صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۲:۳۵ - ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 2022 May 18
کد خبر: ۱۳۴۲۴۵

انگلیس: تصرف ماریوپل توسط روسیه به تاخیر افتاده

وزارت دفاع انگلیس در تازه‌ترین ارزیابی خود از تحولات اوکراین ادعا کرد: با وجود اینکه نیرو‌های روسیه «ماریوپل» را برای بیش از ده هفته محاصره کرده‌اند، اما مقاومت سرسخت اوکراینی‌ها توانایی روسیه را برای به دست آوردن کنترل کامل بر شهر به تاخیر انداخته است.

به گزارش راهبردمعاصر، در بیانیه روز چهارشنبه وزارت دفاع انگلیس امده است که مقاومت اوکراین، تلاش‌های اولیه روسیه را برای تصرف یک شهر کلیدی (ماریوپل) ناکام گذاشت و خسارات پرسنلی پرهزینه‌ای را برای روسیه به همراه داشت.

این بیانیه می‌افزاید: روسیه برای غلبه بر مقاومت اوکراین، از نیروهای پشتیبان استفاده قابل توجهی کرده است. این نیروها شامل استقرار نیروهای چچنی است که احتمالاً متشکل از چندین هزار جنگجو است که عمدتاً در بخش های ماریوپل و لوهانسک متمرکز شده اند.

در ادامه این بیانیه آمده است: نیروهای یادشده احتمالاً از داوطلبان انفرادی و واحدهای گارد ملی تشکیل شده‌اند که به طور معمول به تامین امنیت حاکمیت رمضان قدیروف رئیس جمهوری چچن اختصاص دارند.

وزارت دفاع انگلیس ادعا کرد: قدیروف احتمالاً نظارت دقیقی بر استقرار نیروهای چچن دارد و پسر عموی او آدام دلیمخانوف احتمالاً به عنوان فرمانده میدانی چچن در ماریوپل عمل کرده است.

از ابتدای جنگ در اوکراین وزارت دفاع انگلیس آخرین ارزیابی خود را از تحولات در این کشور گزارش می‌دهد. در واقع انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است. این کشور تقریبا هفته‌ای یک بار تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه وضع می‌کند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد./ایرنا

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: