صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۴:۱۹
  • يکشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۱
  • Sunday 11 September 2022
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۷ - ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - 2021 November 21
کد خبر: ۱۱۰۶۶۱

نقص سیستم ایمنی بدن کارایی واکسن را کاهش می دهد؟

دانشمندان می گویند کسانی که دچار نقص ایمنی بدن هستند باید دوز سوم را تزریق کنند چون این بیماری کارایی واکسن را کاهش می دهد و دو دز برای آنها کافی نیست.

به گزارش راهبرد معاصر تاکنون تحقیقات گسترده‌ای درباره تاثیرگذاری واکسن کرونا بر روی افراد سالم انجام شده است. با این حال، تحقیقات انجام شده بر روی افرادی که دچار مشکلات مرتبط با نقص سیستم ایمنی بدن هستند بسیار محدود است.

دانشمندان آمریکایی به تازگی اقدام به بررسی تاثیرات واکسن‌های موجود در بازار بر روی افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند کردند. محققان می‌گویند شواهد حاکی از آن است که افرادی که به هر دلیلی دارای نقص سیستم ایمنی هستند پس از دریافت دو دوز واکسن کرونا پاسخ ایمنی لازم را ایجاد نمی‌کنند.

با این وجود، متخصصان تاکید دارند این افراد باید همچنان واکسن کرونا را دریافت کنند، زیرا دریافت آن باعث میزانی از پاسخ ایمنی در بدن می‌شود که در شرایط طبیعی در بدن آن‌ها تولید نمی‌شود. دانشمندان در این زمینه اقدام به بررسی بیش از ۸۹ هزار بیماری بستری شده در بیمارستان‌های آمریکا در ۹ ایالت کردند.

پژوهشگران می‌گویند دریافت دو دوز واکسن کرونای مبتنی بر دانش mRNA (تن‌ها دو واکسن فایزر و مدرنا براساس این دانش تولید شده اند) باعث می‌شود فارغ از سن بیماران، میزان بستری شدن افراد دارای نقص سیستم ایمنی بدن به میزان ۷۷ درصد کاهش پیدا کند.

این در حالی است که افرادی که دارای سیستم ایمنی سالمی هستند پس از دریافت دو دوز واکسن کرونا بیش از ۹۰ درصد خطر بستری شدن آن‌ها در بیمارستان کاهش می‌یابد. دانشمندان مشاهده کردند افراد دارای مشکلات سیستم ایمنی در برابر کرونای شدید بسیار آسیب پذیرتر هستند.

محققان می‌گویند افراد دارای نقص سیستم ایمنی بدن بهتر است بیشتر از دو دوز واکسن دریافت کنند. سازمان جهانی بهداشت به این افراد توصیه می‌کند دوز تقویتی (سوم) واکسن کرونا را نیز تزریق کنند.

دو دسته افراد دارای مشکلات ضعف و نقص در سیستم ایمنی بدن هستند. دسته اول کسانی هستند که به دلیل مشکلات ژنتیکی و از بدو تولد با این مشکل مواجه هستند و دسته دوم مربوط به کسانی است که به دلیل بیماری‌هایی مانند ایدز، دیابت و سرطان خون (لوکمیا) در طول زندگی دچار ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شوند./باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: