صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۲:۴۴
  • چهارشنبه ۰۹ خرداد ۱۴۰۳
  • Wednesday 29 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۹ - ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - 2022 February 20
کد خبر: ۱۲۲۹۹۶

هشدار ناتو و ژاپن به روسیه و چین

وزیر خارجه ژاپن و دبیرکل ناتو بر اتفاق نظرشان درباره لزوم همکاری دو طرف به منظور کاستن از تنش‌ها درباره اوکراین تاکید و در خصوص اقدامات روسیه به شدت ابراز نگرانی کردند.

به گزارش راهبرد معاصر «یوشیماسا هایاشی» وزیر خارجه ژاپن که برای شرکت در «کنفرانس امنیتی مونیخ» به آلمان سفر کرده است، در حاشیه این نشست با «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو دیدار کرد و در آن ضمن صحبت درباره اوکراین و تایوان، علیه روسیه و چین رایزنی کردند.

به گزارش روزنامه «ژاپن تایمز»، وزارت خارجه ژاپن با انتشار یک بیانیه از محورهای رایزنی یوشیماسا هایاشی با ینس استولتنبرگ توضیحاتی ارائه داد. طبق بیانیه توکیو، دو طرف علیه روسیه و چین رایزنی کردند.

وزیر خارجه ژاپن و دبیرکل ناتو در این دیدار بر اتفاق نظرشان درباره لزوم همکاری دو طرف به منظور کاستن از تنش‌ها درباره اوکراین تاکید و در خصوص اقدامات روسیه به شدت ابراز نگرانی کردند. طبق اعلام وزارت خارجه ژاپن، یوشیماسا هایاشی و ینس استولتنبرگ با اشاره به تشدید نگرانی‌ها درباره احتمال حمله روسیه، بر لزوم حمایت از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کردند.

این دو مقام ارشد توکیو و بروکسل همچنین با هشدار به روسیه درباره اوکراین تاکید کردند که تغییر دادن وضعیت موجود با توسل به نیروی نظامی هرگز تحمل نخواهد شد. دو طرف درباره وضعیت در ایندوپاسیفیک (مناطق حائل دو اقیانوس هند و آرام) هم رایزنی کردند.

این دیپلمات ارشد توکیو در حاشیه سفر به کنفرانس امنیتی مونیخ و سخنرانی در این اجلاس، درباره روابط ژاپن و چین هم اظهارنظر کرد و از پکن خواست، مقررات و قواعد امنیت بین‌المللی را مراعات کند.

وزیر خارجه ژاپن البته تاکید کرد که کشورش در تلاش است که با چین یک «رابطه سازنده و با ثبات» ایجاد کند. وی بلافاصله با اشاره به تنش‌ها دو کشور بر سر تایوان مخالفتف موضع چین درباره تعلق جزیره تایوان به این کشور را رد کرد.

به گفته یوشیماسا هایاشی، توکیو تایوان را «شریک مهم و دوست» ژاپن می‌داند و دو طرف در زمینه ارزش‌های اساسی از قبیل اصول دموکراتیک اشتراک نظر دارند. وی افزود: «ژاپن پیوندهای اقتصادی و ارتباطات مردمی خود با تایوان را تقویت بخشیده است».

وزیر خارجه ژاپن پیش از آن در نشست وزرای خارجه «گروه ۷» با موضوع اوکراین در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت کرد. وی بعد از نشست به مسکو هشدار داد: «ما با همکاری جامعه بین‌المللی، به وضعیت واقعی پاسخ مناسب از جمله تحریم‌ها خواهیم داد»./فارس

برچسب ها
مطالب مرتبط
نظر شما