صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۲:۴۸ - ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 13
کد خبر: ۱۶۳۷۲۷

شیب صعودی نرخ بیکاری در انگلیس

تازه‌ترین داده‌های مرکز ملی آمار انگلیس (اوان‌اس) که روز سه‌شنبه منتشر شد، نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در این کشور در سایه رکود اقتصادی افزایش و تعداد مشاغل خالی کاهش یافته است.

به گزارش راهبرد معاصر  شاخص بیکاری در ماه‌های اوت تا اکتبر ۳.۷ درصد گزارش شده که ۰.۱ نسبت به دوره قبل افزایش نشان می‌دهد. این درحالیست که آمار مشاغل خالی نیز در سایه مشکلات عمیق اقتصادی و برای نخستین بار پس از رفع محدودیت‌های کرونایی، بین ماه‌های سپتامبر تا نوامبر کاهش یافته است.

بر اساس گزارش مرکز ملی آمار انگلیس هرچند دستمزد مشاغل در این مدت، به طور میانگین ۶.۱ درصد افزایش یافته اما با درنظر گرفتن بالارفتن تورم، قدرت خرید مردم ۳.۹ درصد کاهش یافته است.

جهش بی‌سابقه شاخص تورم و افزایش افسارگسیخته هزینه‌های زندگی، جزیره را در بدترین شرایط اقتصادی نیم قرن گذشته قرار داده است. شاخص نرخ تورم در انگلیس براساس تازه‌ترین گزارش اداره آمار ملی این کشور از محدوده ۲ به ۱۱.۱ درصد رسیده و انگلیس، به گفته رئیس بانک مرکزی وارد یک دوره طولانی رکود اقتصادی شده است. فردا (چهارشنبه) آمار جدید تورم منتشر و پیش‌بینی می‌شود که این میزان در بهترین حالت تغییری نکند.

سام بکت، رئیس بخش آمارهای اقتصادی «اوان‌اس»، می‌گوید: در سه‌ماهه منتهی به اکتبر، نسبت افرادی که نه کار کردند و نه به‌دنبال شغل بودند، کاهش یافت. وی افزود: اگرچه آمار مشاغل خالی هنوز در سطح بالایی است، اما رو به کاهش و نسبت به یک سال قبل کمتر شده است.

«اندرو بیلی» رئیس بانک مرکزی انگلیس ماه پیش هشدار داده بود که با آغاز دوره رکود اقتصادی، آمار بیکاری در این کشور دوبرابر خواهد شد. وی در یک نشست خبری اعلام کرد که انگلیس با یک رکود "بسیار چالش برانگیز" مواجه است و خانواده‌ها روزهای سختی را پیش‌رو خواهند داشت.

پس از آن وزیر دارایی انگلیس درباره طوفان اقتصادی در این کشور هشدار داد و ریشی سوناک نخست وزیر این کشور هم در اظهاراتی جنجالی تاکید کرد که مردم نباید توقع داشته باشند دولت حلال تمام مشکلات معیشتی باشد.

مشکلات اقتصادی و معیشتی در انگلیس در حدی عمیق است که صدها هزار نفر از مشاغل عمومی از کارکنان شبکه ریلی و اداره پست تا پرستاران و رانندگان آمبولانس در اعتراض به وضع موجود، در واپسین روزهای سال میلادی دست از کار کشیده و کشور را با بزرگترین اعتصاب در ۳۰ سال اخیر مواجه کرده‌اند./ایرنا

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: