صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۳:۱۲
  • چهارشنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
  • Wednesday 14 September 2022
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۶ - ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - 2021 October 11
کد خبر: ۱۰۵۰۸۲

بورل: اتحادیه اروپا ماهیت خود را از دست داده است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد که این اتحادیه نقش خود را به عنوان بازیگر کامل در عرصه جهانی از دست داده و به یک ابزار تبدیل شده است.

به گزارش راهبرد معاصر، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار متنی در وبلاگ شخصی خود نسبت به نقش آفرینی این اتحادیه در عرصه جهانی و کم رنگ شدن آن هشدار داد و نوشت: یکی از نگرانی‌های اتحادیه اروپا از دست دادن نقش خود به عنوان بازیگر کامل در عرصه جهانی است.

وی با بیان اینکه اتحادیه اروپا در حال تبدیل به یک ابزار است و ماهیت خود را مبنی بر یک نهاد سیاسی بودن از دست داده است، گفت: در حقیقت، اروپایی‌ها امروز به صورت کاملا فزاینده‌ای با خطر تبدیل به یک ابزار به جای بازیگر در امور بین‌المللی مواجه هستند.

بورل ادامه داد: آن‌ها بیشتر به موضوع واکنش به تصمیمات دیگران می‌پردازند و شکل دهی حوادث را فراموش کرده اند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه در حال حاضر دو گرایش در جهان وجود دارد، افزود: این دو گرایش اروپا را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: یکی از این گرایش‌های موجود سیاست‌های آمریکا و متحدان وی برای مهار چین است.

بورل در ادامه با بیان اینکه دومین مورد از این گرایش‌ها جهانی پویایی چند قطبی بازیگرانی نظیر روسیه است، افزود: در حقیقت این بازیگران در تکاپوی گسترش حوزه نفوذ خود هستند که چنین اقداماتی عمدتا سبب محدود شدن منافع اتحادیه اروپا می‌شود درست همانند آنچه که در سوریه، لیبی و مالی رخ داده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن درخواست از سران این اتحادیه برای حمایت از تشکیل نیرو‌های مسلح خود تاکید کرد: تشکیل این نیرو‌های مسلح برای رقابت با ناتو برنامه ریزی نشده است و در حقیقت مکمل این ائتلاف محسوب خواهند شد./باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: