صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۳:۴۹ - ۱۹ آبان ۱۴۰۱ - 2022 November 10
کد خبر: ۱۵۸۵۹۲

بسته نظامی جدید بایدن برای اوکراین

مشاور امنیت ملی آمریکا از قصد رئیس‌جمهور این کشور برای اعلام بسته نظامی جدید به اوکراین خبر داد.

به گزارش راهبرد معاصر، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا، در کنفرانس خبری امروز (پنج‌شنبه) خود اعلام کرد که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، قصد دارد کمک امنیتی دیگری به اوکراین بدهد که شامل تجهیزات مهم دفاع هوایی باشد.

 

وبگاه خبری میلیتری در گزارشی نوشت که چندین مقام آمریکایی تایید کردند که در بحبوحه نگرانی از تصدی کنگره به دست جمهوریخواهان و کاهش یافتن کمک مالی به اوکراین، واشنگتن قصد دارد تا ۴۰۰ میلیون دلار کمک نظامی بیشتر به کی‌یف بفرستد.

 

به گفته مقامات، بسته کمکی حاوی مقادیر زیادی مهمات و برای اولین بار، سیستم‌های دفاع هوایی «اونجر» (Avenger) خواهد بود. مقامات همچنین گفتند که مهمات برای سامانه‌های موشکی توپخانه با تحرک بالا، با نام «هیمارس» خواهند بود که اوکراین به تازگی در ضدحمله هوایی خود علیه روسیه از آن‌ها استفاده کرد. همچنین خمپاره‌ها و موشک‌هایی برای سامانه ضدهوایی زمین به هوای هاوک در این بسته خواهد بود.

 

با احتساب این کمک، آمریکا تاکنون بیش از ۱۸.۶ میلیارد دلار کمک به اوکراین فرستاده است که شامل تسلیحات و باقی مهمات است.

 

مقاماتی که به شرط فاش نشدن نامشان قصد داشتند جزئیات این کمک را ارائه کنند تاکنون صحبت نکرده‌اند.

 

این بسته کمکی در حالی ارائه می‌شود که امروز روسیه تایید کرد که نیرو‌های خود را از شهر خرسون بیرون کشیده است و اوکراین مدعیست قدرت نیروهایش در مقابله با روسیه به این عقب‌نشینی منجر شده است.

 

جیک سالیوان در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که خروج نیرو‌های روسیه از خرسون پایان جنگ در اوکراین نیست.

 

وی گفت: اگر اعلام خروج مسکو صحت داشته باشد، به این معنی است که نیرو‌های اوکراینی موفق شدند در برابر نیروی مهاجم در کی‌یف، خارکیف و اکنون خرسون پیروز شوند. سالیوان خاطرنشان کرد: واشنگتن نمی‌تواند تأیید کند که روسیه به وضوح عقب نشینی می‌کند، اما برخی "نشانه‌های حرکت" مطابق با اعلام روسیه وجود دارد.

 

به گفته سالیوان، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با همتایان ژاپنی و کره‌جنوبی خود در حاشیه اجلاس سران آمریکا و آسه‌آن در کامبوج در آخر هفته دیدار خواهد کرد تا درباره برنامه موشکی و هسته‌ای کره شمالی گفتگو کند. همچنین رئیس جمهور آمریکا قصد ندارد با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در بالی دیدار کند./ باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: