بایدن در برابر فشارهای تل آویو چه خواهد کرد؟-راهبرد معاصر
رضا صدرالحسینی؛ تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفتگو با راهبرد معاصر بررسی می کند:

بایدن در برابر فشارهای تل آویو چه خواهد کرد؟

تحلیلگر مسائل منطقه درباره سیاست های جو بایدن در قبال خواسته های تل آویو گفت: رفاقتی که بین ترامپ و نتانیاهو وجود داشت بین بایدن و نتانیاهو وجود ندارد. بالاخره کوشنر به عنوان داماد ترامپ یک صهیونیستی بود که روابط بین ترامپ و نتانیاهو را تسهیل می کرد اما در حال حاضر این نزدیکی را به شکل مشهود مشاهده نمی کنیم
رضا صدرالحسینی؛ تحلیلگر مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۵ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - 2021 March 08
کد خبر: ۷۹۴۵۳

بایدن در برابر فشارهای تل آویو چه خواهد کرد؟

 

رضا صدرالحسینی؛ تحلیلگر مسائل بین‌الملل، در گفت و گو با راهبرد معاصر، درباره دیپلماسی منطقه ای جو بایدن گفت: نمی دانم چطور برخی از اصحاب رسانه دیدگاهشان نسبت به آقای بایدن طوری بود که تصور می کردند ممکن است در منطقه تحولات بصورت مثبت رخ دهد اما آنچه بایدن در طول حدود دو ماه گذشته تاکنون در منطقه نشان داده این است که آن مطالب و صحبت هایی که در دوران انتخابات خود و یا پیام هایی که از جانب تیم بایدن برای منطقه صادر می شد هیچ یک به منصه ظهور نرسیده بلکه دموکراسی و گفتگویی که توسط بایدن و تیم همراه او در حوزه سیاست خارجی مطرح بود یک علامت قرمزی را بر روی آن انجام داد.

 

وی ادامه داد: بنابراین، هیچ انتظاری از این که تغییرات اساسی توسط آمریکایی ها، مقامات فعلی آمریکا در منطقه مشاهده شود وجود ندارد و شاید بدلیل آشنایی حزب دموکرات و تیم همراه آقای بایدن که به ترفندهای گوناگون آشنا هستند و در عملیات جنگ شناختی و روانی بسیار وارد و آشنا به رموز این جنگ هستند به گونه ای که در رسانه ها القا کردند ممکن است تحول مثبتی صورت گیرد اما آنچه در طول این ایام مشاهده شده به جز همان مسیر سیاست خارجی ترامپ در منطقه چیز دیگری نبوده است. مطالبی که تا امروز گفته شده هیچ موضوع و مطلب جدیدی و هیچ اقدام جدیدی در منطقه از آنها صادر نشده است.

 

او در پاسخ به این پرسش که آیا بایدن نقشه راه متفاوتی برای خود در منطقه ترسیم نکرده است؟ تصریح کرد: بعید می دانم. تیم همراه بایدن ممکن است غرب آسیا را اولویت نداده باشند. اما به نظر می رسد تا حدودی با توجه به تجربیاتی که تیم او دارند و آشنایی که این تیم به منطقه دارد یک نقشه راهی دارند. ممکن است بصورت رسمی آن را اعلام نکرده باشند اما نقشه حرکت بایدن همان مسیر ترامپ است. ممکن است در برخی حوزه های تاکتیکی تفاوت هایی دیده شود و در گفتار و تبلیغات و بکار بردن رسانه بیش از گذشته نسبت به زمان ترامپ بهره برداری می شود اما هنوز هیچ اقدام اساسی در این رابطه صورت نگرفته و آنچه از او مشاهده می شود حمایت کامل از کشورهای مرتجع و ضد حقوق بشر  وجنگ طلب مثل عربستان و مخالفت با موضوعات اساسی منطقه و تداوم حمایت همه جانبه از رژیم صهیونیستی است که در گذشته نیز بوده و حالا هم وجود دارد. اما این که انتظار داشته باشیم تغییراتی صورت گیرد تاکنون نه در عمل این موضوع را شاهد بودیم و نه در گفتار.

 

صدرالحسینی در پاسخ به این پرسش که آیا پشتیبانی های منطقه ای ترامپ از اقدامات نتانیاهو در زمان بایدن نیز ادامه خواهد داشت؟ گفت: رفاقتی که بین ترامپ و نتانیاهو وجود داشت بین بایدن و نتانیاهو وجود ندارد. بالاخره کوشنر به عنوان داماد ترامپ یک صهیونیستی بود که روابط بین ترامپ و نتانیاهو را تسهیل می کرد اما در حال حاضر این نزدیکی را به شکل مشهود مشاهده نمی کنیم. آیا این بدین مفهوم است که آقای بایدن از سیاست های صهیونیست ها در منطقه حمایت نمی کند؟ خیر. این طور نیست. ولی شخص ترامپ یک ویژگی هایی را برای نتانیاهو قائل بود که بایدن این ویژگی ها را قائل نیست. سیاست های کلان، حفظ امنیت همه جانبه رژیم صهیونیستی و در حقیقت مخالفت با کشورهایی که در موضوع آزادی فلسطین و رسیدن به آرمان های فلسطین با رژیم صهیونیستی مخالف هستند هم ترامپ و هم بایدن یک رای هستند اما شیوه ها با هم متفاوت است.

 

وی در ادامه این سوال پاسخ داد: انتقال سفارتخانه امریکا به قدس شریف را ترامپ انجام داد و بایدن آن را تائید می کند و مخالفتی با آن ندارد. ترامپ برخی از کشورهای منطقه را مجبور کرد با رژیم صهیونیستی ارتباطات رسمی دیپلماتیک برقرار کنند. آقای بایدن هم از این مسئله استقبال می کند و این اقدام را دنبال خواهد کرد و برای تداوم این کار پیگیری می کند اما در حوزه دو پایتخت آقای ترامپ به یک پایتخت در رژیم صهیونیستی معتقد بود و بایدن به دو پایتخت معتقد هستند. یک اختلافات این مدلی دارند و یک اختلافاتی بین بایدن و نتانیاهو هم وجود دارد. اما به یاد داشته باشیم در دوران ترامپ هم آقای نتانیاهو اقداماتی می کرد که می خواست پای خود را از گلیم خود درازتر کند با مخالفتهای ترامپ بخصوص در مسئله جمهوری اسلامی مواجه شد چرا که باید هزینه آن را امریکایی ها که در منطقه هستند پرداخت کنند. اما در حال حاضر شیوه بایدن در برخورد با انقلاب اسلامی که تقاطع با خواست نتانیاهو دارد قطعاً تفاوت هایی را در این رابطه دارد و بایدن چک سفید امضا به نتانیاهو برای اقدامات نظامی و خارج از عرف حداقل در یک سال اول نخواهد داد. تا ببیند خود چطور می تواند از شیوه های دموکرات ها و تیم بایدن استفاده کند. شاید اگر در طول سال اول نتوانست به اهداف خود برسد شیوه خود را نسبت به درخواست های رژیم صهیونیستی تغییر دهد که معلوم نیست آن زمان نتانیاهو نخست وزیر باشد یا خیر.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار