صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۲:۰۷ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - 2019 June 21
کد خبر: ۱۴۱۵۱
واکنش آمریکا به سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک؛

آیا آمریکا به ایران حمله خواهد کرد؟

بررسی مواضع مقامات آمریکایی نشان می دهد بیش از آنکه مقامات کاخ سفید به دنبال اتخاذ تصمیم غیر عقلایی و حمله به ایران باشند به دنبال تغییر روایت جهت جلوگیری از بی اعتباری در نظام بین الملل هستند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ به دنبال سرنگونی پهپاد آمریکا توسط سپاه در هرمزگان، رسانه های ضدایرانی و همسو با مواضع جنگ طلبان در آمریکا، در راستای القا خط تشدید تنش میان واشنگتن و تهران و سمت و سو گرفتن این تنش به سمت جنگ و حمله به ایران، در چند ساعت گذشته به انتشار اخبار پیرامون واکنش واشنگتن به سرنگون شدن پهباد متجاوز گلوبال هاوک توسط ایران پرداختند. دو نکته در این پوشش اخبار وجود دارد:

 

آیا آمریکا به ایران حمله خواهد کرد؟

 

➖اصالت بخشی به روایت آمریکا مبنی بر هدف قرار گرفتن پهپاد گلوبال هاوک توسط سامانه سوم خرداد در آب های بین المللی: این ادعاها در حالیست که شواهد محکمی درباره تجاوز پهباد آمریکایی به حریم جمهوری اسلامی وجود دارد که در نامه محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان به دبیرکل سازمان ملل و اظهارات عراقچی در تماس با سفیر سوئیس به آنها اشاره شده است.

 


➖تلاش برای ایجاد اجماع جهانی علیه ایران با در کنار هم قراردادن حوادث اخیر ( انفجارهای الفجیره، انفجار نفتکش ها در دریای عمان و...) با القا نقش ایران در آنها: این ادعا نیز در حالیست که تلاش آمریکا در هفته گذشته برای محکوم کردن ایران در شورای امنیت به دلیل بی اساس بودن اتهامات به نتیجه نرسید.

 

➖ القا پاسخ قریب الوقوع واشنگتن به ایران: در این راستا رسانه های ضدایرانی به برجسته کردن مواضع افرادی چون بولتون، تد کروز، تام کاتن و افرادی که در چند سال گذشته خواستار حمله آمریکا به ایران و جنگ ایران و آمریکا بودند، پرداختند. این در حالیست که اظهارات برخی از نمایندگان سنا و کنگره و حتی شخص ترامپ این ادعا را رد می کند.


به نظر می رسد تمام این اقدامات در راستای سیاست فشار آمریکا علیه ایران و وادار کردن تهران به قبول خواسته های واشنگتن در چارچوب « کشاندن ایران به پای مذاکره» صورت می گیرد. مسئله که در اظهارات اخیر ترامپ، پمپئو و برایان هوک مشهود است.

 

پس از ساقط کردن پهپاد آمریکایی جاسوسی متجاوز گلوبال هاوک توسط سامانه سوم خرداد، اگرچه روند رسانه ای به سمت القای تشدید تنش میان آمریکا و ایران با محوریت جنگ ایران و آمریکا پیش می رود ولی اظهارات مقامات واشنگتن نشان می دهد بیشتر از آنکه دولت آمریکا به دنبال ورود به جنگ و حمله نظامی به ایران باشد به فکر کاهش اختلافات داخلی درباره ایران و القا روایت های غیرمعتبر برای جلوگیری از بی اعتباری در نظام بین الملل است. روند رسانه ای برخلاف عملیات روانی رسانه های ضدایرانی از هشدار نمایندگان کنگره و سنا و همچنین ناظران بین المللی به مقامات کاخ سفید برای اتخاذ تصمیم غیر عقلایی در قبال ایران حکایت دارد.

 

شایان ذکر است پهباد آمریکایی گلوبال هاوک بامداد پنجشنبه 30 خرداد وارد حریم هوایی ایران شد و هدف سامانه سوم خرداد سپاه قرار گرفت و سرنگون شد. پس از سقوط پهباد آمریکایی ترامپ مدعی شد که پهباد گلوبال هاوک در آبهای بین المللی هدف قرار گرفته و ایران مرتکب اشتباه بزرگی شده است. سپس ظریف با انتشار سندی نشان داد پهباد آمریکایی وارد حریم ایران شده و در آن منطقه مورد هدف سامانه سوم خرداد قرار گرفته است.

 

با این وجود ترامپ با تکرار ادعای خود نشستی را با مقامات کنگره و سنا و مقامات امنیتی برگزار کرد که بدون انتشار بیانیه ای پایان یافت. پیش از این نشست ترامپ در توییتی گفته بود احساس میکنم این اتفاق اشتباه یک نفر بوده است. فرمانده سپاه با رد ادعاهای ترامپ اعلام کرد ایران به دنبال جنگ با کشوری نیست اما به هر تجاوزی پتسخ پشیمان کننده می دهد.

 

فیلم سرنگونی پهباد آمریکایی

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: