صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۸:۱۷ - ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - 2022 April 04
کد خبر: ۱۲۸۱۱۹

نقش امارات در سقوط کابینه دولت عمران خان

جمال ریان در توییتی نوشت: عمران خان شرایط را بر خلاف خواسته نظام‌های حامی عادی سازی روابط (با اسرائیل) که تلاش داشتند با تزریق پول، ‏ او را سرنگون کنند تغییر داد، امارات در صدر اینگونه نظام هاست و جرم نخست وزیر پاکستان نیز مخالفت با عادی سازی روابط است.

به گزارش راهبرد معاصر دیروز طرح استیضاح عمران خان رد شد و قرار است در پاکستان انتخابات پارلمانی زودهنگام برگزار شود، اما بر اساس نظر برخی از کارشناسان در بحران استیضاح برای نخست وزیر پاکستان نقش امارات مشهود است.

جمال ریان، گوینده شبکه تلویزیونی ”الجزیره عربی“ و از فلسطینیان فعال در امور رسانه‏، در سلسله توئیت‌هایی به نقش امارات در تلاش برای سقوط کابینه عمران خان نخست وزیر پاکستان اشاره کرد. او در واکنش به رد استیضاح عمران خان در توئیتر نوشت: عمران خان شرایط را بر خلاف خواسته نظام‌های حامی عادی سازی روابط (با اسرائیل) که تلاش داشتند با تزریق پول، ‏ او را سرنگون کنند تغییر داد، امارات در صدر اینگونه نظام هاست و جرم نخست وزیر پاکستان نیز مخالفت با عادی سازی روابط است.

او در توئیت دیگری نوشت: از زمانی که عمران خان، نخست وزیر شد، همواره مبحث اسلام هراسی، موضوع کشمیر و قضیه فلسطین از مسائل مورد اهتمام در تریبون‌های بین المللی بود؛ تا آنکه امارات از او خواست روابط پاکستان را با رژیم صهیونیستی عادی سازد، اما پس از مخالفت عمران خان با این خواسته، امارات سپرده هایش را از بانک‌های پاکستان خارج کرد تا عمران خان مجبور شود از چین درخواست وام کند.

در گزارش‌های متعددی از فشار شدید امارات بر پاکستان جهت سوق دادن این کشور به جمع عادی سازان روابط با رژیم اشغالگر خبر داده شد، برخی کشور‌ها در این زمینه با تمرکز بر نیروی کار پاکستان در خارج از کشور سعی کردند اسلام آباد را تحت فشار قرار دهند، اما عمران خان تا به الان حاضر نشد به خواسته هایشان تن دهد.

سیزدهم نوامبر سال ۲۰۲۰ عمران خان گفته بود، پاکستان از سوی برخی کشور‌ها برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی تحت فشار است. او ماهیت این کشور‌ها را مشخص نکرده بود، اما چند روز پس از این اظهار نظر و به طور مشخص در هجدهم نوامبر‏، امارات اعلام کرد صدور روادید سفر را برای شهروندان سیزده کشور معلق کرد که پاکستان یکی از این کشور‌ها بود.

بیش از یک و نیم میلیون نیروی کار پاکستانی که معادل ۱۲.۵ درصد ساکنان امارات به شمار می‌آیند در این کشور عربی مشغول به کارند‏، از این نظر امارات پس از عربستان و انگلیس سومین کشوری است که بیشترین نیروی کار پاکستانی را در خود جای داده است.

بسیاری از کارشناسان همان زمان گفته بودند اقدام امارات در تعلیق صدور روادید سفر برای شهروندان پاکستان در چارچوب فشار‌های این کشور بر اسلام آباد جهت به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی است.

مارس سال گذشته منابعی قابل اعتماد به پایگاه اینترنتی امارات لیکس خبر داده بودند به دلیل مخالفت اسلام آباد با وساطت ابوظبی جهت عادی سازی روابط با تل آویو، امارات تدابیر مجازات گونه‌ای را علیه اسلام آباد اتخاذ کرده است.

در شرایطی که پاکستان از نظر مالی در تنگنا بود، امارات از این کشور خواست تا یک میلیارد دلاری را که در بانک مرکزی پاکستان به ودیعه گذاشته بود بازگرداند، همچنین اسلام آباد برای آنکه بتواند وام یک میلیارد دلاری عربستان را بپردازند مجبور شده بود از چین وام یک میلیارد دلاری بگیرد./باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: