صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۱:۳۳ - ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - 2022 November 12
کد خبر: ۱۵۸۸۵۳

عربستان: با آمریکا اختلافاتی داریم

وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی روز شنبه گفت که روابط میان آمریکا و عربستان سعودی بسیار قدرتمند است و این روابط بارها با طوفان‌های متعدد مواجه بوده است.

به گزارش راهبرد معاصر «عادل الجبیر» در ادامه سخنانش گفت: «روابط ما با آمریکا با دوره‌های خوب و گاهی بد همراه بوده اما همواره به سوی روابط قدرتمندتر گام برداشته‌ایم».

الجبیر اضافه کرد: «اختلاف میان کشورها و دوستان هر از چندگاهی موضوعی طبیعی است اما به فعالیت خود در راستای منافعمان ادامه خواهیم داد».

وزیر مشاور در امور خارجه عربستان گفت: «ما شاهد همسویی بسیاری از منافع بین آمریکا و عربستان هستیم و این همسویی منجر به همکاری دو کشور خواهد شد».

وی اضافه کرد: «اختلافاتی در دیدگاه‌ها در خصوص بازارهای نفت با امریکا داریم و ریاض موضعی دارد و معتقد است که صحیح می‌باشد اما در آمریکا افرادی هستند که به مسیر دیگری معتقد هستند اما از این مرحله نیز عبور خواهیم کرد».

عادل الجبیر اضافه کرد: «روابط آمریکا و عربستان کاملا مستحکم است».

حاکمان ریاض طی سال‌های گذشته نشان داده‌اند رغبت بیشتری به همکاری با حزب جمهوری‌خواه آمریکا دارند و تابستان امسال هنگام سفر «جو بایدن» رئیس جمهور دموکرات آمریکا به این کشور با استقبال سرد مقامات مواجه شد.

به گفته رسانه‌ها و تحلیل‌گران، علت سفر بایدن به عربستان سعودی درخواست برای افزایش تولیدات نفت به منظور کاهش قیمت جهانی آن بود اما مقامات ریاض از پذیرش آن سر باز زدند و در نشست اخیر اوپک پلاس با کاهش دو میلیون بشکه‌ای تولید نفت اوپکل پلاس موافقت کردند.

«جان کربی» مسئول هماهنگی شورای امنیت ملی کاخ سفید در این مورد گفته بود: رئیس جمهور آمریکا به سعودی‌ها توضیح داده که کاهش دو میلیون بشکه تولید نفت در روز توجیهی در بازار ندارد.

وی افزود: «همان‌طور که دولت بایدن اعلام کرده در حال ارزیابی مجدد روابط با عربستان سعودی بابت این اقدام هستیم و موضعی که آن‌ها در قبال تهاجم روسیه می‌گیرند همچنان رصد می‌کنیم»./فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: