صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۰۴ فروردين ۱۴۰۱ - 2022 March 24
کد خبر: ۱۲۷۱۹۰
امیررضا واعظ آشتیانی، معاون‌ سابق وزارت صمت در گفت‌وگو با راهبرد معاصر مطرح کرد؛

ضرورت همراهی تمام نهادها برای تحقق شعار سال

امیررضا واعظ آشتیانی، معاون‌ سابق وزارت صمت در خصوص شرایط تحقق شعار سال گفت: وضعیت تولید در طول دهه نود نامناسب بود و برای اجرایی‌کردن شعار سال باید هر سه‌قوه کشور با همکاری با یکدیگر، موانع پیش‌روی تولید و افزایش اشتغال را مرتفع کنند و امکان توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان را فراهم سازند.

به گزارش راهبرد معاصر، تاکید چندساله رهبر انقلاب بر دو موضوع تولید و اشتغال در چندسال اخیر نشان میدهد که ایشان راه حل پیشرفت و رشد اقتصادی را  از مسیر جهش تولید و افزایش مشارکت اقتصادی مردم میدانند. ایشان در شعار سال 1401 بر روی تولید دانش‌بینان تاکید بسیار داشتند که به‌معنای تکیه بر دانش بومی و گریز از وابستگی به تکنولوژی‌های وارداتی در مسیر رشد اقتصادی است.

 

واعظ آشتیانی در موضوع نامگذاری سال و تشریح جزئیات آن در سخنرانی روز اول سال رهبر معظم انقلاب گفت: ایشان از تولید به عنوان اکسیری در دنیای اقتصاد یاد کردند،. واقعیت امر این است که عامل رشد اقتصادی کشورهای توسعه‌یافته، تسهیل روند تولید است. کشوری در دنیای امروز موفق خواهد بود که بتواند در حوزه تولید و برنامه ریزی در بخش تولید به صورت مرتب و عالمانه جلو برود، لذا ما نیز باید چنین مسیری را طی کنیم تا بتوانیم به اهدافی که مد نظر رهبر معظم انقلاب در حوزه تولید است برسیم. شعار امسال قائم به دو محور اساسی است، یکی فعالیت دانش بنیان و دیگری اشتغال آفرینی؛ چرا که اشتغال آفرینی زمانی حائز اهمیت است که با ثبات و کیفی باشد. به این خاطر که سرمایه گذاران به دنبال ثبات اقتصادی هستند در غیر این صورت سرمایه گذاری در تولید و اقتصاد کاهش می‌یابد و رو به افول می گذارد. لذا سرمایه ملی کشور ضایع و اشتغال متزلزل می شود. بنابراین تاکید مقام معظم رهبری بر دو فاکتور مهم دانش بنیان و اشتغال آفرینی را باید اینگونه تفسیر کرد که تاکید ایشان بر اشتغال آفرینی کیفی بوده است.

 

وی در ادامه گفت: نکته مهم تولید دانش بنیان، اشتغال‌ آفرین است که محصولات و کالاهای تولیدی را فقط برای رفع احتیاج روزمره جامعه تولید نکنیم، بلکه باید تولید صادرات محور و کیفی داشته باشیم. تولیدی رقابتی که در بازارهای خارجی موفق باشد. برای رسیدن به چنین وضعیتی باید به تکنولوژی‌های روز دست‌پیدا کنیم و برای رسیدن به این مرله باید به فعالیت‌های دانش‌بنیان بسیار بها داد و به سمت ایجاد تکنولوژی‌هایی برویم که وابستگی ما را به سایر کشورها کاهش بدهد تا در دوران تحریم خودکفا باشیم و نگران اختلال در واردات قطعه یا ماشین آلات نباشیم. به این معنا که نهادهای دانش‌بنیان باید به سمت ساخت ماشین آلاتی بروند که مبتنی بر دانش فنی داخلی است.

 

معاون‌ سابق وزارت صمت تصریح کرد: متأسفانه امروز قریب به هفتاد درصد کارخانجات کشور، فاقد ماشین آلات به روز هستند. این موارد قطعا در تولید کیفی تاثیر منفی به جا می گذارد. لذا برای نوسازی صنایع ایران باید از فعالیت های دانش بنیان به شدت حمایت شود تا نهادهای دانش بنیان و استفاده از نیروهای نخبه فعال به کمک صنعت بیایند. گاها در مشاهده می کنیم نهادها و شرکت‌های دانش بنیان در جهت ساخت ماشین آلاتی که در خارج از کشور ساخته شده،حرکت کرده و گام‌های بزرگی برداشته اند اما باید فعالیت سازمان یافته تری برای تحقق هر چه سریعتر و بیشتر این محور مهم در دستور کار قرار داده شود .

 

آشتیانی گفت: به اعتقاد بنده مطرح کردن شعار سال ١۴٠١ با عناوین مهمی چون تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی از سوی رهبر معظم انقلاب نشان دهنده یک تفکر عالمانه، منطقی، تخصصی است که در عین حال می تواند کاربردی باشد. از این جهت خرسندم که ایشان نسبت به موضوع تولید دانش بنیان اهمیت زیادی قائل هستند و نهایتا تولید را در حوزه اقتصاد، اکسیر عنوان کردند. بی‌شک اهالی صنعت، اقتصاد و تولید باید به گونه ای حرکت کنند که اهدافی که مقام معظم رهبری برای اقتصاد کشور بیان کردند محقق شود. تحقق این موضوع وابسته به کار و تلاش بیشتر دولت است. عدم تصمیم گیری های سلیقه ای در دولت موضوع بسیار مهمی است. چرا که یکی از هنرهای یک مدیر موفق، تصمیم گیری عالمانه مبتنی بر آماده سازی پیش‌زمینه‌های لازم است. تصمیم گیری راهبردی که برای اقتصاد کشور سرانجام خوبی را رقم بزند و آینده خوبی به دنبال داشته باشد که در نهایت منجر به اتخاذ تصمیمات خوبی شود.

 

امیررضا واعظ آشتیانی گفت: در هر بخش و حوزه‌ای که موفق بودیم قطعا در آن حوزه تصمیمی شجاعانه گرفته شده است. به این معنا که روند و فرآيندها به درستی طی شده است و باید فارغ از هر گونه شتابزدگی و برخوردهای احساسی تصمیم گیری شود. امید می رود سال جدید زمینه ساز رشد اقتصادی ٨ درصدی باشد که دولت به مردم وعده داده است. برای تحقق این مهم، منتقدین باید پیشنهادات راهگشا و منطقی ارائه دهند. دولت نیز باید به درستی از حمایت های مقام معظم رهبری و مردم استفاده کند. مجلس شورای اسلامی باید بازوی کمکی به دولت باشد تا در صورت نیاز به ورود مجلس با قانون گذاری در تسریع این فرایند سهیم باشد. هر چند که نقش قوه قضائیه را نمی توان نادیده گرفت چرا که رهبر معظم انقلاب به این موضوع اشاره کردند که در سال جدید که دو محور دانش بنیان و اشتغال آفرین برجسته است، اما در حاشیه این موضوع قوه قضائیه و قوه مقننه نیز باید برای تحقق این مهم کمک کننده باشند. امیدواریم تولید کنندگان‌ در سال جاری روزهای خوبی داشته باشند؛ چرا که متأسفانه در طول دهه نود وضعیت تولید در کشور نامناسب بود؛ اما امید می رود از ابتدای قرن جدید تولید کنندگان از شرایط بهتری برخوردار باشند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: