صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۵:۲۷
  • چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۱
  • Wednesday 14 December 2022
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 June 11
کد خبر: ۱۳۷۸۷۹

واشنگتن پست: افزایش قیمت بنزین اقتصاد آمریکا را تحت فشار قرار می‌دهد

روزنامه واشنگتن پست به شرایط اقتصادی در آمریکا پرداخته و اعلام کرد افزایش قیمت بنزین اقتصاد آمریکا را تحت فشار قرار می‌دهد.

به گزارش راهبرد معاصر روزنامه واشنگتن پست در گزارشی به گرانی بنزین در آمریکا پرداخته و در این خصوص نوشت: افزایش قیمت بنزین، نفت و گازوئیل سبب افزایش هزینه‌ها برای کسب و کار‌ها شده و آن‌ها را وادار می‌کند قیمت‌ها را برای مشتریان خود افزایش دهند و از سرمایه گذاری‌های جدید صرفنظر نمایند. این روند به نوبه خود خطر کاهش تقاضای مصرف کننده را به همراه دارد، زیرا خانوار‌ها دیگر هزینه‌ها را کاهش می‌دهند تا هزینه بنزین را تأمین کنند. خرید بنزین به خودی خود تنها بخش کوچکی از بودجه اکثر خانواده‌ها را تشکیل می‌دهد، اما انرژی برای عملکرد اقتصاد به طور گسترده‌تر بسیار مهم است و این روند افزایش قیمت‌ها را در بسیاری از بخش‌های دیگر در پی دارد.

نشانه‌ای دال بر کاهش قیمت‌ها در آینده‌ای نزدیک وجود ندارد. تحریم‌های غرب علیه روسیه به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین، سبب ویرانی بازار‌های انرژی در جهان شده است، اما مهمترین اقدام -شامل ممنوعیت واردات نفت از روسیه توسط اتحادیه اروپا- حتی تا پایان امسال هم اجرایی نخواهد شد.

قیمت بنزین همچنین می‌تواند برای رانندگانی که قصد سفر‌های تابستانی دارند بیش از پیش افزایش یابد، و انتظار می‌رود لغو محدودیت‌های کووید در برخی شهر‌های چین منجر به افزایش تقاضا برای سوخت در این کشور شود و این موضوع به نوبه خود سبب افزایش قیمت‌ها در سطح بین المللی می‌شود.

بر اساس گزارش اداره آمار کار آمریکا که روز جمعه (دیروز) منتشر شد، هزینه‌های انرژی در این کشور از آوریل تا مه ۳.۹ درصد افزایش یافت. این در حالی است که قیمت انرژی به طور کلی از سال گذشته ۳۵ درصد افزایش داشته است. دولت آمریکا روز جمعه اعلام کرد تورم کلی در ماه مه به ۸.۶ درصد رسیده است.

نتایج یک نظرسنجی که روز پنجشنبه توسط روزنامه واشنگتن پست و دانشگاه جورج میسون منتشر شد، نشان داد آمریکایی‌ها به طور کلی نگران تورم و افزایش قیمت بنزین هستند. حدود ۴۴ درصد از رانندگان اعلام کردند به دلیل افزایش قیمت‌ها تنها توانسته اند بخشی از باک بنزین خودروی خود را پر کنند. ۶۱ درصد از رانندگان زیر ۵۰ هزار دلار در سال درآمد دارند. تقریبا دو سوم رانندگان اعلام کردند به دلیل افزایش قیمت بنزین، کمتر به فروشگاه‌های مواد غذایی می‌روند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، میانگین قیمت هر گالن بنزین در آمریکا روز شنبه به ۵.۰۰۴ دلار رسید. در حال حاضر، میانگین قیمت بنزین در دست کم ۱۹ ایالت دارای پنج دلار یا بیشتر است. این رقم در ایالت کالیفرنیا بیش از شش دلار در هر گالن است. برخی تحلیلگران بر این باورند قیمت بنزین در سراسر آمریکا تا پایان تابستان ممکن است به شش دلار در هر گالن برسد.

افزایش قیمت انرژی در حال تأثیر گذاری بر همه بخش‌های اصلی اقتصاد است. آن‌ها هزینه‌های برق، حمل و نقل، حمل و نقل، تدارکات، سفر هوایی، کشاورزی، کود و تولید سایر کالا‌ها را افزایش می‌دهند. آن‌ها درآمد شرکت‌ها را کاهش دادند: شرکت زنجیره‌ای والمارت اخیرا به افزایش قیمت سوخت و ذخیره سازی آن اشاره و اعلام کرد این روند به سود دهی این شرکت آسیب می‌رساند. 

افزایش قیمت انرژی اغلب منادی دهنده رکود اقتصادی است، زیرا مصرف کنندگان با کاهش هزینه‌های خود برای سایر کالا‌ها و خدمات در تلاش برای پرداخت هزینه‌های مرتبط با به قیمت‌های بالاتر هستند.

بر اساس یادداشت پژوهشی جرمی گرانتهام تحلیلگر موسسه جی ام او؛ از نظر تاریخی، افزایش قیمت نفت مانند آنچه که اکنون غرب با آن مواجه است، "همواره" پیش از رکود اقتصادی رخ داده یا منجر به رکود اقتصادی شده است.

کریس روپکی اقتصاددان ارشد در موسسه اف دبلیو بوندز در سخنانی گفت: من در حال حاضر در حالت آماده باش به سر می‌برم تا ببینم آیا اقتصاد در مقابل این جدیدترین ضربه ناشی از افزایش قیمت‌های انرژی تسلیم می‌شود یا خیر. این یک معجزه خواهد بود اگر وارد رکود نشویم. 

بر اساس گزارش ها، رئیس‌جمهور آمریکا همچنین در حال برنامه ریزی برای سفر به عربستان سعودی است، زیرا آمریکا در تلاش برای افزایش تولید نفت و کاهش وابستگی به روسیه - سومین تامین‌کننده بزرگ نفت جهان قبل از جنگ در اوکراین- به دیگر بخش‌های جهان چشم دوخته است.

با این حال، مقامات کاخ سفید ناامید شده اند، زیرا تلاش هایشان تا این مقطع به واسطه نیرو‌های جهانی مخدوش شده است. در اوایل این ماه، گروهی از کشور‌های تولیدکننده نفت موسوم به اوپک پلاس اعلام کردند متعهد به افزایش هر چه بیشتر تولید خود برای تابستان امسال شده اند، اقدامی که دولت بایدن با سرعت از آن تمجید کرد. مقامات کاخ سفید امیدوار بودند اعلام این خبر موجب کاهش قیمت نفت شود. اما قیمت‌ها همچنان به افزایش خود ادامه دادند./باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: