صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۳:۳۱
  • پنجشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۱
  • Thursday 09 February 2023
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۴ - ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - 2022 October 10
کد خبر: ۱۵۴۰۱۸

اردوغان: اروپا به دلیل بحران انرژی در ضعف قرار دارد

رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه گفت که تحولات بین‌المللی نشان می‌دهد که چقدر ترکیه برای اروپا ضروری است.

به گزارش راهبرد معاصر «رجب طیب اردوغان» که این سخنان را پس از نشست کابینه در آنکارا مطرح می‌کرد، افزود: «در واقع هر تحول در جهان این واقعیت را نشان می‌دهد که ترکیه برای اتحادیه اروپا و منطقه یورو ضروری است».

رئیس جمهور ترکیه اضافه کرد: «قاره اروپا به دلیل بحث امنیت انرژی در نطقه ضعف قرار دارد حال آنکه ترکیه تمامی تدابیر را درباره این موضوع اتخاذ کرده است».

طی روزهای اخیر تظاهرات در اعتراض به افزایش قیمت‌ها و بحران انرژی بسیاری از شهرهای مهم اروپایی را در برگرفته است. مردم برلین پایتخت آلمان شنبه با تجمع مقابل بوندستاگ (پارلمان این کشور) خواستار اقدام علیه افزایش قیمت‌ها شدند.

معترضان آلمانی همچنین خواستار لغو تحریم‌های غرب از جمله دولت کشورشان علیه روسیه که به بحران انرژی در قاره اروپا دامن زده و دسترسی به انرژی شدند. تجمع‌کنندگان در مرکز وین پایتخت اتریش هم خواستار کاهش قیمت‌ها، لغو تحریم‌ها علیه روسیه و دوستی با مسکو شدند.

بحران انرژی در اروپا در پی تحریم‌های ضد روسیه و کاهش عرضه گاز طبیعی این کشور تشدید شده است. برخی مقامات اروپایی از جمله «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان با وجود حمایت‌هایی که اروپایی‌ها از اوکراین در جنگ با روسیه به عمل آورده و تحریم‌هایی که در راستای این حمایت علیه روسیه وضع کرده‌اند، پوتین را به استفاده از موضوع صادرات انرژی برای ایجاد شکاف در اتحادیه اروپا متهم کرده‌اند.

بعد از گذشت شش ماه از آغاز جنگ اوکراین، مسکو در یک روند مرحله‌ای صادرات گاز خود به اتحادیه اروپا را کاهش داده است. این روند کاهشی تا جایی پیش رفت که شرکت «گازپروم» روسیه اخیرا اعلام کرد صادرات گاز به اروپا از طریق خط لوله نورد استریم ۱ را به طور کامل متوقف کرده است./فارس

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: