صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۵:۵۰
  • پنجشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۱
  • Thursday 09 February 2023
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۸ - ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - 2021 September 05
کد خبر: ۱۰۰۹۸۲

آمار کشته شدگان تصادفات جاده ای و غرق شدگی در ایران طی 4 ماه نخست سال1400+ جدول

پنج هزار و ۶۳۳ نفر بر اثر تصادفات در چهار ماه نخست امسال کشورمان، کشته و بیش از ۱۰۲ هزار نفر نیز مصدوم شدند.

بر اساس آمار‌های سازمان پزشکی قانونی کشور، در حوادث رانندگی چهار ماه نخست امسال، پنج هزار و ۶۳۳ نفر جان خود را از دست دادند که از این تعداد چهار هزار و ۵۲۲ نفر مرد و هزار و ۱۱۱ نفر زن بودند.

آمار تلفات حوادث رانندگی در این مدت در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با آمار تلفات چهار هزار و ۸۵۸ نفر، ۱۶ درصد بیشتر شده است.

بر همین اساس در چهار ماه نخست سال جاری، بیشترین آمار تلفات تصادفات به ترتیب مربوط به استان‌های فارس با ۴۴۶، سیستان و بلوچستان با ۳۸۸ و خراسان رضوی با ۳۶۷ فوتی و کمترین آن مربوط به استان‌های ایلام با ۳۴، کهگیلویه و بویراحمد با ۷۰ و قم با ۸۰ فوتی بوده است.

بیشترین افزایش تلفات سوانح رانندگی در چهار ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته در استان سیستان و بلوچستان با ۵۹.۷ درصد افزایش (افزایش ۱۴۵ نفری تلفات) و بیشترین کاهش جان‌باختگان در مدت مذکور نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ در استان قم با ۲۴.۵ درصد کاهش (کاهش ۲۶ نفری جان‌باختگان) روی داد.

در مدت مذکور، ۱۰۲ هزار و ۲۶۳ نفر نیز در حوادث رانندگی مصدوم و به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که این تعداد نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۳.۷ درصد بیشتر شده است.

از کل مصدومان تصادفات چهار ماه نخست امسال، ۲۷ هزار و ۳۲ نفر زن و ۷۵ هزار و ۲۳۱ نفر مرد بودند.

 

 

مرگ ۴۸۴ نفر در کشور بر اثر غرق‌شدگی طی ۴ ماه ابتدای امسال

 

در چهار ماهه ابتدایی سال جاری ۴۸۴ نفر (شامل ۴۰۷ مرد و ۷۷ زن) بر اثر غرق‌شدگی در کشور جان خود را از دست دادند؛ ۴۱ نفر حین آب‌تنی و شنا در استخر‌های شنا دچار غرق‌شدگی شده و جان باختند.

روز‌های آخر فصل تابستان در حال سپری شدن است، فصلی که همواره با بیشترین آمار تلفات غرق‌شدگی در کشور همراه بوده و متأسفانه در کنار تمایل بیشتر به شنا و آب‌تنی در تابستان، به دلیل بی‌توجهی به هشدار‌ها و نکات ایمنی، تعدادی از هموطنان بر اثر غرق‌شدگی در رودخانه و دریا جان خود را از دست می‌دهند.

بنابر آمار سازمان پزشکی قانونی کشور، در چهار ماهه نخست امسال، بیشترین آمار تلفات غرق‌شدگی در تیر ماه گزارش شده است. در این ماه ۱۸۹ نفر بر اثر غرق‌شدگی جان خود را از دست دادند که در مقایسه با دیگر ماه‌های سال بیشترین تعداد تلفات را در بر می‌گیرد.

همچنین در چهار ماهه ابتدایی امسال، آمار تلفات غرق‌شدگی هر ماه در مقایسه با مدت مشابه آن در سال قبل با کاهش مواجه بوده حتی غرق‌شدگی در تیر ماه امسال نیز که بیشترین رقم را داشته نسبت به تیر ماه سال قبل (۲۰۰ فوتی) ۵.۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

به نظر می‌رسد بخشی از این کاهش آمار به دلیل محدودیت‌های کرونایی و کاهش سفر اتفاق افتاده به نحوی که در چهار ماهه ابتدایی سال جاری ۴۸۴ نفر (شامل ۴۰۷ مرد و ۷۷ زن) بر اثر غرق‌شدگی در کشور جان خود را از دست دادند، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با آمار تلفات ۵۱۲ نفر، ۵.۵ درصد کمتر شده است.

در این میان طبق روال همیشگی رودخانه‌ها بیشترین تعداد غرق‌شدگان را داشته‌اند در چهار ماهه نخست سال جاری ۱۴۷ نفر بر اثر غرق‌شدگی در رودخانه‌ها جان باختند که در مقایسه با سال قبل ۲۶.۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

پس از رودخانه‌ها، دریا با ۸۹ فوتی (۸۳ نفر خارج طرح و ۶ نفر در محدوده ایمن‌سازی شده)، استخر کشاورزی با ۷۱، دریاچه مصنوعی و سد با ۴۲، استخر شنا با ۴۱، کانال با ۳۱، حوض و حوضچه با ۱۶، دریاچه طبیعی با ۱۴ و چاه با هشت فوتی به ترتیب بیشترین آمار تلفات غرق‌شدگی را داشته‌اند، ۲۵ نفر نیز در سایر مکان‌های آبی جان خود را از دست داده‌اند.

گفتنی است در این مدت استان‌های مازندران با ۷۵، خوزستان با ۵۳ و گیلان با ۳۶ فوتی بیشترین آمار مرگ ناشی از غرق‌شدگی را داشته‌اند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: