به گزارش راهبرد معاصر کتاب درسی دانش آموزان به صورت سفارش اینترنتی تامین می شود و دانش آموزان برای ثبت نام کتاب درسی میتوانند به آدرس اینترنتی www.irtextbook.ir مراجعه کنند و کتاب درسی مقاطع مختلف را ثبت و سفارش دهند.نحوه ثبت کتاب درسی در سایت کتاب درسی اعلام شد و زمان ثبت نام کتاب درسی دانش آموزان از فردا آغاز می شود.
برای تسهیل دریافت کتاب درسی سایت کتاب درسی راه اندازی شد و متقاضیان میتوانند با ثبت مشخصات خود از سامانه ثبت کتاب درسی، کتاب های درسی خود را دریافت کنند. زمان سفارش کتاب های درسی 1400 – 1401 اعلام شد و دانش آموزان میتوانند از فردا برای ثبت نام کتاب درسی به دو نشانی اینترنتی سامانه irtextbook.com و irtextbook.ir کتاب درسی مراجعه و ثبت نام کنند.
تمدید مهلت ثبت نام کتاب درسی تاکنون اعلام نشده است و تمامی دانش آموزان مکلف اند در تاریخ مقرر اقدام به ثبت کتاب درسی در سایت کتاب درسی کنند. لازم به ذکر است در صورت عدم قبولی دانش آموز در پایه تحصیلی فعلی امکان ویرایش وجود دارد.
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در راستای بهبود عملکرد و افزایش نظارت خود بر روند توزیع کتاب های درسی، نسبت به راه اندازی سامانه توزیع و فروش مواد آموزشی اقدام نموده است. از جمله دیگر اهداف این امر، تسهیل دسترسی دانش آموزان به کتاب های درسی می باشد که مدیران مدارس، دانش آموزان و اولیای آن ها می توانند به دو روش فردی و گروهی نسبت به ثبت سفارش کتاب های درسی خود اقدام کرده و هزینه آن را نیز به صورت اینترنتی پرداخت نمایند.
با توجه به این که زمان زیادی از راه اندازی این سامانه نمی گذرد، ممکن است متقاضیان با سوالات مختلفی پیرامون نحوه ورود و ثبت سفارش کتاب های درسی خود در این سامانه مواجه شوند. از همین رو تیم ایران مشاوره بر آن شد تا مقاله ای را به راهنمای ثبت سفارش در سایت ثبت نام کتاب درسی اختصاص دهد.
امکان ثبت سفارش کتاب های درسی به صورت اینترنتی از طریق سامانه توزیع و فروش مواد آموزشی فراهم می باشد و دانش آموزان تمام پایه های تحصیلی می توانند با استفاده از این سامانه، کتاب های درسی خود را سفارش دهند.
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش بازه های زمانی مشخصی را برای ثبت سفارش کتاب های درسی مقاطع مختلف در نظر گرفته و اطلاعیه مربوط به آن را هر ساله از طریق سامانه irtextbook.com و irtextbook.ir در اختیار دانش آموزان و اولیای آن ها قرار می دهد.
از همین رو، متقاضیان می بایست در مدت زمان مقرر به یکی از آدرس های اینترنتی فوق مراجعه نموده و مراحل ثبت سفارش خود را به انجام برسانند. توجه داشته باشید که در صورت عدم موفقیت و قبولی دانش آموز در پایه تحصیلی فعلی، امکان تغییر مقطع در زمان اصلاح سفارش فراهم خواهد شد.
لازم به ذکر است که تقویم زمانی مربوط به ثبت نام کتب درسی هرکدام از پایه ها در جدول زیر ذکر شده است که پس از اتمام بازه های زمانی مشخص شده، مهلت نام نویسی برای متقاضیانی که در موعد مقرر موفق به انجام مراحل مربوطه نشده اند، پیش بینی می شود که تمدید گردد که در صورت اعلام، اطلاعات لازم از طریق این مقاله و همچنین کانال تلگرام مدارس ایران مشاوره در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
تقویم زمانی سفارش کتاب های درسی 1400 – 1401 | |||
عنوان فعالیت | دوره تحصیلی | تاریخ شروع | تاریخ پایان |
ثبت سفارش گروهی و انفرادی | پایه های تحصیلی دوم تا ششم، هشتم و نهم، یازدهم و دوازدهم | 22 فروردین ماه 1400 | 22 خرداد ماه 1400 |
پایه اول ابتدایی | 6 تیر ماه 1400 | 9 شهریور ماه 1400 | |
پایه هاى تحصیلى هفتم و دهم | 6 تیر ماه 1400 | 15 شهریور ماه 99 | |
اصلاح سفارش | تمامی دوره های تحصیلی | 12 تیر ماه 1400 | 31 شهریور ماه 1400 |
توزیع منطقه به مدرسه | دوره ابتدایی | 1 شهریور ماه 1400 | 16 شهریور ماه 1400 |
دوره اول متوسطه | 30 مرداد ماه 1400 | 15 شهریور ماه 1400 | |
دوره دوم متوسطه نظری | 1 شهریور ماه 1400 | 18 شهریور ماه 1400 | |
دوره دوم متوسطه فنی و حرفه ای و کاردانش | 1 شهریور ماه 1400 | 25 شهریور ماه 1400 | |
تمامى دوره هاى تحصیلى استثنایى | 30 مرداد ماه 1400 | 7 شهریور ماه 1400 | |
توزیع مدرسه به دانشآموز | تمامی دوره های تحصیلی | 10 شهریور ماه 1400 | 1 مهر ماه 1400 |
با توجه به الکترونیکی بودن فرآیند فروش و توزیع کتاب های درسی، کنترل و پیگیری سفارش کتاب های درسی دانش آموزان از سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی قابل انجام می باشد. لازم به ذکر است که چنانچه کد ملی و شماره سریال شناسنامه خود را به درستی وارد می کنید اما موفق به ورود به سامانه نمی شوید، ممکن است یکی از موارد زیر دلیل بروز چنین مشکلی باشد:
شماره سریال شناسنامه دانش آموز به درسی در سامانه ثبت نشده باشد که در این صورت می بایست به منظور اصلاح آن، به مدرسه محل تحصیل خود مراجعه نمایید.
دانش آموز برای سال تحصیلی جاری در سامانه سناد ثبت نام نکرده باشد که در این شرایط نیز، می بایست به مدرسه محل تحصیل مراجعه کرده و فرآیند ثبت نام خود را به انجام برسانید.
همان طور که در ابتدای مقاله ذکر شد، متقاضیان می توانند به دو روش فردی و گروهی و با ورود به سامانه های irtextbook.com یا irtextbook.ir، کتاب های درسی مقطع مورد نظر خود را به صورت الکترونیکی سفارش دهند. مراحلی که لازم است به منظور ثبت سفارش خود به انجام برسانید به شرح زیر می باشند.
توجه داشته باشید که ورود مدارس به سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی برای ثبت سفارش گروهی دانش آموزان از طریق سامانه سناد دانش آموزی انجام می پذیرد. شایان ذکر است که در این صورت، دانش آموزان و والدین آن ها صرفا موظف به پرداخت هزینه کتاب های درسی مطابق با قیمت درج شده پشت جلد کتب (ثبت شده در سامانه) می باشند. بنابراین دریافت هر گونه وجه اضافی ممنوع بوده و پیگرد قانونی خواهد داشت.
در صورتی که هنگام ورود به سامانه و ثبت سفارش خود با مشکل مواجه شدید، می توانید سوالات خود را با کارشناسان مجرب مرکز مشاوره تحصیلی ایران مشاوره در میان بگذارید و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.
فرآیند ثبت سفارش کتب درسی تمامی مقاطع تحصیلی به صورت اینترنتی از طریق سامانه irtextbook.com و irtextbook.ir انجام می پذیرد.
زمان ثبت سفارش کتاب های درسی هر یک از مقاطع تحصیلی با یکدیگر متفاوت می باشند که جدول زمان بندی مربوطه در متن مقاله ارائه شده است.
بدین منظور می بایست کد ملی و شماره سریال شناسنامه دانش آموز در سامانه ثبت شود.