صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۳۱ - ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - 2022 November 16
کد خبر: ۱۵۹۴۸۱

کنگره خواستار آمادگی بایدن برای جنگ احتمالی با چین شد

کمیسیون ویژه چین در کنگره آمریکا از دولت بایدن خواست از هم اکنون خود را برای پاسخ دادن به جنگی که احتمالا در تنگه تایوان اتفاق خواهد افتاد، آماده کند.

به گزارش راهبرد معاصر، وبگاه واشنگتن تایمز در گزارشی به نقل از کمیسیون ویژه چین در کنگره آمریکا نوشت: پکن در حال برنامه ریزی برای جنگ سیاسی، اقتصادی و نظامی ضد تایوان است و دولت آمریکا باید از هم اکنون خود را برای پاسخ دادن به چنین جنگی که احتمالاً در تنگه تایوان اتفاق خواهد افتاد، آماده کند.

 

کارشناسان هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در این گزارش ادعا می‌کنند که چین تحت ریاست جمهوری شی جین پینگ در سال جاری موضعی به شدت تهاجمی تری ضد تایوان در پیش گرفته و قدرتنمایی نظامی، اقتصادی و دیپلماتیک خود را علیه تایوان شدت بخشیده است. پکن همچنین در حال درس گرفتن از جنگ روسیه در اوکراین است و نیم نگاهی نیز به اتحاد اجباری تایوان با سرزمین مادری دارد.

 

در گزارش سالیانه کمیسیون بازنگری امنیت اقتصادی چین و آمریکا که روز سه شنبه منتشر شد آمده است: «جنگ روسیه ضد اوکراین، جامعه بین المللی را تحریک کرده و نگرانی‌ها را درباره تهاجم احتمالی چین به تایوان شدت بخشیده است.»

 

این کمیسیون از کنگره خواست گروهی کارشناسی در دستگاه اجرایی آمریکا ایجاد شود تا تحریم‌هایی اقتصادی را تدارک ببیند که بتوان در واکنش به اقدام نظامی چین ضد نظام حاکم بر جزیره تایوان، علیه پکن اِعمال کرد. این گروه کارشناسی همچنین از کنگره خواست وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) را مکلف سازد گزارشی محرمانه درباره نیرو‌های ارتش آمریکا که برای مقاومت در برابر حمله چین به تایوان نیاز است، تهیه کند.

 

کمیسیون یاد شده که از ۱۲ عضو متخصص تشکیل شده است افزود: اختصاص بودجه هم اهمیت دارد و کنگره باید بودجه دفاعی چندلایه و مازادی را اختصاص دهد تا ارتش برای درگیر شدن در جنگ چین– تایوان در آینده، از آمادگی بهتری برخوردار باشد.

 

برخلاف این هشدار‌ها جو بایدن، رئیس جمهور این هفته پس از دیدار با شی تاکید کرد هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که از تدارک چین برای حمله قریب الوقوع به تایوان حکایت داشته باشد. به نظر می‌رسد او (بایدن) قصد دارد از میزان اصطکاک در رابطه آمریکا با چین بکاهد.

 

بایدن پیشتر در چهار موقعیت متفاوت، تاکید کرده بود: در صورتی که چین به تایوان حمله کند، آمریکا برای دفاع از تایوان با توان نظامی وارد عمل خواهد شد. اما کاخ سفید در تلاش برای شفاف سازی این سخنان بایدن گفت: این سخنان بیان کننده سیاستگذاری دیرپای آمریکا در قبال تایوان است که در قانون روابط با تایوان مصوب ۱۹۷۹ به تفضیل به آن پرداخته شده است.

 

راهبرد دولت آمریکا در خصوص منطقه هند–اقیانوس آرام به صراحت بیان می‌کند که ما از منافع خود دفاع می‌کنیم و هرگونه تجاوزگری نظامی را ضد کشورمان و دیگر شرکا و کشور‌های هم پیمان از جمله در تنگه تایوان با ایجاد بازدارندگی، ناکام می‌گذاریم./ باشگاه خبرنگاران

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: