صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۳۳ - ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - 2022 October 29
کد خبر: ۱۵۶۵۳۹

پیرترین زندانی گوانتانامو کیست؟

وزارت امور خارجه پاکستان آزادی تبعه ۷۴ ساله خود از گوانتانامو را به عنوان مسن‌ترین زندانی اعلام کرد.

به گزارش راهبرد معاصر، «سیف اله پراچا» تبعه پاکستان که از ۱۷ سال پیش به اتهام مشارکت با القاعده به اسارت آمریکا درآمده و در زندان گوانتانامو در کوبا محبوس بود، در آخر به عنوان مسن‌ترین زندانی آزاد شد.

وزارت امور خارجه پاکستان روز شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: سیف اله پراچا تبعه ۷۴ ساله پاکستانی از گوانتانامو آزاد و امروز ۲۹ اکتبر ۲۰۲۲ به خانواده خود در پاکستان ملحق شد.

در این بیانیه آمده است: این کشور یک فرآیند بین سازمانی گسترده را برای تسهیل آزادی تبعه خود تکمیل کرد.

براساس گزارشی که روزنامه نیویورک تایمز در ژوئیه امسال منتشر کرد، آمریکا ۷۸۰ مرد را که همگی مسلمان هستند از زمان حملات ۱۱ سپتامبر در زندان گوانتانامو بازداشت کرده؛ این در حالی است که مشخص شده بسیاری از این افراد هیچ ارتباطی با سازمان القاعده نداشته‌اند. تاکنون ۹ نفر از افراد بازداشت شده در این زندان جان خود را از دست داده‌اند.

اگرچه باراک اوباما رئیس جمهور اسبق آمریکا در سال ۲۰۰۹ خواستار تعطیلی این زندان ظرف یک سال شد، اما ۳۶ نفر از افراد زندانی در این زندان همچنان تحت بازداشت قرار دارند و در طول دو دهه گذشته سازمان سیا و ارتش آمریکا به طور سیستماتیک حقوق مسلمانان خارجی زندانی در این زندان را نقض کرده اند./باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: