صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۲۸ دی ۱۴۰۰ - 2022 January 18
کد خبر: ۱۱۸۳۷۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

آخرین اخبار رتبه بندی معلمان / جزییات ایرادات شورای نگهبان + نحوه بررسی مجدد لایحه در مجلس

دیروز سخنگوی شورای نگهبان از برگشت مصوبه رتبه بندی معلمان به صحن مجلس به دلیل ابهامات مختلف خبر داد. حالا بر اساس اعلام یک عضو کمیسیون آموزش پس از بررسی ایرادت مصوبه در کمیسیون آموزش مصوبه بار دیگر در صحن بررسی خواهد شد.

به گزارش راهبرد معاصر با این که طی روزهای گذشته اخبار غیر رسمی منتشر شده از تایید مصوبه رتبه بندی معلمان در شورای نگهبان خبر می داد اما خبر سخنگوی این شورا همه را شوکه کرد که به گفته او مصوبه رتبه بندی فرهنگیان به دلیل ابهامات به صحن مجلس ارسال شده بود. البته به گفته  هادی طحان نظیف این شورا با اهداف مصوبه موافق است و کلیت آن با توجه به اینکه ماهیت مصوبه لایحه است، مورد پذیرش این شوراست.

حالا به گفته مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ایرادات ‎شورای نگهبان در کمیسیون آموزش برطرف و پس از رأی گیری در صحن مجلس، به آن شورا ارسال می‌گردد.

تصویر متن ایرادات شورای نگهبان به مصوبه رتبه بندی معلمان

 

بارگشت مصوبه رتبه بندی معلمان به مجلس

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، هادی طحان‌نظیف درباره آخرین وضعیت لایحه رتبه‌بندی معلمان، اظهار کرد: با بررسی‌هایی که در خصوص این لایحه در جلسات شورای نگهبان صورت گرفت، این شورا با اهداف مصوبه موافق است و کلیت آن با توجه به اینکه ماهیت مصوبه لایحه است، مورد پذیرش این شوراست اما در برخی موارد نسبت به لایحه دولت و مواردی نیز با توجه به تغییراتی که در مجلس نسبت به لایحه صورت گرفته است، اشکالات و ابهاماتی برای شورای نگهبان وجود دارد لذا برای رفع این ابهامات و اشکالات به مجلس برگشت داده شد.

وی افزود: واقعیت این است اگر این ابهامات و ایرادات به صورت دقیق و شفاف برطرف شود، در عمل با مصوبه‌ای کارآمد و قابل اجرا روبرو خواهیم بود که رضایت این قشر فرهیخته، دلسوز و زحمتکش را در پی خواهد داشت، لذا باید دولت و مجلس نسبت به این موارد نیز جلساتی برگزار و توافق کنند.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: ما در شورای نگهبان از حداکثر زمان قانونی خود استفاده کردیم و پیگیری‌های متعددی در جهت رفع ابهامات مذکور و شفاف‌تر مصوبه برای اجرای بهتر آن انجام دادیم که برخی از آن‌ها روشن شد و برخی باقی ماند و امروز با اتمام زمان قانونی برای اظهارنظر، دیگر فرصتی باقی نمانده است، لذا باید نتیجه بررسی‌ها را به مجلس اعلام نماییم. امیدواریم به زودی در جلسات بعدی مجلس، ابهامات و اشکالات باقیمانده نیز بررسی و توافقات لازم با دولت حاصل گردد و مصوبه اصلاحی جهت اظهارنظر به این شورا ارسال شود طبیعتاً پس از اصلاح، مصوبه در اسرع وقت مجددا در دستورکار شورای نگهبان قرار خواهد گرفت.

 

 

ایرادات شورای نگهبان به رتبه بندی فرهنگیان

هادی طحان‌نظیف  در خصوص آخرین وضعیت لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان، اظهار کرد: «با بررسی‌هایی که در خصوص این لایحه در جلسات شورای نگهبان صورت گرفت، این شورا با اهداف مصوبه موافق است و کلیت آن با توجه به اینکه ماهیت مصوبه لایحه است، مورد پذیرش این شوراست اما در برخی موارد نسبت به لایحه دولت و مواردی نیز با توجه به تغییراتی که در مجلس نسبت به لایحه صورت گرفته است، اشکالات و ابهاماتی برای شورای نگهبان وجود دارد لذا برای رفع این ابهامات و اشکالات به مجلس برگشت داده شد.»

سخنگوی شورای نگهبان افزود: «واقعیت این است اگر این ابهامات و ایرادات به صورت دقیق و شفاف برطرف شود، در عمل با مصوبه‌ای کارآمد و قابل اجرا روبرو خواهیم بود که رضایت این قشر فرهیخته، دلسوز و زحمتکش را در پی خواهد داشت لذا باید دولت و مجلس نسبت به این موارد نیز جلساتی برگزار و توافق کنند.»

وی بیان کرد: «ما در شورای نگهبان از حداکثر زمان قانونی خود استفاده کردیم و پیگیری‌های متعددی در جهت رفع ابهامات مذکور و شفاف‌تر مصوبه برای اجرای بهتر آن انجام دادیم که برخی از آنها روشن شد و برخی باقی ماند و امروز با اتمام زمان قانونی برای اظهارنظر، دیگر فرصتی باقی نمانده است لذا باید نتیجه بررسی‌ها را به مجلس اعلام نماییم. امیدواریم به زودی در جلسات بعدی مجلس، ابهامات و اشکالات باقیمانده نیز بررسی و توافقات لازم با دولت حاصل گردد و مصوبه اصلاحی جهت اظهارنظر به این شورا ارسال شود طبیعتاً پس از اصلاح، مصوبه در اسرع وقت مجددا در دستورکار شورای نگهبان قرار خواهد گرفت.»

آقای طحان نظیف ادامه داد: درباره مصوبه اخیر مجلس رتبه بندی معلمان با توجه به جلسات متعدد شورای نگهبان این شورا با اهداف مصوبه موافق است و با توجه به اینکه این مصوبه لایحه است نیز مورد پذیرش ماست.

وی افزود: در برخی از موارد نسبت به لایحه دولت و نسبت به تغییراتی که در مجلس به لایحه صورت گرفته است، شورای نگهبان اشکالات و ابهاماتی را دارد.

آقای طحان‌ نظیف ادامه داد: برای رفع این ابهامات و اشکالات مصوبه رتبه بندی معلمان به مجلس بازگردانده شد تا این ابهامات به شکل دقیق و شفاف برطرف شود.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: در صورت رفع ابهامات و اشکالات باقیمانده در عمل ما با مصوبه کارآمد و قابل اجرا را مواجه خواهیم بود و رضایت قشر فرهیخته و دلسوز کشور در پی خواهد داشت و دولت باید و مجلس نسبت به رفع این موارد و ابهامات یک نشستی را تشکیل دهند و به یک توافقی برسد.

وی افزود: ما در شورای نگهبان از حداکثر فرصت خود که ۲۰ روز بود استفاده کردیم و پیگیری های متعددی را در جهت رفع ایرادات و شفاف تر شدن مصوبات برای اجرای بهتر آن انجام دادیم.

آقای طحان نظیف تصریح کرد: در این مدت برخی از ابهامات و ایرادات روشن شد و برخی از ایرادات همچنان باقی مانده است و امروز با توجه به اتمام زمان قانونی برای بررسی این مصوبه در شورای نگهبان برای اظهارنظر ما نزدیک می‌شویم و فرصتی باقی نمانده است و نتیجه بررسی ها را به مجلس باید اعلام کنیم و امیدوارم در جلسات آینده که مجلس جلسات علنی خواهد داشت این ابهامات باقیمانده رفع شود و توافق بین مجلس و دولت حاصل شود و جهت اظهار نظر نهایی نیز مجدداً به شورای نگهبان ارسال شود و مانیز در اولین جلسه شورا پس از رفع ابهام آن را بررسی خواهیم کرد و نظر نهایی را اعلام خواهیم کرد.

 

نحوه بررسی مجدد لایحه‌ رتبه بندی معلمان در مجلس

نماینده و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در توئیتی از روند بررسی لایحه رتبه بندی معلمان خبر داد.

مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در توئیتی نوشت:

‌سیر بررسی ‎لایحه رتبه بندی معلمان پس از برگشت به قرار زیر است.

ایرادات ‎شورای نگهبان در کمیسیون آموزش برطرف و پس از رأی گیری در صحن مجلس، به آن شورا ارسال می‌گردد.

هنوز نامه شورا در تبلت ما بارگذاری نشده و از محتوای آن بی خبرم.

تا هفته آینده هم نمایندگان در حوزه انتخابیه هستند.

طرح رتبه بندی معلمان دغدغه‌ای دیگر در حوزه آموزش و پرورش است که پس از گذشت حدود ۱۰ سال از تصویب آن اکنون تصویب لوایح آن در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است.

این طرح  از اقداماتی است که در وهله اول برای ارتقای کیفیت آموزشی و سپس در راستای بهبود وضعیت معیشت معلمان در نظر گرفته شده است.

طرح رتبه بندی معلمان یکی از طرح‌های پر سرو صدای این روز‌ها در مجلس است. زیرا با انجام طرح رتبه بندی معلمان حقوق معلمان افزایش چشمگیری خواهد داشت.

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
آقایان نماینده چشمتون ندید که ایراداتی رو که شورای نگهبان گرفته با دقت بیشتر ی تصویب کنید تا لایحه برگشت نخوره فردا دوباره کاسه گدایی دست میگیرید برای رای گرفتن از معلمها