صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۰:۴۱
  • پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۱
  • Thursday 16 February 2023
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۲ - ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - 2022 November 08
کد خبر: ۱۵۸۳۲۷

ترکیه پرداخت بهای گاز روسیه به روبل را آغاز کرد

وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد که این کشور پرداخت بهای گاز خریداری شده از روسیه به روبل را آغاز کرده است.

به گزارش راهبرد معاصر، «فاتح دونمیز» وزیر انرژی ترکیه روز سه‌شنبه گفت که ترکیه پرداخت بهای بخشی از گاز خریداری شده از روسیه به روبل را آغاز کرده است.

وی که با شبکه تی‌آرتی مصاحبه می‌کرد، افزود: «سهم پرداخت به روبل بابت خرید گاز از روسیه طی ماه‌های آینده افزایش خواهد یافت».

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز چند روز پیش گفته بود کشورش با کمک روسیه، به «قطب گاز طبیعی» در غرب آسیا تبدیل خواهد شد.

وی در ادامه سخنانش گفته بود: «ترکیه صاحب خط لوله [انتقال] گاز طبیعی خواهد شد. ما در این مورد با [ولادیمیر] پوتین [رئیس جمهور روسیه] به توافق رسیدیم».

وی با بیان اینکه خط لوله انتقال گاز روسیه در ترکیه تأسیس خواهد شد، اظهار داشت: «ترکیه مرکز توزیع گاز روسیه خواهد بود و ما نقش مهمی در انتقال آن به اروپا خواهیم داشت».

پیش از این نیز «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه رئیس جمهور روسیه امکان صادرات گاز از طریق ترکیه را به آنکارا پیشنهاد داده، گفته بود با صادرات گاز به اروپا به دنبال کاهش فشار بر این قاره هستند.

بحران انرژی در اروپا و آمریکا و افزایش بهای نفت و گاز در این کشورها در پی اعمال تحریم‌های گسترده علیه روسیه به بهانه اجرای عملیات نظامی ویژه در منطقه دونباس و آغاز جنگ با اوکراین، رخ داد. مسکو نیز برای تلافی تحریم‌های یکجانبه غرب، ضمن قطع صادرات گاز به تعدادی از کشورهای اروپایی، خواستار پرداخت هزینه واردات انرژی از روسیه به واحد پول «روبل» شد./ فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: