به گزارش راهبرد معاصر ، بازار لوازم خانگی همچنان روزهای پرالتهابی را میگذراند و به اذعان متقاضیان خرید لوازم خانگی، گرانی در این بازار بیداد میکند. گرایش خریداران به خرید لوازم خانگی خارجی بهویژه تولیدات دو برند «الجی» و «سامسونگ» بهحدی است که بعضا برخی خانوادهها حاضر به پرداخت چندین برابر قیمت واقعی یکی از لوازم خانگی این دو برند هستند.
روزنامه فرهیختگان نوشت: بازار لوازم خانگی همچنان روزهای پرالتهابی را میگذراند و به اذعان متقاضیان خرید لوازم خانگی، گرانی در این بازار بیداد میکند. گرایش خریداران به خرید لوازم خانگی خارجی بهویژه تولیدات دو برند «الجی» و «سامسونگ» بهحدی است که بعضا برخی خانوادهها حاضر به پرداخت چندین برابر قیمت واقعی یکی از لوازم خانگی این دو برند هستند.
این در حالی است که به گفته فعالان صنعت لوازم خانگی در کشور، لوازم خانگی تولید ایران علاوهبر توانایی رقابت با محصولات مشابه خارجی، اکنون در بسیاری از کشورهای همسایه طرفداران بیشتری نسبت به لوازم خانگی خارجی دارد.
سال گذشته و بهدنبال التهابات ایجادشده در بازار ارز، وضعیت صنعت و بازار لوازم خانگی نیز تحتالشعاع این التهابات قرار گرفت و قیمت تمامشده انواع لوازم خانگی با رشد غیرقابل انتظاری مواجه شد. این اتفاق چند پیامد جبرانناپذیر بههمراه داشت؛ نخست اینکه تولید لوازم خانگی داخلی بهواسطه افزایش نرخ دلار و به تبع آن افزایش قیمت مواد اولیه وارداتی با چالش مواجه شد. از این رو برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی با کاهش میزان تولیدات خود، کوشیدند خسارت ناشی از رشد قیمت ارز را جبران کنند. ماحصل کاهش خط تولید کارخانهها، کاهش لوازم خانگی در بازار و در نتیجه افزایش ناگهانی قیمتها شد.
در این میان دو برند کرهای که حدود یک دهه از فعالیت آنها در ایران میگذرد نیز پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریمهای علیه ایران، اعلام کردند بازار ایران را ترک خواهند کرد. اگرچه در ابتدا گفته میشد این اقدام الجی و سامسونگ تنها در حد یک شایعه در فضای مجازی است، اما شواهد نشان میدهد در سال 98 تولید دو شرکت بزرگ لوازم خانگی الجی و سامسونگ به یکپنجم روزهای پایانی سال گذشته رسیده است.
این دو شرکت تولیدکننده لوازم خانگی اگرچه در سالهای گذشته و حتی در دوره تحریمهای پیشین توانستند سودهای کلانی از فروش محصولات خود در بازار ایران کسب کنند، اما همواره بهعنوان یک مونتاژکننده و نه تولیدکننده در ایران حضور داشتند و با توجه به استقبال مردم ایران برای استفاده از محصولات الجی و سامسونگ، این دو شرکت توانستند به موفقیتهای بیشماری در عرضه تولیدات خود در ایران دست پیدا کنند. حضور این دو برند کرهای در ایران اگرچه تنوع محصولات موجود در بازار لوازم خانگی را دوچندان کرده است، اما از این نکته نباید غافل شد که در حال حاضر تولیدات داخلی چه از نظر کیفی و چه از نظر کمی با نمونههای مشابه خارجی بهخوبی رقابت میکنند.
براساس آمار موجود، در حال حاضر 75 درصد بازار لوازمخانگی کشور در دست 10 برند اصلی خارجی است. حدود 600 کارخانه داخلی نیز که حداقل 30 کارخانه از برندهای بزرگ داخلی هستند، سهم 25 درصدی از بازار لوازمخانگی کشور را در دست دارند. بهعبارت دیگر، از ۳۰ هزار میلیارد تومان بازار لوازمخانگی کشور، ۲۳ هزار میلیارد تومان آن در دست 10 برند خارجی و هفت هزار میلیارد تومان آن در دست 600 کارخانه داخلی است.
براساس آخرین آمار منتشرشده ارزش بازار لوازم خانگی ایران سالانه حدود چهارمیلیارد و 180 میلیون دلار تخمین زده میشود که تولید داخلی تنها پاسخگوی دومیلیارد و 770 میلیون دلار آن است. در سالهای گذشته صادرات لوازم خانگی حدود 140 میلیون دلار در سال محاسبه و در مقابل حدود 880 میلیون دلار انواع لوازم خانگی بهطور رسمی وارد کشور میشد تا بخشی از نیازها پوشش داده شود؛ با این حال شکاف حدود 530 میلیون دلاری بین عرضه و تقاضای این محصولات، قاچاق و واردات غیررسمی آن را رونق بخشیده بود.
همین اختلاف و جذابیت بازار سبب شده بود نهتنها واردات لوازم خانگی از طریق بازارچههای مرزی، واردات تهلنجی و ملوانی در سالهای اخیر شدت یابد بلکه بهصورت قاچاق نیز انواع محصولات وارد کشور شود. اما سال 97 برای صنعت و بازار لوازم خانگی بهنسبت سالهای پیش از آن و بهدلیل بروز نوسانهای ارزی بسیار متفاوت بود زیرا نهتنها بیش از 60 درصد از بازار آن وارداتی بود بلکه بخش اعظمی از تولیدات داخلی بهویژه در حوزه محصولات برقی وابسته به واردات قطعات بود.