صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۸:۳۹
  • دوشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۱
  • Monday 19 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - 2021 December 18
کد خبر: ۱۱۴۰۸۸

حمایت آمریکا از مذاکرات آتی ارمنستان و جمهوری آذربایجان

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از حمایت این کشور از مذاکرات آتی ارمنستان و جمهوری آذربایجان خبر داد.

به گزارش راهبرد معاصر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده به شدت از تماس‌های مستقیم بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان حمایت می‌کند. به گزارش خبرگزاری «آرکا» ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در توییتی نوشت ،ایالات متحده از دیدارهای اخیر «نیکل پاشینیان»نخست وزیر ارمنستان و «الهام علی‌اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در بروکسل استقبال می‌کند. ما قویا از تعامل مستقیم آینده برای برقراری صلح در منطقه حمایت می‌کنیم.»

در دیدار ۱۴ دسامبر با رئیس شورای اروپا، «چارلز میشل» در بروکسل، پاشینیان و علی‌اف، مجدداً تایید کردند که تعهدات کلیدی انجام شده در چارچوب دو بیانیه سه جانبه 9 نوامبر ۲۰۲۰ و ۱۱ ژانویه ۲۰۲۱ رعایت خواهد شد و تفاهمات حاصل شده در سوچی در ۲۶ نوامبر ۲۰۲۱ باید بر آن بنا شود.

میشل از اقدامات صورت گرفته برای تضمین تنش زدایی پس از درگیری‌های مسلحانه اخیر در امتداد مرز بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان قدردانی کرد.

این در حالی است که نخست وزیر ارمنستان رئیس جمهور جمهوری آذربایجان را به ممانعت از گشایش خطوط حمل و نقل بین دو کشور متهم کرده بود. تنها چند ساعت پس از گفت‌وگوهای جدید علی‌‌اف با پاشینیان در بروکسل رئیس جمهور جمهوری آذربایجان گفت که زنگزور که جمهوری آذربایجان را از طریق ارمنستان به نخجوان متصل می‌کند باید همان وضعیت دالان لاچین را داشته باشد که ارمنستان و قره‌باغ را به هم متصل می‌کند.

علی‌اف پس از گفت‌وگو با «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو گفت: «در حال حاضر هیچ پست بازرسی گمرکی در کریدور لاچین وجود ندارد. در مورد زنگزور نیز باید همینطور باشد.»

وی به خبرنگاران گفت: «اگر ارمنستان بر ایجاد پست‌های بازرسی گمرکی برای کنترل تردد کالا و مردم از طریق دالان زنگزور اصرار داشته باشد، ما نیز بر همین شرایط برای کریدور لاچین پافشاری خواهیم کرد.»

به دنبال این سخنان، پاشینیان به سرعت خواسته‌های علی‌اف را رد و باکو را به تلاش برای به بن بست کشاندن موضوع باز کردن خطوط حمل و نقل منطقه ای متهم کرد.

حدود یک ماه قبل، درگیری‌ها میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در استان «سیونیک» ارمنستان بار دیگر شدت گرفت. ایروان اعلام کرد که نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان با حمله به این منطقه راهبردی، جاده بین‌المللی مهمی که پایتخت ارمنستان را به مرزهای جمهوری اسلامی ایران متصل می‌کند به خطر انداخته است.

از سوی دیگر باکو، ایروان را مقصر دانسته و نیروهای مسلح ارمنستان را به اقدامات تحریک‌آمیز از جمله حمله به مواضع جمهوری آذربایجان متهم کرد./فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: