صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۰:۵۸
  • پنجشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۱
  • Thursday 15 September 2022
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۶ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - 2021 September 04
کد خبر: ۱۰۰۷۸۰

اعلام عزای عمومی در عراق

نخست وزیر عراق به مناسبت رحلت آیت‌الله سید محمد سعید حکیم، روز شنبه را در این کشور عزای عمومی اعلام کرد.

به گزارش راهبرد معاصر، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در پی رحلت آیت‌الله سید محمد سعید حکیم، از مراجع تقلید این کشور روز شنبه را عزای عمومی اعلام کرد.

لؤی الیاسری، استاندار نجف نیزدر این راستا سه روز را در این استان، عزای عمومی (بدون تعطیلی) اعلام کرد.

در پی درگذشت این مرجع تقلید شیعیان در عراق، بسیاری از افراد، احزاب و گروه‌ها پیام تسلیت صادر کردند.

مصطفی الکاظمی نخست وزیر، برهم صالح رئیس جمهور، محمد الحلبوسی رئیس پارلمان و هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح، فالح الفیاض رئیس سازمان الحشد الشعبی و حیدر العبادی رئیس ائتلاف النصر و نخست وزیر سابق عراق، عبد الغنی الاسدی رئیس دستگاه امنیت ملی، نبیل کاظم عبد الصاحب وزیر آموزش عالی و پژوهش علمی و عدنان درجال وزیر ورزش و جوانان عراق، هادی العامری رئیس ائتلاف فتح، مسعود بارزانی رئیس حزب دموکرات، مسرور بارزانی نخست‌وزیر و نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان، عتبه‌های مقدس حسینی و عباسی و حزب الدعوة الإسلامیة و بسیاری از مقامات و نهاد‌های دیگر عراقی نیز با انتشار پیام و بیانیه‌هایی درگذشت آیت الله حکیم را تسلیت گفته‌اند.
پیام تسلیت سید عمار حکیم

سید عمار حکیم، در پیامی در گذشت آیت الله العظمی حکیم از مراجع عالیقدر شیعه را تسلیت گفت.

بسم الله الرحمن الرحیم

((یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِی إِلَى رَبِّکِ رَاضِیَةً مَرْضِیَّةً فَادْخُلِی فِی عِبَادِی وَادْخُلِی جَنَّتِی))

صدق الله العلی العظیم.

رحلت یکی از شاخص‌ترین چهره‌های شهر علم و فقاهت نجف اشرف و حوزه‌های علمیه و یکی از ارکان معرفت و هدایت و فقاهت مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله العظمی سیدمحمدسعید حکیم، بزرگ خاندان حکیم، خاندان علم و فقاهت و شهادت، فاجعه‌ای بزرگ برای ما و مسلمانان و پیروان اهل بیت و ملت عراق محسوب می‌شود.

این عالم بزرگ چهره‌ای ممتاز در زهد و علم و اهتمام به دین و میهن بود که پس از عمری تدریس و پرورش نسلی از علمای عامل و تحکیم مبانی مکتب اهل بیت (ع) در فقه و اصول و عقیده و جهاد در راه خداوند و تحمل سختی‌ها و زندان‌های تاریک رژیم دیکتاتوری، در حالی به لقای خداوند پیوست خداوند از او راضی و او به رحمت خداوند راضی بود.

این مصیبت بزرگ را به حضرت، ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه) و امت اسلامی و مراجع معظم تقلید و ملت سرفراز عراق و خاندان حکیم به‌خصوص برادران و فرزندان آن فقید تسلیت می‌گوییم. از خداوند متعال می‌خواهیم که آن فقید را مشمول رحمت واسعه خود قرار دهد و او را در اعلی علیین در کنار انبیا و صلحا جای دهد که بهترین هم‌نشینان‌اند. همچنین از خداوند متعال برای خود و خاندان و شاگران و مقلدان و دوستدارانش صبر و اجر طلب می‌کنیم.
پیام تسلیت رئیس جمهور عراق

در پیام تسلیت برهم صالح رئیس جمهور عراق پیام آمده است:

با تسلیم و رضایت در برابر تقدیر خداوند متعال، خبر درگذشت مرجع بزرگ، آیت الله العظمی سید محمد سعید الحکیم (ره) را دریافت کردیم.

آیت الله سید حکیم یکی از شخصیت‌های برجسته امت اسلامی بود که با وجود سختی‌های پیرامون خود از طریق پیموندن مسیر شریف علم و جهاد، دانش را با تحکیم ارزش‌های عدالت، ایمان، عشق و صلح، صبر زیبا و جهاد طولانی همراه کرد.

ما این مصیبت بزرگ را به ملت اسلامی، مراجع بزرگ و خانواده خاندان شریف حکیم، تسلیت می‌گوییم و از خداوند متعال می‌خواهیم که اجر و پاداش آن‌ها را بیشتر نموده وبه آن تسلی خاطر دهد و با رحمت واسعه او را در بهشت برین جای دهد و با پیشینیان او از مراجع بزرگ علمای مشهور و ائمه اطهار محشور گرداند.
پیام تسلیت دبیر کل پارلمان عراق

بیانیه سیروان عبدالله، دبیر کل پارلمان عراق نیز به شرح زیر است:

درگذشت مرجع بزرگ و یکی از قطب‌های علم، دانش و فقه اسلامی، سید محمد سعید حکیم را ابتدا به خودم و به مردم عراق، ملت اسلام و به ویژه خانواده حکیم تسلیت می‌گویم.

عراق و جهان عربی و اسلامی یک دانشمند و عالم بزرگ از میان فق‌های مسلمان ومرجع تقلیدی را از دست داده است که نقش برجسته‌ای در خدمت به اسلام داشت. او نمونه‌ای از عالم فقیه و و صاحب اخلاق رفیع ایمانی و اسلامی است. ایشان همواره پشتیبان و تکیه‌گاه ما بوده است و ما با او رابطه معنوی و پدرانه داشته‌ایم.

جنبش النجباء عراق نیز با صدور بیانیه‌ای درگذشت این عالم بزرگ را تسلیت و تعزیت گفت.

نواف الأحمد الصباح، امیر کویت نیز در پیامی درگذشت آیت الله حکیم را تسلیت گفت.
بیانیه حزب الله لبنان در پی درگذشت الله العظمی سید محمد سعید حکیم

بیانیه حزب الله لبنان در پی رحلت مرجع و دانشمند بزرگ، آیت الله العظمی سید محمد سعید حکیم:

جهان اسلام امروز از خبر ارتحال مرجع بزرگ و فقیه و دانشمند عالیقدر آیت الله العظمی سید محمد سعید حکیم (ره) متاثر شد که عمر بابرکت خود را در راه دین حنیف و ارتقای جایگاه حوزه‌های دینی و مسائل جهان اسلامی سپری کرد.

ما در حزب الله معتقدیم که این مصیبت رخ داده ضایعه‌ای بزرگ برای جهان اسلام است. ایشان دانشمند بزرگی بود که در طول عمر خود مسئولیت‌های مهم و خطیری را در دفاع از حق برعهده گرفت و سال‌های مدیدی در مقابله با ظلم و بی عدالتی به امت اسلام و به خصوص عراق از سوی رژیم سابق بعث در این کشور رنج و سختی کشید و کتابخانه اسلامی را هم با تالیفات و پژوهش‌های خود غنی کرده است که ذخیره‌ای برای طالبان علم، معرفت و مقاومت خواهد بود.

ما این مصیبت را خدمت مولایمان صاحب الزمان (عج)، مراجع عظام (دامت برکاتهم)، خانواده این فقید بزرگ، فرزندان محترم و بزرگوار این فقید و سایر دانشجویان و مریدان ایشان و فرزندان جهان اسلام تسلیت عرض می‌کنیم و از درگاه خداوند متعال می‌خواهیم که روح او را با اجداد پاکش (علیهم السلام) محشور گرداند و به همه صبر عنایت کند و حوزه‌های علمیه را به فضل آثار ارزشمند این فقید جلیل (ره) و مراجع بزرگ ما مصون و محفوظ نگاه دارد.

ساعاتی پیش، منابع محلی در عراق اعلام کردند «آیت‌الله محمدسعید الحکیم» یکی از مراجع چهارگانه نجف اشرف بر اثر ایست قلبی در سن ۸۷ سالگی درگذشت.

مرحوم آیت الله محمد سعید الحکیم فرزند «محمد علی الحکیم» از روحانیون بزرگ عراق و ساکن نجف اشرف بود.

حضرت آیت الله سید محمد سعید الحکیم، مرجع تقلید شیعیان و نوه دختری سید محسن الحکیم، مرجع فقید در قرن چهاردهم هجری قمری است./باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: