صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۵:۲۸
  • چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۲
  • Wednesday 19 April 2023
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - 2022 October 13
کد خبر: ۱۵۴۲۲۹
گزارش روزنامه «رأی الیوم»؛

بالا گرفتن اختلافات عربستان و آمریکا بر سر تصمیم «اوپک پلاس»

روابط عربستان و آمریکا در آستانه فروپاشی قرار دارد و ممکن است از حالت ائتلاف راهبردی با قدمت نزدیک به 80 سال به خصومت و شاید تقابل در بسیاری از زمینه‌ها تبدیل شود. گروهی از نمایندگان کنگره در بیانیه مشترکی خواستار خروج نیروهای آمریکایی از عربستان و امارات و حتی فراتر از آن، خواستار بازگرداندن سامانه‌های موشکی پاتریوت از عربستان شدند.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ این روزها روابط عربستان و آمریکا در آستانه فروپاشی قرار دارد و ممکن است از حالت ائتلاف راهبردی با قدمت نزدیک به 80 سال به خصومت و شاید تقابل در بسیاری از زمینه ها تبدیل شود. البته علت اصلی آن عصبانیت آمریکا از تصمیم چند روز پیش مجموعه «اوپک پلاس» درباره کاهش 2 میلیون بشکه‌ای تولید روزانه نفت در مخالفت با واشنگتن است. دولت آمریکا بارها خواستار افزایش تولید برای مهار تورم و کاهش قیمت‌ها شده بود، اقدام اخیر تأمین مالی جنگ اوکراین را تحت تأثیر قرار می دهد و مانع از نجات اقتصاد بحران زده غرب می شود.

 

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در گفت وگو با شبکه سی.‌ان.‌ان فاش کرد، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در حال تجدیدنظر در روابط با عربستان پس از تصمیم سازمان اوپک پلاس است. همچنین سناتور منندز، رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا که تفکراتش بیش از همه به ایده های بایدن نزدیک است، خواستار قطع همکاری با عربستان به ویژه در زمینه تسلیحاتی شد. وی گفت، عربستان در حال کمک به روسیه و نقش آفرینی در جنگ اوکراین است و تصمیم اوپک پلاس بایدن را ناامید کرد.

 

شورای وزیران عربستان روز سه شنبه در پایان نشست هفتگی خود بیانیه ای قاطع و چالش برانگیز صادر و در آن از نقش محوری مجموعه اوپک پلاس در ایجاد تعادل و ثبات در بازارهای جهانی نفت قدردانی کرد

گروهی از نمایندگان کنگره به رهبری تام مالینوفسکی در بیانیه مشترکی خواستار خروج نیروهای آمریکایی از عربستان و امارات شدند و حتی فراتر از آن، رابین گالیگو خواستار بازگرداندن سامانه های موشکی پاتریوت آمریکا از عربستان شد. وی گفت: اگر آنها حمایت از روس ها را ترجیح می دهند، می توانند از فناوری نظامی مورد اطمینان خود استفاده کنند.

 

دولت آمریکا احساس می‌کند عربستان با ایستادن در کنار تصمیم مجموعه «اوپک پلاس» برای کاهش تولید و در هماهنگی کامل با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در این برهه حساس در حال حفظ منافع مسکو و زدن خنجر به سینه واشنگتن در جنگ اوکراین است. روسیه از هشت ماه گذشته تاکنون به دلیل بی توجهی به خواسته های بایدن در افزایش تولید به همان میزان، یعنی 2 میلیون بشکه در روز و قطع وابستگی از آمریکا بیش از 120 میلیارد دلار درآمد کسب کرده است. 

 

شورای وزیران عربستان روز سه شنبه در پایان نشست هفتگی خود بیانیه ای قاطع و چالش برانگیز صادر و در آن از نقش محوری مجموعه اوپک پلاس در ایجاد تعادل و ثبات در بازارهای جهانی نفت قدردانی کرد. این بیانیه پاسخی قاطع به کمپین تبلیغاتی آمریکا علیه پادشاهی عربستان در زمینه تهدید به قطع رابطه با ریاض بود و در بالاترین سطح نشان دهنده عقب نشینی نکردن عربستان و حرکت در همان مسیر به عنوان گزینه صحیح راهبردی است.

 

مشخص است پادشاهی عربستان تصمیم گرفته است منافع کشور و رفاه و آینده مردمش را در اولویت قرار دهد و به نظم نوین جهانی به رهبری روسیه و چین بپیوندد و از پیوند خود  با «پیکر در حال احتضار» بکاهد، زیرا نظام جهانی به رهبری آمریکا به آخر خط رسیده است. اکنون بیشتر صادرات نفت این کشور به چین و کشورهای آسیای شرقی است؛ همچنین صنعت تسلیحاتی چین و روسیه در بسیاری از عرصه های نظامی پیشرفت قابل توجهی داشته است و سعودی ها را قادر می سازد هر گونه خلأ ناشی از تسلیحات آمریکایی را جبران کنند. 

 

این موضوع درباره امارات، سومین شریک مجموعه اوپک پلاس نیز صدق می‌کند، به‌ویژه اینکه دولت کنونی آمریکا با وجود تعهد دولت قبلی، از فروش جنگنده‌های رادارگریز F-35 به آن‌ها خودداری کرد. شاید سفر محمد بن زاید، رئیس دولت امارات به مسکو پیام اعتراض آمیز ابوظبی خطاب به واشنگتن در زمینه تحولات آینده باشد.

 

کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان، امارات، کویت و عمان روند اصلاح خطای راهبردی خود را در برقراری روابط مستحکم ولی یک جانبه با آمریکا آغازکرده اند، بدون اینکه درباره آن کوتاه بیایند. این کشورها برای اینکه به منافع آمریکا و اروپا خدمت کنند، با پایین نگه داشتن قیمت نفت تریلیون ها دلار از دست دادند و وقتی متوجه اشتباه خود شدند که قیمت ها به حداقل خود رسید و خزانه کشورهای خلیج فارس با کسری زیادی مواجه شد. آنها سالانه ده ها میلیارد دلار به آمریکا و اروپا بدون هیچ ملاحظه ای کمک می کردند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: