جدیدترین اخبار از رتبه بندی معلمان در ۱۴۰۰/ حقوق معلمان اردیبهشت ۱۴۰۰ پس از اجرای رتبه بندی چقدر زیاد می‌شود؟-راهبرد معاصر
سنگ تمام ستاره پرسپولیس برای مربی تیم ملی+عکس اتفاق بی سابقه و عجیب در نتایج انتخابات شورای شهر حرکت نمایشی رونالدو جنجالی شد+ فیلم ماجرای آزار کودک ۹ساله در باغ انگور+ جزئیات فیلم| پاسخ قاطع ابراهیم رئیسی به احتمال دیدارش با بایدن تاثیر نتیجه انتخابات در ایران بر مذاکرات وین از نظر روسیه نام دو بازیکن از لیست استقلال حذف شد زمان واریزحقوق خرداد ماه ۱۴۰۰+ جزئیات تبریک رئیس‌جمهور چین به آیت‌الله رئیسی شورای نگهبان به داد پزشکیان، جهانگیری و لاریجانی رسید نشست خبری رئیس جمهور منتخب/سیاست خارجی دولتم از برجام شروع نشده و به برجام ختم نمی‌شود جلیلی: همه باید به دولت منتخب کمک کنند ساعت بازی والیبال ایران و فرانسه نتایج انتخابات شورا‌ی شهر استان تهران ۱۴۰۰+ اسامی واکنش جوزپ بورل به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران فیلم| آیت الله رئیسی را بهتر بشناسیم تغییر ساعت کاری در استان البرز+ جزئیات وضعیت بورس امروز ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ گرمای شدید در راه است پاسخ نوبخت درباره برقراری فوق‌العاده ۵۰ درصدی معلمان و فرهنگیان+ جزئیات ترکیب احتمالی استقلال مقابل پدیده قیمت سکه و طلا امروز ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ مرعشی: حمایت اصلاح‌طلبان از همتی هم نتیجه انتخابات را عوض نمی‌کرد روحانی: تحریم‌ها به‌زودی برداشته می‌شود تقدیر نمکی از حمایت‌های رئیسی در ایام‌ کرونا آخرین اخبار از زمان بازگشایی مدارس در مهر و واکسیناسیون دانش آموزان ظریف با آیت‌الله رئیسی دیدار کرد درخواست پامپئو از بایدن برای اعمال «فشار حداکثری» علیه ایران خطیب‌زاده: بعید نیست که دور بعد دور پایانی مذاکرات وین باشد/ هیچگاه برجام جدیدی گفت‌وگو و مذاکره نخواهد شد ثبت نام در طرح فروش نقد و اقساطی جک S۳ امروز ۳۱ خرداد ۱۴۰۰+ شرایط فروش نقد و اقساطی و قیمت جک S ۳ سیب زمینی را با کدام ماده غذایی ترکیب نکنیم؟ انگشتر ها در مورد آدمها چه می گویند؟ ماجرای جالب یک پرسپولیسی از ملاقات عجیب در برج خلیفه! آخرین اخبار از نقل و انتقالات پرسپولیس + ستاره‌های در آستانه جدایی جواب کنعانی زادگان به مربی پرسپولیس آخرین اخبار درباره تعیین تکلیف افزایش فوق‌العاده ویژه‌ی ۵۰ درصدی کارمندان+ وضعیت معلمان و کارگران واکنش ضرغامی به ادعای احمدی نژاد درباره حسن خجسته ودیعه مسکن به زنان مجرد بالای ۳۵ سال+ نحوه ثبت نام و بازپرداخت بازار مسکن بر مدار کاهش قرار گرفت افشای سه جلسه علیه انتخابات ایران جزئیات بازگشت نیروگاه بوشهر به مدار گروسی: خواهان دیدار با آیت الله رئیسی هستم/ آژانس نباید بیش از این در ایران محدود شود دیپلمات‌های اروپایی:هنوز دشوارترین مسائل در مذاکرات وین حل نشده است عراقچی: آیت‌الله رئیسی منطقی و واقع‌بین است، موضع ایران تغییر نمی‌کند قالیباف: مردم ما مسؤولان را بیش از گذشته مدیون خود کردند زمان واریز سهمیه بنزین تیر ماه امشب ۳۱ خرداد عرضه اولیه جدید در راه است + زمان عرضه و مقدار نقدیندگی ۳ نقص بزرگ بیت‌کوین+ جزئیات آمار کرونا در ایران امروز ۳۰ خرداد ۱۴۰۰+ رنگبندی جدید پیام سرلشکر سلامی به آیت‌الله رئیسی رضایی برنامه خود را در اختیار آیت الله رئیسی گذاشت پیش بینی افت قیمت مسکن در دولت آیت الله رئیسی زمانبندی اجرای آزمون مرحله چهارم رتبه بندی معلمان+ جزئیات عراقچی: بیش از هر وقت دیگر به توافق نزدیک هستیم نتایج گزینش پذیرفته شدگان آزمون استخدامی آموزش و پرورش+ جزئیات آرای آیت الله رئیسی در تهران چقدر بود؟ نتایج انتخابات شورای شهر اراک 1400 هشدار/ افزایش خاموشی‌ها در راه است آخرین اخبار از نتایج انتخابات شورای شهر تهران ۱۴۰۰ آخرین اخبار از دریافت وام ودیعه مسکن + شرایط دریافت و جزئیات خبر مهم برای بازنشستگان تامین اجتماعی ادامه سقوط شدید قیمت بیت‌کوین+ قیمت جدید دستور روحانی به ستاد اقتصادی دولت برای همکاری با آیت الله رئیسی نتایج انتخابات شورای شهر قزوین 1400 زمان برگزاری اولین نشست خبری رییس جمهور منتخب ایران+ جزئیات نتایج انتخابات شورای شهر کرمانشاه 1400 قیمت دلار امروز یکشنبه ۳۰ خرداد وضعیت بورس امروز 30 خرداد 1400 آمار دقیق انتخابات ریاست جمهوری 1400 به تفکیک استان‌ها+ جدول میراث دولت روحانی برای آیت الله رئیسی نتایج انتخابات شورای شهر ایلام 1400 واکنش احمدی نژاد به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری توضیحات محسنی اژه ای درباره تکلیف ریاست قوه قضائیه/ امیدواریم ساختارها در دولت جدید اصلاح شود ایران از آمریکا تعهد کتبی خواسته است درخواست وزیر بهداشت از ستاد ملی کرونا درباره پروازهای روسیه نتایج انتخابات شورای شهر قم 1400 اعلام زمان برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام نتایج انتخابات شورای شهر ساری 1400 چرا ملت پیروز شد؟ نتایج انتخابات شورای شهر تبریز ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر سنندج ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر همدان 1400 واکنش آمریکا به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ایران قالیباف: با وجود دلخوری‌ها و گلایه‌مندی‌ها مردم باز هم افتخار آفریدند اوقات صهیونیست‌ها از حضور ایرانی‌ها در انتخابات تلخ شد نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری 1400/ آیت الله رییسی برنده انتخابات سیزدهم دستگیری یک نامزد شورای شهر بندر امام خمینی+ علت و جزئیات ادرس سامانه شعبه یاب انتخابات ریاست جمهوری 1400 ممنوعیت ورود خودرو‌های غیربومی به مازندران آمار کرونا در ایران امروز ۲۷ خرداد ۱۴۰۰+ تعداد شهرهای قرمز اینفوگرافیک| اعلام وضعیت ۱۱ بدهکار بانکی توسط قوه‌قضاییه فیلم| انتشار ویدئوی جلسه بررسی صلاحیت مرحوم آیت الله هاشمی کاریکاتور| بعضی ها فرق صندوق رای و صندوق میوه را نمی دانند کاریکاتور| ایران قوی انتخاب قوی فیلم|مستند دوم آیت الله سید ابراهیم رئیسی کاریکاتور| درمانگاه تدبیر و امید لوح| نشان افتخار لوح| انتخاب درست علی مرادخانی درگذشت+ علت فوت فیلم| همه وعده‌های کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری چرا «می‌خواهم زنده بمانم» توقیف شد؟ اطلاع‌نگاشت| بایسته‌های مجلس انقلابی اینفوگرافیک| نرخ تورم در دوره ریاست همتی در بانک مرکزی! اینفو گرافیک| انتخابات درست نماهنگ | زوال بدون توقف رهبر انقلاب 10 سالگی تأسیس موسسه شهرستان ادب را تبریک گفتند علت مراجعه اکبر عبدی به بیمارستان چه بود؟ زمان پخشِ دو قسمت پایانی سریال «احضار» حدیث روز/ جایگاه والای امام رضا (ع) در پیشگاه پروردگار دلیل پخش قسمت آخر «احضار» در هفته آینده حدیث روز/ چرا روز اول شوال عید نامیده شد؟ میزان زکات فطریه ۱۴۰۰ مشخص شد جزییات و زمان بازگشایی سینماهای کشور اعلام شد فیلم های سینمایی آخر هفته تلویزیون پس از توبه چگونه به سمت گناه نرویم؟ حدیث روز/ درک شب قدر در گرو درک مقام حضرت زهرا (س) دانلود مداحی یا الهی محمد حسین پویانفر حدیث روز/ در شب قدر از پروردگار چه بخواهیم؟ جدی‌ترین تهدید سایبری فعلی علیه ایران چیست؟ حکمرانی داده‌ها در دنیای دیجیتال مصادیق مجرمانه محیط زیستی جدید در فضای مجازی اعلام شد جریمه سنگین اپل از سوی سازمان ضد انحصار روسیه آپدیت جدید «تلگرام» به جنگ با «کلاب هاوس» رفت کلاب هاوس هک شد/ افشای اطلاعات شخصی ۱.۳ میلیون کاربر سارا بهرامی مهمان این هفته برنامه همرفیق+عکس تأیید هک اطلاعات ۱۵ هزار کاربر آمریکایی ۱۴.۵ میلیون آمریکایی به اینترنت ثابت دسترسی ندارند درخواست ترامپ از ایالت‌های آمریکا درباره غول‌های فناوری افزایش ظرفیت لایو اینستاگرام وقتی عربستان ثروتمند و نفت‌خیز هم از اینفلوئنسرها مالیات می‌گیرد همسریابی در فضای مجازی و کلاهبرداری از مردم اقوام ایرانی «اقلیت» نیستند آذری جهرمی کدام حقیقت‌ها‌ را از مردم پنهان کرد؟+ فیلم تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیشه کریستال تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت آرد و گندم تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دامپروری و دام گوشتی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دانه های روغنی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیرینی و شکلات تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت فرش تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت نساجی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت چوب و مبلمان شکست استثناگرایی آمریکایی در عصر ترامپ به سمت دنیای پس از دلار پیش می رویم؟ خروج ترامپ از برجام؛ فشار حداکثری و نتایج حداقلی آیا عراق می تواند از نیروهای امریکایی خالی شود؟ مرگ ابوبکر البغدادی؛ کشته شدن سرکرده داعش چه پیامدی دارد؟ بازوهای نیابتی ایران در منطقه قدرتمندتر از همیشه درس‌های جنگ یمن برای اسرائیل وحدت میان جریان های سیاسی ایران در سایه سیاست فشار حداکثری آمریکا دولت پنهان در لبنان شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران/درهای مذاکره با ایران باز است طرح صهیونیست ها برای اشغال دره اردن رویای چین در هفتاد سالگی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک سبک مبارزه تشکیلات خودگردان و اتحادیه اروپا برای حفظ کرانه باختری طرحی برای ایجاد یک سازه امنیتی در خاورمیانه تاریخ سری فشار اسرائیل برای حمله به ایران بررسی صنعت انیمیشن در منهای نفت/ ژاپن چگونه صنعت انیمیشن جهان را قبضه کرد؟ + فیلم منهای نفت: درآمد 16 هزار بشکه نفت تنها در یک سوله پرورش ماهی بررسی صنعت پرورش ماهی در مستند منهای نفت + تیزر بررسی صنعت لبنیات در مستند منهای نفت/ اشتغال یک میلیون نفری شیر و لبنیات منهای نفت: درآمد یک میلیارد دلاری پسته ایران/ هیچ کشوری توان تولید پسته مرغوب ایران را ندارد همه ابعاد تحریم؛ فرصت‌ها و تهدیدها تحریم‌ها به مبادلات ما با شرکت‌های کوچک اروپایی آسیبی نمی‌زند/ نرخ کنونی دلار بالاتر از نرخ واقعی آن است
آخرین وضعیت حقوق اردیبهشت ۱۴۰۰ معلمان؛

جدیدترین اخبار از رتبه بندی معلمان در ۱۴۰۰/ حقوق معلمان اردیبهشت ۱۴۰۰ پس از اجرای رتبه بندی چقدر زیاد می‌شود؟

جدیدترین اخبار از رتبه بندی معلمان در ۱۴۰۰ را از قاسم احمد لاشکی معاون وزارت آموزش و پرورش پیگیری کردیم.
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021 May 05
کد خبر: ۸۶۵۸۸

به گزارش راهبرد معاصر؛ معاون وزارت آموزش و پرورش درباره سوطح رتبه بندی معلمان به 5  گروه توضیح داد. قاسم احمدی لاشکی درباره آخرین وضعیت لایجه رتبه بندی معلمان در سال 1400 گفت: نظام رتبه بندی معلمان به دنبال ارتقای شأن و جایگاه معلمی است، ۲۰ سال قبل جایگاه معلم در جامعه فراتر و توجه به آموزش و پرورش بیشتر بود. در ادامه جزئیات بیشتر از زمان اجرای لایحه رتبه بندی معلمان، میزان افزایش حقوق معلمان پس از اجرای رتبه بندی و ... را مورد بررسی قرار دادیم.

 

قاسم احمد لاشکی،  معاون وزارت آموزش و پرورش گفت: نظام رتبه بندی معلمان به دنبال ارتقای شأن و جایگاه معلمی است، ۲۰ سال قبل جایگاه معلم در جامعه فراتر و توجه به آموزش و پرورش بیشتر بود. امروز این بحث را داریم که با اجرای نظام رتبه بندی معلمان این شأنیت و توجه باز گردد. در دانشگاه‌ها اعضای هیئت علمی دارای رتبه بندی هستند اما تا کنون برای معلمان ارتقای رتبه وجود نداشته است.

 

سطوح رتبه بندی معلمان در سال 1400

 

او ادامه داد: در لایحه رتبه بندی پنج طبقه را برای معلمان تعریف کرده‌ایم از معلم پایه، معلم مربی، معلم حرفه‌ای، معلم سرآمد و معلم راهبر، قطعا این امر معلم را پویا خواهد کرد و به او انگیزه می‌دهد و البته که طبیعی است حقوق معلم هم با توجه به رتبه‌هایی که اخذ می‌کند افزایش پیدا خواهد کرد.

 

احمدی لاشکی جزییات جدید نظام رتبه بندی معلمان ۱۳ اردیبهشت را تشریح کرد. حقوق معلمان پس از اجرای لایحه رتبه بندی معلمان در سال 1400 افزایش می یابد.احمدی لاشکی معاون حقوقی وزارت آموزش و پرورش گفت: پنج رتبه در نظام رتبه بندی برای معلمان در نظر گرفته شده که به تناسب آن حقوق این قشر اضافه خواهد شد. جزئیات بیشتر از نظام رتبه بندی معلمان در سال جاری و میزان افزایش حقوق معلمان اردیبشهت 1400 را مورد بررسی قرار دادیم. 

 

اخیراً دولتی لایحه ای را با عنوان رتبه بندی معلمان به مجلس ارسال کرده است که این لایحه پس از اعلام وصول به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارجاع شده است.

 

قاسم احمدی لاشکی درباره ترمیم حقوق و نظام رتبه بندی معلمان اظهار کرد: یک دهه است که درباره نظام رتبه بندی معلمان صحبت می شود و در سندتحول بنیادین به عنوان اقدامی که می تواند در کار معلمان اثرگذار باشد به درستی دیده شد و قانونگذار در برنامه ششم توسعه نیز به صراحت اعلام کرد که باید به تصویب مجلس برسد و در بودجه سنواتی نیز لحاظ شود.

 

وی افزود: اما باید به آنچه تا کنون اتفاق افتاده توجه داشت و بررسی کرد که آیا صرفا بحث ترمیم حقوق مطرح بوده است؟ دولت های مختلف دو مرتبه تحت عنوان رتبه بندی اقدام کردند، اما عملا رتبه بندی نبود. در سال های ۹۴ و ۹۸ قدری حقوق افزایش پیدا کرد و هر بار هم هیئت وزیران مصوبه ای در این زمینه داشت. اما صرفا دنبال افزایش حقوق از محل رتبه بندی معلمان نیستیم.

 

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نظام رتبه بندی معلمان به دنبال ارتقای شان و جایگاه معلمی است، گفت: ۲۰ سال قبل جایگاه معلم در جامعه فراتر بود و توجه به آموزش و پرورش بیشتر بود که تنزل کرد. امروز این بحث را داریم که با اجرای نظام رتبه بندی معلمان این شأنیت و توجه باز گردد. در دانشگاهها اعضای هیئت علمی دارای رتبه بندی هستند؛ اما تا کنون برای معلمان از روزی که استخدام می شوند تا زمانی که بازنشسته می شوند در هیچ رتبه ای ارتقا پیدا نمی کنند.

 

احمدی ادامه داد: در لایحه رتبه بندی پنج طبقه را برای معلمان تعریف کرده ایم که از معلم پایه شروع می شود و به معلم مربی، معلم حرفه ای، معلم سرآمد و معلم راهبر خواهد رسید و قطعا این امر معلم را پویا خواهد کرد و به او انگیزه می دهد و البته که طبیعی است حقوق معلم هم با توجه به رتبه هایی که اخذ می کند افزایش پیدا خواهد کرد.

 

وی در پاسخ به اینکه آیا تمام معلمان تحت نظام رتبه بندی قرار می گیرند؟ گفت: طبق بند ۲ ماده ۲ قانون افراد مشمول، شناسایی شده و در آن قید شده کسانی که در مدارس دولتی مشغول به کار هستند و به عنوان دبیر، آموزگار، هنرآموز، مشاور، مراقب سلامت، معاونین و کادر مدرسه فعالیت می کنند. ولی متاسفانه قشر ضعیف خدمتگزاران را نتوانستیم لحاظ کنیم که چون عنوان لایحه رتبه بندی معلمان است نمی شد این کار را انجام داد و آموزش و پرورش به دنبال این است که از طریق راهکارهای دیگری در ارتقای جایگاه آنها موثر باشد.

 

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش درباره میزان کمبود نیروی معلمی گفت: یکی از دغدغه های بزرگ ما تامین نیروی معلم است. اکنون حدود ۱۳ میلیون دانش آموز در مدارس دولتی، حدود یک و نیم میلیون دانش آموز در مدارس غیردولتی و حدود یک میلیون نوآموز پیش دبستانی داریم که مجموع آنها به بیش از ۱۵ میلیون می رسد. ما نیروی انسانی را برای مدارس دولتی پیش بینی می کنیم. امسال تعداد زیادی بازنشسته می شوند و اگر استمرار خدمت نداشته باشیم ۹۰ هزار نفری که به سن بازنشستگی می رسند ممکن است بخواهند از سیستم خارج شوند. اما راهکارهای تشویقی مانند رتبه بندی می تواند آنها را در سیستم نگه دارد. سال قبل حدود ۴۰ درصد مشمولان بازنشستگی از سیستم خارج شدند و مابقی استمرار خدمت داشتند.

 

رتبه بندی معلمان

 

احمدی ادامه داد: در سال تحصیلی جاری رقم خوبی نیروی انسانی جذب کردیم. ۲۰ هزار نفر را از طریق کنکور سراسری راهی دانشگاه فرهنگیان کردیم و ۲۷ هزار و ۳۰۰ نفر را از طریق آزمون استخدامی جذب کردیم که در حال طی مراحل مصاحبه و گزینش و انجام مراحل نهایی کار آنها هستیم. بخشی باقی مانده که دنبال دریافت مجوز برای تکمیل ظرفیت هستیم.

 

وی افزود: علاوه بر اینها قانونگذار تعیین تکلیف کرد که ۸۰ هزار نفر از معلمان حق التدریس، نهضتی، خرید خدمت و مربی پیش دبستانی را تعیین تکلیف کنیم که باید تا پایان برنامه ششم توسعه یعنی تا آخر سال ۱۴۰۰ محقق می شد، اما اکنون همه اینها تعیین تکلیف شده اند. ۵۵ هزار و ۴۹۷ نفر قبلا راهی دانشگاه فرهنگیان شده بودند و حدود ۳۰ هزار نفر باقی مانده بودند که مجوز استخدامی را گرفتیم. ۶۰۰۰ نفر از معلمان نهضتی و طرح امین باقی مانده بودند که به زودی آزمونشان برگزار می شود و ردیف استخدامی آنها پابرجاست و مشکلی نیست. اگر همین رویه پیش برود مشکلی در زمینه تامین نیرو نداریم.

 

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در شبکه خبر درباره اینکه تکلیف استخدام معلمان حق التدریس و دیگر گروهها چه می شود؟ گفت: ما مجری قانون هستیم. در حال حاضر آنچه مربوط به قانون الحاق تبصره ۱۰ ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف بود یعنی آنها که قبل از سال ۹۱ با آموزش و پرورش همکاری داشتند را اجرایی کردیم. اما سال گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع تامین نیروی انسانی ورود کرده و گفته مابقی این افراد که از بعد از سال ۹۲ با آموزش و پرورش همکاری دارند می توانند در آزمون استخدامی شرکت کنند و می توان امتیازاتی برای آنها قائل شد./ ایسنا

 

 
 

متن کامل لایحه رتبه بندی معلمان در ۱۴۰۰+ جزئیات

 

به گفته علیرضا منادی سپیدان رئیس این کمیسیون این لایحه در کمیته ای در حال بررسی شدن است و احتمالا پس از سرکشی نمایندگان به حوزه های انتخابیه خود این طرح در دستور کار این کمیسیون قرار خواهد گرفت.

 

 متن این لایحه به شرح زیر است:

عنوان طرح: لایحه نظام رتبه بندی معلمان 

ماده 1- به منظور استقرار نظام پرداخت ها براساس تخصص، شایستگی ها و عملکرد رقابتی معلمان، توسعه مستمر و نظام مند صلاحیت های عمومی، تخصصی، حرفه ای و تربیتی و کیفیت عملکرد معلمان، تقویت انگیزه و رضایت‌مندی شغلی و ارتقای تعهد حرفه‌ای معلمان وتقویت هویت حرفه ای معلمان براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نقشه جامع علمی کشور، نظام رتبه بندی معلمان مطابق مواد این قانون تعیین و اجرا می شود.

 

ماده 2- در این قانون، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

1- وزارت : وزارت آموزش و پرورش.

2-معلمان : مشمولان طرح طبقه بندی مشاغل معلمان کشور، شامل آموزگار، دبیر، هنرآموز،  مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، مدیر و معاون شاغل در واحدهای آموزشی و تربیتی که صرفاً در مشاغل مذکور در واحدهای آموزشی و تربیتی اشتغال به خدمت دارند.

3- شایستگی : صفات، ویژگی ها و توانمندی های مورد نیاز برای توفیق در شغل یا عملکرد برتر شامل دانش، نگرش و مهارت.

4- صلاحیت معلمی : مجموعهای از شایستگیهای ناظر بر جنبه های هویت فردی و حرفه ای (اخلاق و تعهد حرفه ای، دانش تخصصی، دانش و مهارت های تربیتی) که معلم باید در جهت درک شایسته موقعیت خود و دیگران و عمل برای بهبود مستمر آن کسب کند و برآیند صلاحیت های عمومی، تخصصی و حرفه ای است.

5- صلاحیت عمومی (ویژگی های رفتاری) : مجموع های از شایستگی های ناظر بر صفات و ویژگی های شخصیتی فرد، شامل باورها، نگرش ها، اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه و نظام آموزش و پرورش کشور که زمینه را برای انجام کار متعهدانه آماده و پایبندی فرد را به ارزش ها، قوانین و مقررات آشکار می سازد. این دسته از صلاحیت ها مستقل از صلاحیت های عمومی بدو خدمت است و در طول خدمت مشمولین مورد سنجش قرار می گیرد.

6- صلاحیت تخصصی : مجموعه ای از شایستگی های مرتبط با تسلط بر فرآیند و برآیند دانش تخصصی (موضوع تدریس)، دانش تربیتی و سایر حوزه های دانشی مرتبط با یاددهی – یادگیری، دستاوردها، خلاقیت و نوآوری های علمی مرتبط و توانایی تفکر علمی و انجام پژوهش در آن حیطه که فرد برای انجام مؤثر وظایف شغلی خود باید از آنها برخوردار باشد.

7- صلاحیت حرف های : مجموعه ای از شایستگی های مرتبط با به کارگیری تلفیقی دانش، نگرش و مهارت های تخصصی و تربیتی در موقعیت آموزشی و تربیتی. 

8- تجربه:توانمندی هایی که فرد در طول سال های خدمت و صرفاً در ارتباط با حرفه معلمی کسب کرده است.

9- نظام رتبه بندی معلمان : مجموع های از اصول، قواعد و فرایندهایی که به منظور کسب اهداف مندرج در ماده (1) در چهارچوب این قانون طراحی و اجرا میشود.

10- رتبه : سطحی از تجربیات، ویژگی ها و صفات، شایستگی ها و عملکردهای فردی و شغلی معلمان که بر مبنای نتایج ناشی از سنجش و ارزیابی تعیین می شود.

 

ماده 3- معلمان براساس تخصص، شایستگی ها و عملکرد رقابتی خود در رتبه های یک تا پنج قرار می گیرند و شرایط کسب، ارتقا، توقف و تنزل رتبه در آیین نامه اجرایی این قانون تعیین می شود.

 

ماده 4- ورود به فرآیند رتبه بندی معلمان با حداقل دو سال سابقه خدمت معلمی صورت گرفته و کسب رتبه های بالاتر مستلزم حداقل شش سال توقف در هریک از رتبه ها و کسب سایر شرایط لازم تعیین شده در آیین نامه اجرایی این قانون خواهد بود.

تبصره 1- حداقل سابقه خدمت معلمی برای کسب رتبه های (4) و (5) به ترتیب (20) و (26) سال است.

تبصره 2- تخصیص رتبه های پنجگانه به نحوی خواهد بود که با اجرای نظام رتبه بندی معلمان و احراز شرایط براساس ماده (3) همواره حداقل (30%) از معلمان مشمول در رتبه (1)، حداقل (25%) در رتبه (2)، حداکثر (20%) در رتبه (3)، حداکثر (15%) در رتبه (4) و حداکثر (10%) در رتبه (5) قرار گیرند.

 

ماده 5- فرآیند رتبه بندی برای معلمانی که قبل از تصویب این قانون در استخدام آموزش و پرورش بوده اند و در واحدهای آموزشی اشتغال دارند، با حداقل (2) سال سابقه خدمت در یک دوره زمانی حداکثر (3) ساله بر مبنای اولویت امتیازات فضلی ناشی از نمره آزمون دانش تخصصی – تربیتی و سایر حوزه های دانشی مرتبط با یاددهی – یادگیری (دانش حرفه ای)، سنوات تجربه معلمی و مدرک تحصیلی انجام می شود و در صورت کسب حد نصاب (از سایر امتیازات) لازم برابر آییننامه اجرایی بدواً در یکی از رتبه های (1) تا (3) قرار می گیرند.

تبصره- زمان توقف موضوع ماده (4) برای مشمولان این ماده که در تاریخ تصویب این قانون در واحدهای آموزشی و تربیتی اشتغال داشته و دارای حداقل (2) سال سابقه خدمت باشند، برای یک بار ارتقا به رتبه بالاتر، (4) سال تعیین می شود.

 

ماده 6- شایستگی های مرتبط با هریک از صلاحیت های عمومی، تخصصی و حرفه ای به تفکیک رتبه و مصادیق رفتاری و معیارهای عملکردی و شیوه ها و ابزارهای سنجش و ارزیابی هریک از آنها توسط وزارت تعیین و در شورایعالی آموزش و پرورش تصویب می شود.

 

ماده 7- برای رتب ههای موضوع این قانون، فوقالعاده رتبهبندی در احکام کارگزینی معلمان تعیین می شود. فوق العاده مذکور درصدی از مجموع حقوق ثابت و فوق العاده های مستمر آنان است که به طور میانگین (25%) بیشتر از میانگین حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر مشمولین قانون مدیریت خدمات کشوری در نظر گرفته می شود. این فوقالعاده به صورت مستمر و مشمول کسور بازنشستگی است. درصدهای فوق العاده هریک از رتبه های موضوع این قانون در آیین نامه اجرایی تعیین خواهد شد.

تبصره – معلمانی که قبل از تصویب این قانون بازنشسته شده اند، مشمول این ماده نخواهند بود و مانندسایر کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، تابع احکام قانون مذکور خواهند بود.

 

ماده 8- معلمان شاغل در واحدهای غیر آموزشی و غیر تربیتی و شاغلین در پست های اداری مصوب مشمول این قانون نیستند.

 

ماده 9- مراحل رتبه بندی از مرحله سنجش و ارزیابی صلاحیت های معلمی تا برقراری فوق العاده رتبه بندی متناسب با اعتبارات پیش بینی شده در لوایح بودجه سنواتی اجرا خواهد شد.

 

ماده 10 – آیین نامه اجرایی این قانون، شامل ساختار اجرایی، نظام سنجش و ارزیابی، شرایط و ویژگی های هر رتبه و نحوه انجام کار و نظارت بر آن حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون با پیشنهاد مشترک وزارت، سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور به تصویب هیئت وزیران می رسد.

 

 رتبه بندی معلمان

 

به مناسبت روز معلم و در ۱۲ اردیبهشت ماه آخرین اخبار از رتبه بندی معلمان اردیبهشت۱۴۰۰ را در زیر مورد بررسی قرار دادیم و خبر‌های خوش حقوقی برای فرهنگیان را برایتان آورده ایم.

 

 روزی برای یادآوری خدمتی عظیم که دسترنج اش ستودنی است. اساتید و کادر آموزش هر کشور به نوبه خود به باغبانانی مشابه هستند که چرخه پیشرفت و تولید و خوداتکایی کشور را شکل می دهند.


هر چه قدر میزان رسیدگی دولت ها به سیستم آموزش کشور بیشتر و توجهات مالی و اعتباری بالاتری وجود داشته باشد، آینده اقتصادی و همچنین سایر حوزه های آن کشور نیز تامین است.

 

توئیت محمدباقر نوبخت در روز معلم

 

محمدباقر نوبخت یکشنبه همزمان با بزرگداشت روز معلم در این توئیت، نوشت: روز معلم فرصتی برای تکریم نقش معلمان گرانقدر در مدارس و دانشگاه‌ها است و رتبه‌بندی معلمان و همسان سازی حقوق اعضای هیأت علمی کمترین اقدام در تقدیر عملی از آنهاست.

 

وی افزود: با تأمین مالی صورت گرفته پس از تصویب لایحه رتبه بندی و تهیه دستورالعمل منطقی و عادلانه همسان سازی از ١٤٠٠ / ١ / ١ اجرایی می‌شود.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور پیشتر به هنگام تصویب لایحه بودجه کل کشور اعلام کرده بود مبلغ ۸ هزار میلیارد تومان در ارتباط با رتبه بندی فرهنگیان در لایحه بودجه ۱۴۰۰ منظور شد که جای هیچ نگرانی نیست.

 

حقوق ها بعد از اعمال رتبه بندی معلمان چقدر می شود؟

 
کشور ما نیز سالهاست در بخش حقوق معلمان و اساتید دانشگاهی خود با چالش های مختلفی رو به روست، از طرحی با نام « رتبه بندی معلمان» تا « همسان سازی حقوق هیئت علمی دانشگاه ها» موضوعاتی از این دست که دو سالی می شود اجرای آن با پیگیری های متعدد رسانه ها جدی تر شده است.
 
 
هر چند عده ای از این کادر آموزشی معتقدند در سال ۹۹ اجزای امتیاز ۱۰ قانون خدمات کشوری و افزایش ۵۰ درصدی حقوق ها و اجرای ناقص رتبه بندی ها، نظام حقوقی آن ها را با مشکل مواجه کرد.
 
 

رتبه بندی معلمان شامل چه تعداد معلم می شود؟

 
نوبخت رئیس سازمان برنامه بودجه کشور در گفت و گویی که اخیرا با باشگاه خبرنگاران جوان داشته از تصویب دائمی قانون رتبه بندی معلمان خبر داد و گفت: لایحه ای تحت عنوان رتبه بندی معلمان در مجلس در دست بررسی است و دولت به شدت پیگیر اجرای صحیح آن برای معلمان است.
 
 
اما سوال اینجاست که تعداد معلم ها د رقم بودجه چقدر است، آنطور که بررسی ها نشان می دهد دولت ۱۵ هزار تومان بودجه برای رتبه بندی بیش از ۸۰۰ هزار نفر از معلمان کنار گذاشته است و این طرح به کفته نوبخت از فروردین ماه به اجرا در خواهد آمد، یعنی بعد از تصویی این لایحه معوقات رتبه بندی در فروردین ماه ۱۴۰۰ هم محاسبه خواهد شد. اما آیا معضل تنها به اینجا ختم می شود؟
 
 
مهم و فوری| آخرین اخبار از رتبه بندی معلمان اردیبهشت۱۴۰۰+ حقوق معلمان چقدر می شود؟
 
 
سازمان اداری و استخدامی به عنوان قسمت دیگری از مجریان اقتصادی کشور با توجه به قانون خدمات کشوری اقدام به جذب نیروی انسانی در قسمت آموزش و پرورش خواهد کرد. آنطور که خبرها به گوش می رسد قرار است بیش از ۷۳ هزار معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان و سیستم آزمون جذب کادر آموزش کشور شوند.
 
 
اما نگاه اقتصادی در موفقیت آموزش کشور چیست؟ کشورهایی موفق ترند که شاید پول خوبی برای معلم های خود آن هم به درستی خرج می کنند.
 
 

هزینه برای آموزش، یعنی تولید در آینده کشور تضمین است

 
علی اکبر راسخ، کارشناس اقتصادی و استادیار دانشگاه می گوید: بودجه های تخصیص یافته در کشورهای پیشرفته دنیا برای نظام آموزشی، خود به نوعی چک تضمینی برای پیشبرد اهداف کلان اقتصادی در آن کشور است. شما هرگاه معلم و استادی که دغدغه مالی نداشته باشد را مشاهده کردید، متوجه آموزش دقیق او خواهید شد.
 
 
وی در پاسخ به این سوال که بعد اقتصادی این ماجرا کجاست؟ ابراز کرد: نظام آموزشی سازنده سازه سیستم اقتصادی کشورهاست، البته نباید همه موارد را به حقوق معلمان ربط داد بلکه هر گاه نظام آموزشی توسط مراجع اقتصادی تامین مالی مناسبی شد و تجهیزات مورد نیاز آموزشی با بروزرسانی دنیا همگام بود، قطعا این سیستم کارآفرین، اقتصاددان و سایر مشاغل دیگر در آینده را تضمین می کند. سالیان میلیاردها تومان وعده به تخصیص برای معلمان نام برده می شود اما همچنان معلم کپرنشین و روستایی برای آموزش با مشکل حقوق و پرداخت ها مواجه است. نوسازی بافت های فرسوده که بماند.
 
 

۱۴۰۰ سال خوبی برای فرهنگیان خواهد بود

 
محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش هم سال گذشته در بازدید از باشگاه خبرنگاران جوان به خبرنکار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان درخصوص رتبه بندی معلمان اینطور نوید می دهد: دولت لایحه رتبه بندی معلمان را به جد پیگیری می کند و مجلس آن را تصویب خواهد کرد.
 
 
وی افزود: در بودجه ۱۴۰۰ اعتبار قابل توجهی برای رتبه بندی تامین شده است. پیش بینی می کنیم سال ۱۴۰۰ برای فرهنگیان سال بهتری خواهد بود و در فاصله سال ۹۸ تا ۹۹ اتفاقات خوبی برای فرهنگیان رخ داد.
 
 
وزیر آموزش و پرورش گفت: رتبه بندی شامل معلم ها اهداف خاصی را دنبال می کند و یک راهبرد برای ارتقای کیفیت است و در کنار آن حقوق و مزایای بهتر برای صلاحیت بالاتر نیز تعبیه می شود.
 
 
گذر از بحث معلم ها، موضوع همسان سازی حقوق هیئت علمی دانشگاه ها نیز از مواردی است که توسط سازمان برنامه و بودجه کشور عنوان می شود اما باید دید رقمی که بارها وعده آن در رتبه بندی ها داده شده است محقق می شود یا خیر!؟
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
تحلیل های برگزیده