صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - 2021 December 13
کد خبر: ۱۱۳۳۷۲

ماموریت خطرناک سفارت آمریکا در عراق

اقدامات مخرب سفارت ایالات متحده آمریکا در عراق مدتی است که اعتراض احزاب و جریان‌ها، مقامات و شخصیت‌های سیاسی این کشور را برانگیخته است.

به گزارش راهبرد معاصر، سفارت آمریکا در عراق بیش از آنکه به یک مکان دیپلماتیک شباهت داشته باشد به یک مرکز فرماندهی عملیات نظامی شبیه است که در عین حال، مأموریت تهاجم فرهنگی در خاک عراق را نیز برعهده دارد.

 اقدامات مخرب سفارت ایالات متحده آمریکا در عراق مدتی است که اعتراض احزاب و جریان‌ها، مقامات و شخصیت‌های سیاسی این کشور را برانگیخته است. در همین ارتباط، چندی پیش «نصر الشمری» معاون دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی «نجباء» عراق در سخنانی صریح اعلام کرد که سفارتخانه ایالات متحده آمریکا در عراق به «لانه شیطان» تبدیل شده است.

واقعیت این است که سفارت ایالات متحده آمریکا در خاک عراق از مدت‌ها پیش از مأموریت دیپلماتیک خود در بغداد فاصله گرفته است. امروز دیگر همگان سفارت آمریکا در عراق را بزرگترین پایگاه نظامی در پایتخت این کشور می‌دانند. آمریکایی‌ها در حال حاضر سامانه ضدهوایی و ضد موشکی «سی‌رام» را در اطراف سفارت خود مستقر کرده‌اند و آخرین اخبار حاکی از آن است که قصد دارند از سامانه «پاتریوت» نیز استفاده کنند.

آمریکایی‌ها با مستقر ساختن تسلیحات نظامی سنگین در سفارت خود در «بغداد» این سفارتخانه را به پایگاه نظامی تبدیل کرده‌اند
تمامی گزارش‌ها از این مسأله حکایت دارند که ایالات متحده آمریکا تسلیحات نظامی سنگین خود را در سفارت واشنگتن در بغداد نگهداری می‌کند. در همین ارتباط، «بدر الزیادی» عضو سابق کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق تصریح می‌کند: «سفارت آمریکا در بغداد از سفارت به پادگان نظامی تبدیل شده است. این سفارت به تهدیدی برای بغداد، پایتخت عراق تبدیل شده است زیرا سلاح سنگین زیادی در آن قرار دارد».

این شخصیت سیاسی عراق در ادامه اظهاراتش گفت: «‌سامانه سی‌رام آمریکا موجب رعب و وحشت ساکنان نزدیک منطقه الخضراء بغداد می‌شود. سفارت آمریکا مرکز اداره عملیات جنگی و تهدیدی آشکار علیه امنیت و حاکمیت عراق است».


شخصیت‌های عراقی معتقدند که استقرار سامانه‌هایی نظیر «سی رام» و «پاتریوت» در اطراف سفارت ایالات متحده آمریکا در بغداد نقض آشکار حاکمیت ملی عراق محسوب می‌شود و دولت بغداد باید با این اقدام آمریکایی‌ها برخورد جدی نماید. گروه‌های مقاومت عراق نیز بارها و در مناسبت‌های مختلف نسبت به فعالیت‌های نظامی آمریکایی‌ها در سفارت خود در بغداد هشدار داده‌اند.

حضور گسترده نظامیان آمریکایی در محل سفارت واشنگتن در بغداد که بزرگترین سفارتخانه آمریکایی‌ها در سطح جهان محسوب می‌شود، حاکمیت ملی عراق را نقض کرده است
در همین حال، حضور نظامیان آمریکایی در سفارت واشنگتن در بغداد نیز خود یکی از مسائل جنجال برانگیز در خصوص ماهیت مأموریت این مکان دیپلماتیک محسوب می‌شود. در همین راستا، «سعد محمد الکعبی» تحلیلگر امور سیاسی عراق تصریح می‌کند: «این یک واقعیت است که حضور نظامیان آمریکایی در سفارت واشنگتن در بغداد با اصل احترام به حاکمیت ملی عراق در تعارض آشکار است».

از سفارت ایالات متحده آمریکا در عراق به عنوان گران‌ترین و بزرگترین سفارت در سراسر جهان یاد می‌شود. بر اساس گزارش‌های منتشر شده مساحت این سفارتخانه به تنهایی با مساحت شهر واتیکان برابری می‌کند. گفته می‌شود که مبلغ ۷۵۰ میلیون دلار برای احداث این سفارتخانه هزینه شده است.

«محمد البیاتی» نماینده سابق پارلمان عراق در سخنانی با اشاره به فاصله گرفتن سفارت آمریکا از مأموریت دیپلماتیک خود در خاک عراق، تأکید کرد که این سفارتخانه هیچ گونه خدمات دیپلماتیک ارائه نمی‌کند. وی با بیان این موضوع افزود: «ایجاد سفارتی به این بزرگی و در حالی که هیچ گونه خدمات دیپلماتیک ارائه نمی‌کند، نشان می‌دهد که این مجموعه به جای سفارتخانه یک پایگاه نظامی بزرگ است».



مأموریت‌های غیر دیپلماتیک سفارت آمریکا در عراق تنها در حوزه نظامی و امنیتی خلاصه نمی‌شود بلکه فراتر از آن نیز می‌رود. سفارت واشنگتن در بغداد عینِ اینکه به یک مکان نظامی شباهت دارد، فعالیت‌های ضد فرهنگی و ضد اجتماعی در خاک عراق انجام می‌دهد.

سفارت آمریکا همچنین به مرکزی برای تهاجم فرهنگی و ضربه زدن به بافت اجتماعی عراق تبدیل شده است
در همین راستا، «حیدر اللامی» عضو دفتر سیاسی جنبش «النجباء» با اشاره به اینکه سفارت آمریکا در بغداد تهدید بزرگ‌تری در مقایسه با حضور آمریکایی‌ها در عراق به شمار می‌رود، اعلام کرد که این سفارت به لانه‌ای برای نابودی بافت اجتماعی و فرهنگی عراق تبدیل شده است.

وی ضمن بیان اینکه توطئه‌هایی در داخل سفارت آمریکا برای ضربه زدن به بافت اجتماعی و تهاجم فرهنگی و فکری به ویژه در استان‌های نجف و کربلا وجود دارد، بر لزوم بازنگری در تعداد کارکنان داخل این سفارت تاکید کرد.

آمریکایی‌ها تهاجم فرهنگی در عراق را از طریق اجرایی ساختن برنامه موسوم به «آیلپ» (IYLEP- Iraqi Young Leaders Exchange Program) انجام می‌دهند. «آیلپ» یک آموزشی مختص نوجوانان عراقی است و توسط سفارت ایالات متحده در بغداد پیاده سازی می‌شود. ایالات متحده آمریکا از طریق این برنامه تلاش می‌کند تا عقاید و فرهنگ نوجوانان عراقی را مطابق با استانداردهای خود دستخوش تغییر قرار دهد.

آمریکایی‌ها بر اساس «آیلپ»، برنامه‌ها و سفرهای آموزشی برای نوجوانان عراقی در نظر می‌گیرند تا از این طریق بتوانند فرهنگ آنها را تغییر دهند و بر بافت اجتماعی این کشور تأثیرگذار باشند. سفارت واشنگتن در بغداد حدود یک ماه پیش با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که امسال نیز برنامه «آیلپ» برای نوجوانان عراقی اجراء می‌شود.

بر اساس تمامی آنچه که گفته شد، اکنون دیگر ناگفته پیداست که آمریکایی‌ها نه تنها از طریق گسترش حضور نظامی خود در خاک عراق که از رهگذر تهاجم فرهنگی نیز به دنبال ضربه وارد کردن به این کشور هستند. این مسأله نشان می‌دهد که واشنگتن از هیچ تلاشی برای بسط سلطه خود در عراق دریغ نکرده و نمی‌کند./مهر

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: