آزمون ها توانایی سنجش واقعی دانش آموزان را داشته باشد و دانش آموزان آگاهی مورد نیاز را کسب کرده باشند. قصد داریم آزمون ها را حضوری برگزار کنیم مگر اینکه با مخالفت ستاد ملی کرونا مواجهه شویم؛ امیدواریم که آزمون ها به خوبی برگزار شوند.

 

شرایط برگزاری حضوری و مجازی امتحانات دانش‌آموزان

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش :

برگزاری امتحانات پایانی نوبت اول دانش‌آموزان به صورت حضوری یا مجازی به شرایط زرد، نارنجی و قرمز منطقه‌ای بستگی دارد که مدرسه در آنجا واقع شده است

نحوه برگزاری امتحانات مدارس تمام پایه ها 99-1400

امتحانات نوبت اول این دو پایه نهم و دوازدهم در اختیار مدرسه است اما امتحانات خرداد ماه به صورت نهایی و حضوری برگزار می‌شود.

 

تبصره1 -برای ارزشیابی تکوینی(مستمر) شیوه های ذیل که نتایج آن ها در کارپوشه دانش آموزان در طول دوره درج می گردد، پیشنهاد می شود:

  • آزمون های شفاهی، آزمون های عملکردی، آزمون های کتاب باز ناظر بر سطوح بالای شناختی{نظیرفهمیدن، به کاربستن، تحلیل کردن، ارزشیابی کردن وآفریدن(خلق کردن)}،آزمون های کوتاه به صورت مستمر (چند سؤال درزمان معین)، تکالیف کلاسی، بحث وگفتگوی دانش آموزان با معلم، پروژه های فردی وگروهی، پژوهش های دانش آموزی، مشاهده رفتار در موقعیت های واقعی و شبیه سازی شده، ارزشیابی از گروه های کوچک به جای ارزشیابی تک تک افراد، کارهای میدانی کوچک با رعایت شیوه نامه های بهداشتی و گزارش آن در قالب یادداشت به معلم، ارائه آنلاین(برخط) مطالب، ارائه فیلم عملکرد یادگیری، توضیح و تفسیر فیلم های کوتاه آموزشی یا پاسخ دادن به سؤالات در خصوص آنها، استفاده از ابزارهای خودسنجی توسط دانش آموز و گزارش آن به معلم، ارزشیابی توسط همتایان، استفاده از همکاری والدین برای نظارت بر فرایند یاددهی- یادگیری دانش آموزان و ارائه گزارش یادگیری دانش آموز به معلم از طریق تولید ویدئو و تصویر و…

تبصره2 –درصورتی که به تشخیص معلم و تایید مدیر مدرسه، امکان ارزشیابی پایانی بصورت آنلاین (برخط) فراهم نباشد، معلم می تواند از ارزشیابی تکوینی (مستمر) نوبت اول، برای تعیین نمره پایانی دانش آموزان استفاده نماید.

 

2 -ارزشیابی پیشرفت تحصیلی-تربیتی نیم سال اول دروس حضوری و غیرحضوری غیرنهایی

داوطلبان آزاد و دانش آموزان مدارس بزرگسالان، آموزش از راه دور، ایثارگران، بر اساس تبصره ذیل بند9 مصوب جلسه977 تاریخ13/05/1399 شورای عالی آموزش و پرورش و مجوز مرکز مدیریت بیماری های واگیر (نامه شماره 14023/304د تاریخ 06/09/99 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)، مطابق آیین ها و ضوابط مربوط، در تمام شرایط با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی به صورت حضوری انجام می شود.

 

تبصره- طراحی سؤالات هماهنگ داوطلبان آزاد پایه نهم بصورت استانی( ماده6 مصوب شانزدهمین جلسه کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش تاریخ 04/07/1397 (و داوطلبان آزاد پایه ششم به صورت هماهنگ منطقـــــه ای(مصــوب جلسه859 شــورای عالـــی آموزش و پرورش تاریــــخ
22/01/1391 (انجام می شود.


3 –دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی که از سال های قبل فارغ التحصیل نشده اند، میتوانند پس از تطبیق دروس، در امتحانات نهایی حضوری دروس معادل پایه دوازدهم شرکت نمایند( بند2 مصوب هجدهمین جلسه کمیسیون معین شورای عالی تاریخ 17/11/1397 .(بدیهی است اطلاعات و نمرات دروس داخلی دوره پیش دانشگاهی که در پایه دوازدهم به صورت نهایی برگزار می شود، از طریق سامانه مربوط به فاینال ارسال خواهد شد.

 

4 –ارزشیابی دروس شایستگی های فنی شاخه های فنی و حرفه ای و استانداردهای مهارت شاخه کاردانــش و دروس کار آموزی و کارورزی، بر اساس بند10 مصوب جلسه977 تاریخ13/05/1399 شورای عالی آموزش و پرورش به صورت تراکمی و حضــــوری با رعایت کامـــــل شیوه نامه های بهداشتی انجام می شود.


5 –نحوه ارزشیابی ازدانش آموزان با نیاز های ویژه، در دروس غیر نهایی از سوی سازمان آموزش و پروش استثنایی ابلاغ خواهدشد.

نحوه برگزاری امتحانات مدارس تمام پایه ها 99-1400

امتحانات نهایی دی ماه 1399

مطابق بخشنامه شماره 384/460 تاریخ 22/09/1399 انجام می شود

 

به نقل از رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی، زمان برگزاری امتحان نهایی دی ماه خواهد بود و لغو و یا تاخیر در برگزاری وجود نخواهد داشت. قرار بر این بود نحوه برگزاری امتحانات نهایی به صورت حضوری و هماهنگ کشوری با رعایت پروتکل های بهداشتی باشد.

 

در توضیح موضوع فوق اعلام شد به دلیل تاثیر معدل در ثبت نام با کنکور و بدون کنکور ، نمی توان از اهمیت آن غافل شد. بنابراین ضرورت برگزاری هماهنگ و حضوری در نظر گرفته شده است. امکان برگزاری امتحان نهایی به صورت غیرحضوری وجود ندارد. مگر برای دانش اموزان مبتلا به کرونا در بیمارستان ها و قرنطینه که شرایط متعاقبا اعلام خواهد شد.

 

باتوجه به اینکه امتحانات نهایی نوبت خرداد، شهریورماه 1399 در تمامی رشته ‌های سال سوم دوره متوسطه (نظری، فنی و حرفه‌ای)، پیش‌دانشگاهی و پایه دوازدهم نیز برگزار شد، امتحان نهایی دی ماه نیز برگزاری می شود. برای اطلاع از جدیدترین اخبار در زمینه تصمیم گیری درمورد نحوه برگزاری امتحانات دی ماه با شماره تلفن های مندرج در این مقاله تماس بگیرید.

 

99/09/24

امتحانات نهایی دی ماه «حضوری» برگزار می شود/آغاز امتحانات از ۱۵ دی‌ماه

 امتحانات نهایی دی‌ماه دانش‌آموزان پایه دوازدهم دوره دوم متوسط روزانه، بزرگسالان، آموزش از راه دور و داوطلبان آزاد شاخه نظری پیش دانشگاهی، رشته هنر، شاخه فنی حرفه‌ای نیم سالی- واحدی (بزرگسالان آموزش از راه دور – داوطلبان آزاد) دی ماه سال تحصیلی ۴۰۰-۱۳۹۹ از روز پانزدهم دی‌ماه به صورت «حضوری» آغاز و هشتم بهمن ماه به پایان می‌رسد.

نحوه برگزاری امتحانات مدارس تمام پایه ها 99-1400

99/09/22

امتحانات نوبت اول دو پایه نهم و دوازدهم در اختیار مدرسه است اما امتحانات پایه نهم و دوازدهم در خرداد ماه به صورت نهایی و حضوری برگزار می‌شود.

امتحانات پایه دوازدهم جاماندگان شهریورماه برای حدود 76 هزار و 700 نفر از 15 دی ماه به صورت حضوری برگزار می‌شود.

 

99/09/19

حاجی‌میرزایی: حجم محتوای آموزشی برای امتحانات کاهش نمی‌یابد/ احتمال برگزاری امتحانات در اول و ١۵ دی ماه

وزیر آموزش و پرورش:
با توجه به اینکه با وضعیت ثابتی رو به رو نیستیم طبق صلاحدید ستاد کرونا پیش می‌رویم. با نظر ستاد ملی کرونا تا قبل از زمان امتحانات شیوه برگزاری آزمون‌ها معلوم خواهد شد.
هم آزمون حضوری و هم آزمون غیرحضوری را در دستور داریم. از روش‌های اطمینان بخش کمک می‌گیریم تا ارزیابی دقیقی از میزان یادگیری دانش آموزان داشته باشیم.

 

99/09/16:

شرایط برگزاری حضوری و مجازی امتحانات دانش‌آموزان اعلام شد

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش :

برگزاری امتحانات پایانی نوبت اول دانش‌آموزان به صورت حضوری یا مجازی به شرایط زرد، نارنجی و قرمز منطقه‌ای بستگی دارد که مدرسه در آنجا واقع شده است

امتحانات نوبت اول این دو پایه نهم و دوازدهم در اختیار مدرسه است اما امتحانات خرداد ماه به صورت نهایی و حضوری برگزار می‌شود.

آموزش و پرورش اعلام کرد:

آموزش در مناطق نارنجی غیرحضوری است
در مناطق نارنجی مدارس با حضور مدیر و حداقل کادر اجرایی، فعال بوده و بر فرآیند آموزش های غیرحضوری نظارت خواهند کرد.

99/9/3 دوشنبه آذر:

وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد ، تصمیم بر این است که امتحانات پایان ترم مدارس به صورت حضوری برگزار شود! مگر اینکه ستاد مبارزه با کرونا اجازه ندهد… .


نحوه طراحی سوالات امتحان نهایی دی ماه 99

نحوه طراحی سوالات امتحان نهایی دی ماه 99 ، در دو سری سوال خواهد بود. تاکنون در هر دو نوبت قبلی امتحانات نهایی نیز، دو نوع سوال طراحی و ارائه شده است.

نوع اول سوالات از 20 درصدی است که به‌صورت غیرحضوری تدریس شده

نحوه برگزاری امتحانات مدارس تمام پایه ها 99-1400
نوع دوم، مجدداً از 80 درصدی است که به‌صورت حضوری تدریس شده است و دانش آموزان مجاز بودند از بین این دو گروه به سوالات پاسخ دهند.


هنوز مشخص نیست که شیوه طراحی سوالات نیز به شیوه آزمون در خرداد و شهریور خواهد بود یا خیر.


احتمالا به جز پایه نهم که نمرات آن تاثیر مستقیمی در ارزشیابی تحصیلی و انتخاب رشته دانش آموزان در متوسطه دوم داشته است و امتحانات خرداد، باقی امتحانات به اختیار مدارس به صورت ارزشیابی یا حضوری برگزار شود.

 

کلمات کلیدی: مدارس امتحانات
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
0
0
باید غیرحضوری باشدنهم
من
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
0
0
سلام معلم ها مجازی درس دادن بعد امتحان هارو حضوری بدیم انصافه آخه با این شرایط کرونایی
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
0
0
غیر حضوری
تاجدینی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
0
0
ای کاش غیر حضوری باشه آخه معلم ها که درس ندادن که حالا میخوان امتحان بگیرن
ییلدیز
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
0
0
نفهمیدم آزمون های نهایی کلاس ششم سال ۱۴۰۰ حضوریه یا نه؟ جون هر کسی که دوست دارید امتحان ها مجازی باشن التماس میکنمممممم
بخدا کل بچه های ایران روفوزه میشن اگه حضوری باشه
مهرسا
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
0
0
نه خیلی معلمان خوب درس دادند و خیلی یاد گرفثیم حالا میخایید حضوری برگزار کنید.من که خانوادم اجازه نمیدن برم مدرسه میگن معلما چی یاد دادن که حالا میخایید حضوری برید و علاوه بر این خدای نکرده کرونا هم بگیریم کی باید مسئول باشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
0
0
غیر حضوری
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
0
0
شعار همه دانش آموزان
#نه _به _امتحانات _حضوری
وقتی ما غیر حضوری آموزش دیدیم پس نباید حضوری امتحان بدهیم
ما دانش آموزان درست حسابی آموزش ندیدیم و این انصاف نیست !!!!
کمی درک کنید دانش آموزان رو
این همه خونه موندیم برای یه امتحان کرونا بگیریم
ما اگه حضوری امتحان بدیم هیچی بلد نیستیم و همه رد میشن

ما حضوری امتحان نمی‌دهیم !!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
0
0
سلام ببخشید من پایه هشتمم اگه امتحانات رو حضوری کنید ۱۰۰درصد میفتیم ما که امسال هیچی یاد نگرفتیم اموزش مجازی باید امتحانشم مجازی باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
0
0
کرونا_ویروس
همه تخت‌های ICU در کشور اشغال شد

▫️عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته شاهد طغیان کرونا در اکثر مناطق کشور هستیم، تخت‌های بستری و «آی سی یو» بیمارستان ها پر شده و عمده موارد ابتلای جدید در کشور از نوع ویروس جهش یافته انگلیسی است.

▫️گرچه نوع ویروس کرونا برای همه بیماران مبتلا تست نمی شود اما به احتمال بسیار زیاد نوع ویروس جهش یافته انگلیسی است که در کل کشور تاخت و تاز می کند و باعث این وضعیت شده است.

عا اینم ازین
خجالت نمیکشین میگین باید حضوری باشه؟! انصاف ندارین؟!
دوازهمیا و نهمیا هم کرونا میگیرن چرا نمیفهمین چراااااا؟؟؟؟
ینی انقددد ارزش جون دانش آموزا پیشتون کمه؟؟؟؟؟؟
ینی ارزش امتحان حضوری زیاده دیگه؟؟؟
خب چرا نمیخواین خودتونو جای ما بزارین کمی درک داشته باشین ابلفضی چه وضعشه
به شمام میگن مسئولین؟؟؟؟
وقتی قراره دوازدهمیا کنکور بدن و نهمیا امتحان نمونه و تیزهوشان چه اجباریه این امتحانات نهایی حضوری باشههه
معلمم خودش میگه کاش غیر حضوری باشههه
خودشم میدونه خوب تدریس نکردههه چون امکاناتشو نداش
چرا درک ندارین شماها؟؟
ما اصن امسال مدرسه ندیدیم که چه برسه بریم امتحان حضوریی
بهداشتو هرچقدرم رعایت کنیم ولی باز از ی طریقی میگیریم
اصن خود معلم بیچاره بشینه ورقه هارو اصلاح کنه و یه دانش اموز که کرونا گرفته بود و ناقل بود معلم بدبخت میشههه
اصننن میفمینننن یه خانواده از بین میرهههه با این کارتوننن
ما همموننن خواهان امتحان غیرحضوری میباشیمم
حالا شما بشینین بگین حضوری با این تدریس بی کیفیتتون


مخصوص کلاس نهمی هاست جان مادرتون پخش کنین دست به دست بشه
به توچه
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۲
0
0
نظر ندارم چون اصلا نخواندم چی نوشته
تحلیل های برگزیده